رایجترین مشکلات زندگی زناشویی بعد از تولد بچه


رایجترین مشکلات زندگی زناشویی بعد از تولد بچه

زندگی زناشویی موفق

زوجهای بسیاری بعد از تولد بچه، با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند‎

 

برای همه، داشتن بچه یک معجزه است. بچه شما، چه دختر باشد و چه پسر، فرشته‌ای از بهشت است که به شما هدیه شده است. با این وجود، زوجهای بسیاری بعد از تولد بچه، با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند. شما، و همچنین، اعضای خانواده مانند والدین و همسرتان، می‌بایست برنامه زندگی خود را تغییر دهید و گاهی اوقات مجبور می‌شوید با مشکلات زندگی زناشویی بعد از تولد بچه دست و پنجه نرم کنید.

 

۱ ) کارهای خانه 

یکی از رایجترین مشکلات زندگی زناشویی بعد از تولد بچه ، کارهای خانه است. قبل از تولد بچه، شما هنوز لباسها، و ظرفها را می‌شستید و خانه را تمیز می‌کردید، غذا می‌پختید و بسیاری دیگر از وظایف سخت و طاقت‌فرسای خانه را انجام می‌دادید. با این وجود، بسیاری از کارها را هم مجبور نبودید با سرعت انجام دهید. اکنون که صاحب فرزند شده‌اید، دیگر نمی‌توانید کارهای خانه را به تعویق بیاندازید. از این گذشته، با داشتن بچه، کارهای خانه دو برابر می‌شوند. شما اکنون، هم کارهای خانه از قبیل پختن غذا، خرید مواد غذایی برای خانواده، تمیز کردن خانه را انجام می‌دهید و در عین حال، مراقبت از کودک و غذا دادن و بازی کردن با او هم به کارهای شما اضافه شده است. در همان حال که شما مجبور هستید کارهای خانه را انجام دهید، شوهرتان هیچ کاری نمی‌کند و تمام وقتش را در خانه صرف تماشای تلویزیون، و بازی و خوردن و نوشیدن می کند، و این حس بسیار ناخوشایندی را به شما منتقل می‌کند. گاهی اوقات، به دلیل این مشکلات، با شوهرتان جر و بحث می‌کنید. بطور کلی، خانمها فکر می‌کنند وقتی کاری باید انجام گیرد، افراد مایل به انجام آن هستند. از طرفی دیگر، آقایان به درخواست های مستقیم بهتر پاسخ می‌دهند. بنابراین، به منظور حل این مشکل، می‌توانید با صحبت‌های مستقیم و یا چسباندن لیستی از کارهای روزانه به در یخچال از همسرتان بخواهید که در انجام کارهای خانه به شما کمک کند و یا حداقل از فرزندتان مراقبت کند. در اینصورت او می‌داند که باید چکار کند.

 

۲ ) سردی روابط 

یکی از جدی‌ترین مشکلات زندگی زناشویی بعد از تولد بچه که ممکن است با آن مواجه شوید، اینست که احساس می‌کنید رابطه بین شما و همسرتان سرد شده است. گاهی اوقات، کمی از شوهرتان متنفر می‌شوید. شاید «تنفر» یک واژه مناسب نباشد؛ با این وجود، رفتارتان در مقایسه با قبل از تولد بچه، سرد و بی‌روح شده است. علاوه براین، گاهی اوقات ممکن است از نحوه پوشک کردن بچه، شستن ظروف و یا آماده کردن شربت او متنفر شوید. این درحالیست که قبل از تولد بچه شما و همسرتان یک رابطه عاشقانه با هم داشتید. گاهی باهم شام را در یک رستوران رمانتیک و زیر نور شمع صرف می‌کردید. اما، با تولد بچه همه چیز تغییر می‌کند. شما باید تمام کارها از جمله رفتن سر کار، مراقبت از بچه، انجام کارهای خانه و… را انجام دهید. گاهی اوقات، رابطه شما خسته کننده و ملال آور می‌شود. علاوه‌ براین، افکار مختلفی که بین شما و همسرتان رد و بدل می‌شود، باعث می‌شود احساس کنید رابطه شما و همسرتان به سردی گراییده است. بنابراین، به منظور حل این مشکل، باید در افکار، احساسات، و همچنین، کارهای خانه با همسرتان شریک شوید.

 

۳ ) پول 

بعد از اینکه ازدواج کردید، پول یک مشکل جدی خواهد بود که ممکن با آن مواجه شوید. اگرچه با کار کردن پول زیادی بدست آورده اید، اما بعد از تولد بچه، در خانه می مانید. در عین حال، باید مخارج مراقبت از بچه را پرداخت کنید. برای مثال، باید خوراک بچه مانند شیر خشک، پوشک، ویتامین‌، دستمال‌های یکبار مصرف تهیه کنید. از طرفی دیگر، خرجهای ثابت زندگی هم باقی می ماند.

 

شکی نیست که درآمد رایجترین و بزرگترین مشکلات زندگی زناشویی بعد از تولد بچه است که ممکن است با آن مواجه شوید. یکی از بهترین راه‌حلها اینست که وقتی شما و همسرتان هر دو کار می‌کنید، زندگی را با حقوق یک نفر ادامه دهید. حسابی جداگانه برای پولی که پس‌انداز می‌کنید، باز کنید. به جای بیرون غذا خوردن، بهتر است غذا را در خانه بپزید. شاید بهتر باشد پول کمتری را صرف رفتن به سینما، خرید لباسهای نو، و رفتن به تعطیلات کنید.

 

مهارتهای زندگی زناشویی

یکی از رایجترین مشکلات زندگی زناشویی بعد از تولد بچه ، کارهای خانه است‎

 

۴ ) سبکهای مراقبت از کودک 

هنگام صحبت از مشکلات زندگی زناشویی بعد از تولد بچه ، بدون شک پای سبک های مختلف مراقبت از کودک به میان می‌آید. گفته می‌شود که سبکهای مختلف، گاهی یکدیگر را خنثی می‌کنند. در این حالت، بهتر آنست که روشهای تربیتی یکسانی را اتخاذ کنید. با این حال، وقتی نیمه‌های شب با صدای گریه بچه از خواب بیدار می‌شوید، صحبت کردن از انضباط و تربیت، خواب و غذا  کمی سخت می‌شود. گاهی اوقات، روشی را که شما برای آموزش الگوی خواب به کودکتان بکار می‌برید، ممکن است از دید همسرتان غیرقابل قبول باشد. در اینجاست که سبکهای مراقبت شما با هم تعارض پیدا می‌کنند. برای مثال، وقتی کودک با قاشق بر روی میز غذایش می‌کوبد، شما ممکن است با آرامش سراغ او بروید و او را از ادامه کار منع کنید در حالیکه همسرتان محکم به او بگوید “نکن”. اگر شما همچنان روی روش های تربیتی خود اصرار بورزید، نظرات متفاوت در مورد مراقبت و آموزش بچه، زندگی مشترک را بر شما سخت خواهد کرد. با هم به گفتگو بنشینید و نظرات خود را ابراز کنید و مناسب‌ترین روش را انتخاب و هر دو آن را دنبال کنید. یادتان باشد بچه همان قدر که متعلق به شماست به همسرتان هم تعلق دارد.

 

۵ ) زمان با هم بودن 

قبل از تولد بچه، شما و همسرتان زمان بیشتری را با هم می‌گذراندید. با هم غذا می‌خوردید، به سینما می‌رفتید. گاهی با هم پیاده روی می کردید. اما اکنون، بیشتر وقتتان را باید صرف خانواده کنید. گاهی اوقات، احساس می‌کنید که زمان کافی برای انجام کارهای قبل را ندارید. به ویژه اینکه با تولد بچه، بیرون رفتن و دیدار با دوستان و آشنایان برای شما بسیار سخت می‌شود. تمام زمان شما صرف مراقبت از بچه و انجام کارهای خانه می‌شود. حتی زمانی برای مراقبت از خود ندارید. بعد از تولد بچه، از بین رفتن زمان با هم بودن، یکی از رایجترین مشکلات زناشویی بعد از تولد بچه است.

 

برای حل این مشکل، با هم به برنامه‌ریزی بپردازید. لازمست یک برنامه کوتاه مدت برای برنامه‌های خود تدوین کنید. برای مثال، شما می‌توانید با بهترین دوستان خود یک جلسه داشته باشید، و سپس، با آنها گپ بزنید و با هم به خرید بروید. و یا، از والدین خود بخواهید که از کودکتان مراقبت کنند و شما برای شام بیرون بروید. از طرف دیگر، زمانی را هم به تنهایی خود اختصاص دهید. علاوه ‌براین، به خاطر داشته باشید که نباید به زمانی که از خانواده دور هستید، بعنوان یک چیز بد نگاه کنید؛ بلکه باید آن را یک هدیه بدانید، چراکه بعد از این زمان، سرحال و خوشحال نزد آنها برخواهید گشت. قانون مهم اینست که در این مواقع، در مورد کودکتان حرف نزنید.

 

۶ ) پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها 

یکی دیگر از مشکلات زندگی زناشویی بعد از تولد بچه که با آن مواجه میشوید، پدر و مادرها، یا بعبارت دیگر، پدربزرگ و مادربزرگ فرزندتان، است. بسیاری مواقع، آنها نظرات متفاوتی در مورد آموزش به بچه و مراقبت از وی دارند. به همین دلیل، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در فهرست یکی از مشکلات زندگی بعد از تولد بچه قرار دارند.

 

بهترین راه حل، رعایت حدود است. برخی اوقات، لازمست مؤدبانه به بزرگترها “نه” بگویید. اگرچه برای مراقبت از بچه بسیار سخاوتمند هستند. اگر صحبت کردن با آنها بی‌فایده بود، شاید بهتر باشد از همسرتان کمک بگیرید.

 

۷ ) دیگر مشکلات زندگی زناشویی بعد از تولد بچه 

به جز مواردی که در بالا ذکر شد، تولد بچه با مشکلات دیگری نیز همراه است. برای مثال، شما زمان کافی برای خوابیدن ندارید. کودک شما تمام روز می‌خوابد و شب بیدار می‌ماند. به همین دلیل است که شما شب را بیدار می‌مانید و با او بازی می‌کنید. اگر اینکار را نکنید، بچه ش تمام شب را گریه خواهد کرد. وقتی زمان کافی برای خوابیدن ندارید، به آسانی و با هر چیزی از کوره در می‌روید.

 

علاوه بر این، بعد از تولد بچه، شما خسته و چاق‌ به نظر خواهید آمد و وقت برای رسیدن به خود کم می آورید. اما سعی کنید با کمک گرفتن از اطرافیان زمانی هم برای خود فراهم کنید.

 

منبع: بانوی شهر

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.