دچار تغییرات نسلی شده‌ایم


دچار تغییرات نسلی شده‌ایم

  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,

 

همزمان با انتشار این اظهارنظر که دچار تغییرات نسلی شده‌ایم و باید فاصله آموزش و پرورش با جامعه کاهش یابد، یک کارشناس آسیب‌های اجتماعی و مشاوره رسمی آموزش و پرورش گفت: زنگ هشدار افزایش نرخ اعتیاد به ویژه با وجود مخدرهای جدید در نوجوانان و مدارس به صدا درآمده و نیاز به اقدامی عاجل است. سن اعتیاد پایین آمده و این معضل به تبع معضلاتی را با خود به همراه دارد.

 

آن چنان که با پدیده‌ای شوم به نام اعتیاد دانش‌آموزی مواجه هستیم. مساله‌ای که اگر به درستی ساماندهی نشود، آینده نوجوانان را دستخوش حوادث ناگواری قرار می‌دهد. بنابراین ضرورت دارد که دانش‌آموزان تحت آموزش قرار گرفته و قدرت نه گفتن را فرا بگیرند، چرا که همین مساله سرآغار به دام افتادن آنهاست. روز گذشته نشست مقدماتی صاحبنظران علوم تربیتی با وزیر آموزش و پرورش به منظور کاهش فاصله میان واقعیت‌های موجود در جامعه و آموزش و پرورش و هماهنگی و همخوانی بیشتر نظام آموزشی با اقتضائات جدید و تغییرات نسلی و فرهنگی، برگزار شد.

 

در این نشست مقدماتی، تنی چند از اساتید علوم تربیتی دانشگاه‌های تهران، الزهرا، علامه طباطبایی، بهشتی، خوارزمی حضور داشتند و به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پیرامون چارچوب همکاری عملیاتی وزارت آموزش و پرورش با دانشکده‌های علوم تربیتی و نیز تبادل نظر در مورد چند مساله ملی ‌آموزش و پرورش پرداختند. در این نشست وزیر آموزش با توجه به ایجاد فاصله بین ذینفعان آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش با نیازهای ذینفعان اصلی خود یعنی دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌ها فاصله بسیاری پیدا کرده است و ما در نظر داریم امکان مشارکت بیشتر فرهنگیان و دانش‌آموزان و خانواده‌ها را فراهم آوریم.

 

محمد بطحایی با اشاره به برنامه‌ها و تلاش‌هایی که برای انجام اصلاحات و تغییرات در آموزش صورت گرفته است، گفت: فرایند تغییر در آموزش و پرورش بسیار پیچیده و چند وجهی است. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، او با توجه به رویکرد وزارتخانه در برگزاری چنین نشست‌هایی افزود: ما به این نتیجه رسیدیم که برای خروج آموزش و پرورش از بی تفاوتی و ناسازگاری با اقتضای فرهنگی و اجتماعی و روندهایی جدید و شتابنده فناورانه ناگریز به دعوت از صاحبنظران عرصه تعلیم و تربیت هستیم.

 

هشدار درباره آسیب‌های اجتماعی نوجوانان

کارشناس آسیب‌های اجتماعی و مشاوره رسمی آموزش و پرورش گفت: زنگ هشدار افزایش نرخ اعتیاد به ویژه با وجود مخدرهای جدید در نوجوانان و مدارس به صدا درآمده و نیاز به اقدامی عاجل است. فرزاد سالک‌نیا بیان کرد: آسیب‌های اجتماعی در میان نوجوانان مرز هشدار را رد کرده است و گستردگی قضیه را می‌توان از بخشنامه‌هایی که در آموزش و پرورش دست به دست می‌شود و جلساتی که در حوزه پیشگیری گذاشته می‌شود، فهمید.

 

او ادامه داد: سن آسیب‌ها به دوره راهنمایی رسیده است و حتی در برخی مواقع می‌شنویم که سن دبستان هم درگیر این موضوع شده است. به ویژه با وجود ماده مخدر جدید به نام «گل» که خود بچه‌ها هم نسبت به عواقب استفاده از آن اطلاعات ندارند. در واقع بسیاری از خانواده‌ها و نوجوانان گمان می‌کنند معتاد یعنی کسی که تریاک بکشد و خانواده‌ها حتی فکر می‌کنند همه موادمخدر مانند تریاک بویی دارد و اطلاعی از موادمخدر جدید ندارند یا حتی بسیاری از خانواده‌ها خود درگیر مساله اعتیاد هستند که موضوع را بغرنج‌تر می‌کند. این مدرس آسیب‌های اجتماعی در ادامه کمبود امکانات برای تفریحات سالم و امکان تخلیه انرژی در میان نوجوان را عامل دیگر افزایش آسیب‌های دوره نوجوانی دانست و اظهار‌کرد: ورزشگاه‌هایی در سطح شهر هستند، ولی مسیری که نوجوان باید طی کند تا به آن مکان‌ها برسد خود پر از نشانه‌ها و نمادهای آسیب است.

 

او بیان کرد: به نظرم سن اعتیاد در کشور ما آن‌قدری پایین آمده که یک هشدار برای مسئولان و خانواده‌ها باشد. در جلساتی که برای والدین می‌گذاریم تا حوزه‌های آسیب نوجوانان را تشریح کنیم بالغ بر ۷۰‌درصد آنها حتی از ماده مخدری مانند «گل» خبر ندارند. سالک‌نیا اعتیاد را بزرگ‌ترین آسیبی که باید در مدارس جدی گرفته شود، برشمرد و گفت: باقی آسیب‌ها به پیچیدگی و گستردگی اعتیاد نیستند. در واقع در جامعه دانش‌آموزی باقی آسیب‌ها آمار بالایی ندارد. مسائلی مانند فرار از خانه یا خودکشی گرچه وجود دارد، اما نادر است.

 

آرمان  

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.