دو اشکال در هزینه‌کرد پول درمان کارگران /واکنش به افزایش تعرفه‌ها


دو اشکال در هزینه‌کرد پول درمان کارگران /واکنش به افزایش تعرفه‌ها

  اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی ,وزارت بهداشت
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به مصوبه مجلس برای واریز پول درمان کارگران تامین اجتماعی به حساب خزانه توضیحاتی ارائه داد و گفت: در هزینه کرد این پول دو اشکال اساسی وجود داشت. 

به گزارش مهر، دکتر ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا قرار است پول درمان کارگران تامین اجتماعی بعد از واریز به حساب خزانه توسط وزارت بهداشت هزینه شود اظهار داشت:  اصلا چنین چیزی نیست بلکه این پول با نظارت خزانه توسط خود سازمان تامین اجتماعی هزینه می شود.

 

وی افزود: متاسفانه در سال های مختلف برای هزینه کرد ۹ بیست و هفتم سهم بیمه کارگران تامین اجتماعی برای سلامت دو اشکال اساسی وجود داشت. نخست اینکه این پول به طور کامل صرف سلامت نمی شد و مشکل دیگر این بود که همین پول در زمان مناسب  هزینه نمی شد.

 

حریرچی ادامه داد: با این مصوبه قرار است تمامی سهم بیمه کارگران از ۹ بیست و هفتم صرف خرید خدمات برای بیمه شدگان تامین اجتماعی شود همچنین هر بخشی که این خدمات را ارائه کند در قبالش از تامین اجتماعی دریافتی خواهد داشت.

 

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: متاسفانه مشکل این بود که همه منابع این پول صرف سلامت کارگران نمی شد.

 

وی در ادامه به موضوع ورود داروهای جدید به فهرست دارویی کشور اشاره کرد و گفت: بیمه ها زمانی داروهای جدید را تحت پوشش قرار می دهند که اثربخش بودن این داروها ثابت شود و تا زمانی که دارویی تاثیر بالینی نداشته باشد نمی توانیم آن را وارد فهرست دارویی کشور کنیم.

 

وی در خصوص وضعیت استفاده از سموم و کودهای شیمیایی در مزارع کشاورزی اظهار داشت: در جلسه اخیر شورای عالی سلامت و امنیت غذایی که با حضور رئیس جمهور تشکیل شد تصمیمات بسیار خوبی در این زمینه گرفته شد به طوری که قرار است وزارت جهاد کشاورزی فروشگاه های غیرمجاز عرضه کننده سم و کودهای شیمیایی را تعطیل کند.

 

وی همچنین از نظارت بر روند استفاده از سموم و کودهای شیمیایی بر هشت محصول کشاورزی خبر داد و گفت: این هشت محصول شامل خیار گلخانه ای و مزرعه ای، پرتقال، سیب زمینی، پیاز، سیب درختی و گوجه فرنگی گلخانه ای و مزرعه ای است.

 

سخنگوی وزارت بهداشت در ارتباط با نرخ ویزیت برخی پزشکان مشهور که گفته می شود بالاتر از نرخ های مصوب دریافت می کنند، گفت: ویزیت پزشکان برای رده های مختلف تخصصی بر اساس مصوبه دولت دریافت می شود.

 

وی به ویزیت های پزشکان در بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: ویزیت سرپایی بخش خصوصی برای پزشکان عمومی و دندانپزشکان عمومی ۲۳ هزار و ۱۰۰ تومان برای پزشک متخصص و دندانپزشکی متخصص ۳۶ هزار و ۲۰۰ تومان برای پزشک فوق تخصص، فلوشیپ و متخصص روانپزشکی ۴۵ هزار و ۲۰۰ و برای روانپزشکان فوق تخصص ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است و اگر ارقامی بالاتر از این دریافت شود تخلف است.

 

وی با بیان اینکه بیمه فقط تعرفه دولتی را تحت پوشش قرار می دهد گفت: بیمه ها ۳۰ درصد تعرفه دولتی و صددرصد ما به التفاوت تعرفه خصوصی و دولتی را متقبل می شود.

 

وی تاکید کرد: اگر یک پزشک فراتر از تعرفه مصوب رقمی را دریافت کند و کار اضافی انجام ندهد کاملا غیرقانونی است.

 

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه بیش از چند دهه است که نظارت مناسبی در خصوص تعرفه سرپایی بخش خصوصی انجام نمی شود، ادامه داد: تا قبل از اجرای طرح تحول سلامت این مشکل نیز در بیمارستان ها وجود داشت.

 

حریرچی در ادامه به روند واردات دارو به کشور اشاره کرد و گفت: داروهای وارداتی قبل از اجرای طرح تحول سلامت به طرز قابل توجهی قیمت بالایی داشتند که باید این قیمت ها را پایین بیاوریم.

 

وی افزود: وزارت بهداشت وظیفه دارد دارو را به قیمت عادلانه و بر اساس اسطاعت مردم تامین کند. ضمن اینکه طبق قانون مکلف هستیم داروی ژنریک و تولید داخل را مصرف کنیم.

 

حریرچی در خصوص اینکه گفته می شود تعرفه های پزشکان در سال های اخیر به طرز غیرقابل قبولی افزایش یافته است، اظهار داشت: در شش ماه اول سال ۹۳ افزایش تعرفه صفر بوده همچنین در شش ماه اول سال ۹۴ نیز این افزایش صفر بوده و در سال های ۹۵ و ۹۶ افزایش در حد ۳ الی ۸ درصد بوده تنها در نیمه دوم سال ۹۳ افزایش قابل توجهی در تعرفه ها داشته ایم اما آنچه مسلم است مجموع افزایش تعرفه ها با سال های قبل از ۹۳ تفاوت ها در حد یک تا دو درصد بوده است.

 

حریرچی در ادامه با بیان این مطلب که در شش رشته پزشکی وضعیت بحرانی داریم، افزود: در حال حاضر در زمینه تامین پزشکان رشته های جراحی اعصاب، ارتوپدی، رادیولوژی و … در مناطق محروم با کمبودهایی مواجه هستیم که باید نیاز مردم تامین شود. زیرا قرار نیست برای انجام یک آزمایش یا سونوگرافی مردم صدکیلومتر مسافت را طی کنند.

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.