ده فرمان معنوی در بارداری


ده فرمان معنوی در بارداری

باردار شدن،دعای قبل از بارداری

بارداری یکی از نعمت‌های زیبای خداوند است که  احساس زیبای مادر شدن را برای شما به دنبال دارد

 

(اذا حملت المراه کانت‏بمنزله الصائم القائم المجاهد بنفسه و ماله فى‏سبیل الله…)
هنگامى که زن آبستن می‌شود، مانند کسى است که روزها روزه بگیرد و شبها در عبادت خدا شب زنده باشد…

معنویت یکی از ابعاد وجود انسانی است که در مواقع بروز بحران و استرس به شکل بارزی نمود پیدا کرده، سبب خلق معنا در زندگی شده و در رویارویی با مشکلات راهگشای انسان می‌شود. تحقیقاتی که در این زمینه در دنیا انجام شده نشان داده که معنویت ارتباط مثبتی با سلامت جسمی دارد و در موقعیت‌های تنش‌زا به‌ویژه مسائل مرتبط با سلامت، معنویت منبع مهم سازگاری به شمار می‌رود؛ زیرا افرادی که از سلامت معنوی برخوردارند افرادی توانمند، قوی، دارای قدرت کنترل و حمایت اجتماعی بیشترند. در پی این تحقیقات سازمان جهانی بهداشت، معنویت را به‌عنوان یک اصل برای ارتقای سلامت افراد پذیرفته است و در تعریف سلامت، ابعاد معنوی را درنظر می‌گیرد و در برنامه‌های خود به استفاده از آن برای حفظ و ارتقای سلامت جسمی نیز توصیه می‌کند.

بارداری، مسئولیتی سنگینی و مقدس
بارداری یکی از نعمت‌های زیبای خداوند است که فرصت تجربیات تازه‌ای مانند احساس زیبای مادر شدن را برای شما به دنبال دارد. با این حال به علت تغییراتی که بدن و روان شما در این دوران پیدا می‌کند، ممکن است گاهی سختی‌های این دوران به نظرتان تحمل‌ناپذیر بیاید. سختی‌هایی که باعث شده مقام مادر به تعبیر پیامبر اکرم(ص) به مجاهد در راه خدا ارتقا یابد. تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا پیامبر چنین تعبیری برای مادر باردار به کار برده است؟

مسئولیت شما به عنوان مادر بسیار سنگین است و باید در همه احوال خویش دقت کنید. زیرا روحیه شما روى جنین مؤثر است.
 
رسول اکرم(ص) می‌فرماید:
«السعید من سعد فى بطن امه و الشقى من شقى فى بطن امه‏»
زمینه نیکبختى یا بدبختى در دوران جنینى پدید می‌آید.

طبق قانون وراثت، صفات پدر و مادر به فرزند منتقل مى‏شود و جنین در رحم با روحیات مادر پرورش می‌یابد. اگر مادر از پرهیزگاری، محبت و سلامت برخوردار باشد، فرزند نیز با این صفات نیک بزرگ می‌شود.

گفته شده گوشت، پوست، استخوان و روح بچه از غذاى مادر می‌روید. مادر باید بسیار دقت کند تا غذایش حرام نباشد و از راه حرام به دست نیاید. پیامبراکرم(ص) می‌فرماید:«لایدخل الجنه من نبت لحمه من السحت النار اولى له‏»

«آن که گوشت و پوست و استخوانش از حرام روییده شود، آتش دوزخ برایش شایسته‌تر است. مادرى که غذاى حرام بخورد، جنینش دچار مسمومیت روحى می‌شود. پدر نیز باید مراقب غذا و درآمدى که به خانه می‌آورد، باشد.

بی‌احتیاطی ممنوع
لازم است بدانید رشد مغزى انسان در دوران جنینى از اهمیت‏ زیادی برخوردار است. به عقیده بعضى از دانشمندان دوران جنینى می‌تواند، به اندازه تمام مدت عمرى که بعدا بر فرد می‌گذرد، سلامت‌ساز یا مخاطره انگیز باشد .

بدین ترتیب، هرگونه بی‌احتیاطی از طرف مادر در دوره جنینى، زیان‌هاى جبران ناپذیر برکودکان (پدران و مادران فرداى جامعه) خواهد گذاشت. رفتار، کردار، روش زندگى و حتى کسب درآمد، وضعیت اخلاقى و روانى مادر بر جنین، کودک فرداى آنها و در نهایت جامعه آینده تاثیرى بسزا می‌گذارد.

برای اینکه بتوانید از پس مسئولیت‌های این دوران به خوبی بربیایید و شیرینی‌های آن را کامل درک کنید، لازم است به توصیه‌های زیر توجه کنید. با کمک این توصیه‌ها نه تنها مشکلاتتان در این دوران کمتر می‌شود بلکه آمادگی پذیرش مسئولیت‌های مادری را پیدا کرده و می‌توانید نوزاد سالمی به دنیا بیاورید. 

باردار شدن،دعای قبل از بارداری

مسئولیت شما به عنوان مادر بسیار سنگین است و باید در همه احوال خویش دقت کنید

 
ده فرمان معنوی در بارداری
۱٫ شاید بد نباشد که در ابتدای بارداری – و حتّی از آن زمان که تصمیم به بارداری می‌گیرید – از گناهان گذشته خود توبه کنید و از خدای متعال بخواهید که آثار گناهان گذشته شما بر نسل آینده را پاک کند. اگر در این دعا صادق باشید مطمئن باشید خداوند متعال نیز رحمت خاص خود را نصیب شما و فرزندتان خواهد کرد.

۲٫ مهمترین نیاز زندگی معنوی همه ما انسان‌ها، ترک گناه است و انجام واجبات. پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده‌اند:«قالَ اللهُ عزّ وجلّ: ما تَقَرّبَ الیَّ عَبدٌ بشَیءٍ احَبَّ الیَّ مِمّا افْتَرَضْتُ علَیه: خداوند فرموده است: هیچ بنده‏‌ای با چیزی محبوب‏تر از واجبات به من نزدیک نشده است.» یادتان باشد این وظیفه اگر چه در دوران بارداری اهمیتی دو چندان می‌یابد، اما تنها مختص این دوران نیست. به خاطر داشته باشید همچنان که گذران امور عادی زندگی، مشترکا بر عهده زن و مرد است؛ مراقبت از سلامتی روحانی خانواده نیز همراهی هر دوی والدین را می‌طلبد.

۳٫ در انجام اعمال مستحبی، نشاط، شرط اصلی است. از تحمیل حجم زیادی از اعمال مستحبی به خود بپرهیزید.

۴٫ مراقبت از نماز اول وقت را فراموش نکنید.

۵٫ اگر اوایل بارداری با ماه مبارک رمضان مصادف شد سعی کنید با دقت بیشتری با مساله روزه‌داری برخورد کنید و اگر وضعیت جسمانی شما اقتضای روزه گرفتن حتی به صورت متناوب را داشت از این رحمت بی‌دریغ محروم نشوید.

۶٫ بهتر است روزانه تعداد صفحات ثابتی از قرآن را متناسب با وضعیت روحی خود تلاوت کنید؛ به نحوی که نشاط روحی کافی برای ادامه کار داشته باشید. تداوم در تلاوت منظم حجم کمی از قرآن بسیار بهتر از آن است که یک روز به مدتی طولانی قرآن بخوانید.

۷٫ با کودک خود گفتگو کنید؛ سعی کنید در طول بارداری همه روزه وقتی را به گفتگو با کودکی که در رحم دارید اختصاص دهید و به تدریج، اصول عقاید خود را برای او مرور کنید. آنچه از توحید و خداشناسی می‌دانید به زبان ساده برایش توضیح دهید.

۸٫ سعی کنید در این دوران همیشه با وضو باشید چرا که انجام این مستحب، نورانیت وجود شما و فرزندتان را به دنبال خواهد داشت. علاوه بر این، در روایات تصریح شده است که زن و مرد به هنگام رابطه زناشویی در دوران بارداری حتما با وضو باشند.

۹٫ از خوردن لقمه حرام دوری کنید. بدیهی است لقمه حرام تنها شامل مال حرامی که وارد دهان می‌شود، نیست. اگر به کسی بدهی دارید، بدهی او را پرداخت کنید یا حداقل با او در مورد بازپرداخت آن به توافق برسید. توصیه می‌شود در این دوران، حقوق شرعی مال – از جمله خمس و احیانا زکات – ادا شود. اگر از قبل هم نسبت به آنها بی‌توجّهی شده، می‌توان با مشورت یک روحانی امین و عالم، به روش مناسب آنها را جبران کرد. در ضمن اگر چه جستجو در زندگی مردم از نظر اسلام جایز نیست؛ ولی اگر مطمئن هستید که شخصی حلال و حرام را در زندگی خود رعایت نمی‌کند یا خمس نمی‌دهد حداقل در این دوران رفت و آمد با او را قطع کنید. طبیعتا وضعیت جسمانی زن باردار، می‌تواند بهانه مناسبی برای طفره رفتن از این رفت‌و‌آمدها باشد. اگر به هر دلیل هم مجبور به این کار شدید با مشورت یک روحانی خبره نسبت به انجام کارهایی که اثرات سو این رفت و آمد را به حداقل می‌رسانند، اقدام کنید.

۱۰٫ تنش‌های روحی بین اعضای خانواده به حداقل برسانید. اندکی گذشت و کمی محبت، این زمینه را فراهم خواهد کرد. بسیاری از استرس‌ها در خانواده‌ها بر سر مسایل مادی است. کم کردن سطح توقعات طرفین و افزایش اعتماد و توکل به خدای متعال در اداره امور مادی زندگی، هم زندگی را زیباتر می‌کند و هم شما و فرزندتان را به خدای تعالی نزدیک‌تر می‌سازد. به ویژه توصیه می‌شود در صورت بروز تنش، مرد سعی کند که از همسر خود کدورتی به دل نگیرد و اگر هم از دست همسر خود ناراحت شد، فورا آن را از دل خود بیرون کند. کمی لبخند، چند کلمه محبت‌آمیز و در آغوش گرفتن همسر، معمولا اثری خارق‌العاده در دفع آنی کدورت بین طرفین دارند.

 

منبع: ninisite.com

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.