دلایل زرد شدن برگ های بامبو


دلایل زرد شدن برگ های بامبو

 

مراقبت از بامبوها ساده است و خود گیاه هم اصولا مقاوم است

 

مراقبت از بامبوها ساده است و خود گیاه هم اصولا مقاوم است، اما ممکن است برگ های گیاه بامبوی تان زرد شود. آیا می دانید علت زرد شدن بامبو چیست؟

 

از علت های زرد شدن بامبو چه می دانید؟

این روز ها گیاه بامبو یکی از پرطرفدار ترین گیاهان آپارتمانی محسوب می شود. مراقبت از این نوع گیاه ویژگی های خاص خود را دارد که شاید از برخی آنها مطلع باشید اما امکان دارد درباره بعضی دیگر اطلاعی نداشته باشید. در این مطلب برای اینکه از بامبوی محبوب تان به نحو احسن مراقبت کنیدو از زرد شدن بامبوی تان جلوگیری کنید توضیحاتی ارائه کرده ایم.

 

دلایل زرد شدن برگ بامبو

هرچند مراقبت از بامبوها ساده است و خود گیاه هم اصولا مقاوم است، اما مانند هر موجود زنده دیگری نیازمند توجه و علاقه است.دو عامل برای زرد شدن بامبو مطرح است. نور مستقیم یا بیش از حد و آب لوله کشی مورد استفاده برای گیاه که حاوی مقدار بیش از حد نمک یا فلوراید است. اگر گیاهتان بنابه دلایلی زرد شده و رشد آن متوقف شده است، آن را از تابش مستقیم نور آفتاب دور کرده و آب آن را تنها از آب فیلتر شده یا آبی جوشیده سرد شده تامین کنید تا دوره پربار و جدیدی را آغاز کند.آب لوله کشی حاوی مقادیر زیادی کلر و فلوراید می باشد که برای گیاه بسیار مضر است و سبب زرد شدن برگها می گردد.

 

بامبو برعکس بقیه گیاهان، نگهداری می شود؛ یعنی وقتی نور کمتری به آن برسد، بیشتر در جست و جوی نور قد می کشد و در تماس با نور زیاد و گرما از داخل می پوسد.بنابر این گیاه بامبو نیاز به نور مستقیم خورشید ندارد. این گیاه کاملا آپارتمانی است و بهترین نور برای آن نوری است که در فاصله ی حدود ۳ متر از پنجره ای که جلوی آن پرده کشیده شده می باشد.

 

آب لوله کشی برای گیاه بامبو بسیار مضر است و سبب زرد شدن برگها می گردد

 

دلیل زرد شدن برگ گیاه بامبو چیست

تمیز نگه داشتن آب بامبو و تعویض هفتگی اثر بسزایی در سلامت گیاه دارد. مقدارآب نیز باید تا اندازه ای باشد که تقریبا تا ۲/۵ سانتی متر بالا تر از انتهای پایینی ساقه قرار بگیرد. اگر تمام ساقه داخل آب قرار گیرد ، ریشه تمام سطح ساقه را می پوشاند و این از زیبایی گیاه می کاهد. برای نگهداری بامبو در آب معمولی ابتدا می باید حدود دو ساعت آب را کنار بگذارید تا کلر آن کاملاّ از بین برود ، زیرا کلر آب باعث زرد شدن گیاهان سبز می شود . پس از گذشت مدت زمان یاد شده بامبو را در آن قرار دهید .

 

بامبو ها گیاهان بسیار حساسی هستند و در صورت کوچک ترین تماسی با موادشیمیایی مثلا مواد شوینده، نگهداری در هوای گرم، عدم تعویض آب، قرار گرفتن در مجاورت نور زیاد و گاهی بیماری، کم کم زرد می شوند و از بین می روند. به همین دلیل ظرف یا گلدانی که در آن نگهداری می شود باید ماهی یک بار شسته شود و قبل از آنکه گیاه در آن قرار گیرد، کاملا خشک شود.

 

جهت جلوگیری از شیوع قارچها در ظرف بامبو، به هنگام تعویض آب، باید ظرف را با مواد ضدعفونی کننده مانند وایتکس ضدعفونی کرده و اجازه نداد آب سبزه ببندد یا کدر شود. قارچهای پودری سیاه رنگ روی برگها را با قارچکش ها ضدعفونی کنید و در هنگام خرید بامبو دقت کنید گیاه عاری از علائم قارچها شامل کپک زدگی و خوردگیهای لزج مانند بر روی ساقه و سفیدک ها و سیاهک ها بر روی برگها باشد . در صورتی که گیاه دچار پوسیدگی ساقه شده و ساقه به رنگ زرد در آمد و لهیده شد به علت از بین رفتن آوندها و عدم توانایی ساقه در جذب آب، خطر مرگ گل و گیاه را تهدید می کند از این رو باید ساقه را بالاتر از محل پوسیدگی برید تا آوندهای سالم مشاهده شوند و سطح برش سفید و سالم دیده شود. زرد شدن زود به زود آب نیز نشانه بیماری گیاه می باشد و نیاز به بررسی گیاه دارد.

 

گیاه بامبو با رطوبت معمولی هوای داخل ساختمان سازگار است اما جهت رشد بهترمی توان در زمان های مختلف برگهای گیاه را با آب ملایم اسپری نمود. در مورد بامبو نیز مانند گیاهان آپارتمانی می توان جهت تأمین عناصر غذایی مورد نیاز از کودهای کامل و یا قطره های اختصاصی بامبو استفاده کرده و به صورت ماهیانه در آب ظرف بامبو حل نمود.

 

بامبو را از تابش مستقیم نور آفتاب دور کنید

 

چرا برگ گیاه بامبو زرد می شود

بامبو را در دمای ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد و دور از نور مستقیم خورشید و باد نگه دارید .از قرار دادن بامبو در نزدیکی باد مستقیم کولر، بخاری و شومینه و یا جلو دری که به فضای آزاد راه دارد و گاهی اوقات از آن نسیم وارد می شود ،خودداری شود . رطوبت لازم را برای آن فراهم کنید، پس از مدت ۵ تا ۷ ماه شاهد قد کشیدن عجیب این گیاه پیچ خورده و سرسبزی آن خواهید بود.

 

چه بامبویی بخرید، چه بامبویی نخرید … 

اگر قصد دارید برای اولین بار گیاه بامبو را خریداری کنید باید نکات کلیدی را بدانید تا بتوانید گیاه سالمی را انتخاب کرده و به خانه تان بیاورید. اول از همه اینکه به ساقه گیاه بامبو دقت کنید. اگر انتهای آن قهوه ای رنگ شده بود، بدانید که گیاه سالم نیست و از خرید آن صرف نظر کنید. دوم اینکه باید گیاه بامبو را بو کنید. تشخیص بوی بد کار بسیار ساده ای است بنابراین اگر بوی بدی از بامبو به مشام شما رسید هرقدر هم که ظاهرش سالم باشد از خرید آن انصراف بدهید و دنبال بامبویی باشید که بوی بد ندهد. از خرید بامبوی بدون ریشه خودداری کنید و حتما گیاهی را انتخاب کنید که ریشه آن کاملا مشخص باشد. یکی از مهم ترین نکات در خرید بامبوی سالم رنگ ساقه آن است. ساقه گیاه بامبو باید سبز باشد و اگر این سبزی به سفیدی بزند یعنی گیاهی که پیش روی شماست سالم نیست و باید بامبویی را انتخاب کنید که سبزی ساقه اش گواهی باشد بر سلامت آن .

 

چگونه قلمه بزنیم؟ 

اگر به تکثیر این گیاه محبوب در فضای خانه تان علاقه مند هستید کار سختی پیش روی شما نیست و فقط کافی است به طریق قلمه زنی ساقه ای عمل کنید. به این ترتیب که از زیر برآمدگی روی ساقه با وسیله تیزی مثل چاقو قلمه را جدا کنید و بعد آن را داخل آب قرار دهید تا ریشه بدهد. فصل تابستان بهترین زمان ممکن برای قلمه زدن گیاه بامبو است. در ضمن فراموش نکنید قسمت بریده شده گیاه اصلی را با زغال پودر شده مسدود کنید تا راهی برای خروج شیره آن وجود نداشته باشد. به همین سادگی.

 

منبع : nargil.ir – sibsabzclinic.ir

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.