در عالم قبر چه می گذرد؟

در عالم قبر چه می گذرد؟

((برزخ)) چنان که از نامش پیدا است عالمى است واسطه در میان این جهان و جهان دیگر، در قرآن مجید به همان اندازه که در باره عالم قیامت فراوان صحبت شده در باره برزخ بحث کمى دیده مى شود. آن چه مهم است این است که قرآن اصل وجود عالم برزخ را با صراحت بیان داشته است.

از جمله آیاتى که به وضوح از وجود چنین عالمى خبر مى دهد، این آیه است: « «النّارُ یُعْرَضُونَ عَلَیْها غُدُوّاً وَ عَشِیّاً وَ یَوْمَ تَقُومُ السّاعَهُ ادْخِلُوا آل  فِرْعَوْنَ اشَدَّ الْعَذابِ؛ (مومن/۴۶) عذاب آنها (در برزخ) آتش (دوزخ) است که هر صبح و شام بر آن عرضه مى شوند، و روزى که قیامت برپا شود (مى فرماید) آل فرعون را داخل سخت ترین عذاب ها کنید!»

آیه مى گوید آنها صبح و شام بر آتش عرضه مى شوند اما در قیامت آنها را وارد اشد عذاب مى کند، این به خوبى دلالت دارد که عذاب اول عذاب برزخى است که بعد از این دنیا و قبل از قیام قیامت است و کیفیت آن عرضه و نزدیکى به آتش دوزخ است، عرضه  اى که هم روح و جان را به لرزه در مى  آورد و هم جسم را تحت تاثیر قرار مى  دهد.(۱)

امام صادق (ع) مى فرماید:

” این در دنیا قبل از روز قیامت است، زیرا آتش قیامت صبح و شام ندارد سپس فرمود: اگر آنها در قیامت تنها صبح و شام در آتش دوزخ عذاب شوند در میان این دو باید سعادتمند باشند، چنین نیست، این مربوط به برزخ است پیش از روز قیامت، آیا سخن خدا را (بعد از این جمله) نشنیده اى که مى فرماید:” هنگامى که قیامت برپا مى گردد فرمان داده مى شود آل فرعون را در اشد عذاب وارد کنید”(۲)

در حدیثى از پیامبر گرامى اسلام  مى خوانیم که فرمود:

” هنگامى که یکى از شما از دنیا مى رود جایگاه او را هر صبح و شام به او نشان مى دهند، اگر بهشتى باشد جایگاهش را در بهشت، و اگر دوزخى باشد جایگاهش را در آتش، و به او مى گویند: این جایگاه تو در روز قیامت است” (و همین امر باعث شادى یا عذاب روح او مى شود)(۳)

امام نمى فرماید: در قیامت صبح و شام نیست، بلکه مى فرماید آتش دوزخ جاودانه است و صبح و شام ندارد، آنچه مجازاتش صبح و شام دارد عالم برزخ است، سپس به جمله بعد که سخن از قیامت مى گوید به عنوان قرینه اى بر اینکه جمله قبل مربوط به برزخ است استدلال مى فرماید.

امام صادق (ع) : ارواح مؤمنان در اتاق هایى در بهشت ساکنند، از غذاى بهشت می خورند و از نوشیدنی هاى آن مى  آشامند. به دیدار هم مى روند و مى گویند: پروردگارا! قیامت را برپا دار تا آنچه را به ما وعده داده اى تحقّق بخشى. (۴)

گذشته از آیات و روایات بالا که با وضوح وجود عالمى را در میان دنیا و آخرت اثبات مى کند، این مسأله از طرق عقلى و حسى نیز قابل اثبات است، زیرا تمام دلائلى که از وجود و بقاى روح مستقل از بدن خبر مى دهد دلیل بر وجود عالم برزخ است، چرا که طبق این دلائل روح انسان با مرگ بدن فانى نمى شود، چون از عوارض جسم نیست که با فناى جسم از میان برود، بلکه گوهر مستقلى است که بدون جسم نیز به بقاى خود ادامه مى دهد، قبول این سخن مساوى است با قبول عالم برزخ، چرا که سخن در اصل وجود عالم برزخ است، نه روحانى بودن آن.

از این گذشته تماس و ارتباط با عالم ارواح که امروز در میان دانشمندان این فن از مسلمات است به خوبى نشان مى دهد که ارواح بعد از جدایى از بدن در عالمى مخصوص به خود باقى و برقرارند، و ادراکاتى وسیع تر و گسترده تر دارند، گاه بخشى از علوم خود را از طریق ارتباط با مردم این جهان به آنها منتقل مى کنند. (۵)

منابع:

۱- خلاصه ای از تفسیر نمونه، ج ۲۰، ص: ۱۱۵

۲- مجمع البیان” جلد ۸ صفحه ۵۲۶٫

۳- صحیح مسلم صفحه ۲۱۹۹

۴-المحاسن: ۱/ ۲۸۵/ ۵۶۲٫

۵- خلاصه ای از کتاب پیام قرآن، ج  ۵، ص: ۳۶۸

برای کسب اطلاع بیشتر به کتاب معاد آیت الله تهرانی رجوع کنید.

کلیپ سرا وب‌سایت

یک نظر

  • #عالم_برزخ

    ? برزخ از دیدگاه قرآن ?

    ? در اینجا به ذکر چند آیه، که بعضی بیانگر پاداش صالحان در عالم برزخ است، و بعضی عذاب نا صالحان را در عالم برزخ باز گو می کند و می پردازیم:

    ۲️⃣ در آیه ۲۶ و ۲۷، سوره یس می خوانیم.
    «قِیلَ ادْخُلِ الْجَنَّهَ قالَ یا لَیْتَ قَوْمِی یَعْلَمُون‏ – بِما غَفَرَ لِی رَبِّی وَ جَعَلَنِی مِنَ الْمُکْرَمِین‏»
    مومن آل یس (حبیب نجار، وقتی که به دست ستمگران به شهادت رسید) از طرف خدا به او گفته شده وارد، شو. او گفت: ای کاش قوم من می دانستند که پروردگارم مرا آمرزیده و از گرامی داشتگان قرار داره است))

    ۳️⃣ و در آیه ۴۶ سوره مومن می خوانیم:
    «النَّارُ یُعْرَضُونَ عَلَیْها غُدُوًّا وَ عَشِیًّا وَ یَوْمَ تَقُومُ السَّاعَهُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذاب‏»
    عذاب آنها (آل فرعون) آتش است که هر صبح و شام، بر آن عرضه می شوند، و روزی که قیامت بر پا می گردد، خداوند دستور می دهد که آل فرعون را در سخترین عذابها وارد کنید.
    منظور از عذاب آل فرعون در صبح و شام، همان عذاب برزخی آنها است.
    آیه ۲۵ نوح، و ۱۱ مومن نیز از عالم برزخ سخن به میان آورده است.

    ?

  • نظرات بسته شده است.