علت و درمان سنتی سوء هاضمه یا دیر هضمی غذا

علت و درمان سنتی سوء هاضمه

سوء هاضمه چیست؟

سوءهاضمه اصطلاحی است که برای توصیف علائم و نشانه‌های سوء هاضمه که دلیل مشخصی ندارند، استفاده می‌شود. (دردشکمی بدون زخم پپتیک) یا سوءهاضمه عارضه‌ای رایج است و می‌تواند برای مدت زیادی طول بکشد. سوءهاضمه می‌تواند باعث علائم و نشانه‌هایی شود که به زخم گوارشی شباهت دارند، مانند درد یا ناراحتی در قسمت بالایی شکم که اغلب با نفخ، آروغ و حالت تهوع همراه می‌شود.

سوء هاضمه به ناراحتی در قسمت شکم گفته می شود. سوء هاضمه یک بیماری نیست و علائم اصلی آن شامل درد شکم و احساس سیری زودرس هنگام غذا خوردن است.

سوء هاضمه یک درد گوارشی بدون زخم است و با علائمی چون احساس درد و سیری زودرس هنگام خوردن، سوزش شکم، نفخ، احساس گاز زیاد در شکم، تهوع، استفراغ خونی و ترش کردن غذا همراه است.

علت و درمان سنتی سوء هاضمه

سوء هاضمه یک بیماری شایع شکمی می باشد. برخی از علت های آن عبارتند از نجویدن کامل غذا، مصرف بیش از حد الکل، مصرف بیش از حد ادویه و غذاهای پر چرب، سیگار کشیدن و غیره. علائم سوء هاضمه نیز عبارتند از : حالت تهوع، سوزش سردل، آروغ زدن کنترل نشده، نفخ، گاز معده، درد شکمی و غیره.

سوء هاضمه در هر سنی و بر هر جنسیتی تاثیر می گذارد. وقتی علائم و نشانه های سوء هاضمه را در خود مشاهده می کنید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

اگر سوء هاضمه به همراه کاهش وزن، اسهال با خون یا بدون خون، کاهش اشتها، خون در مدفوع باشد، باید فورا به پزشک مراجعه کنید چون ممکن است نشانه ای از تهدید زندگی می باشد.

سوء هاضمه می تواند با دارو درمان شود. با این وجود، برخی درمان های خانگی وجود دارند که می توانید سوء هاضمه را درمان کنید. این درمان های خانگی از بهترین درمان های خانگی انتخاب شده اند. با این وجود، توصیه می شود که داروهای خود را کنار نگذارید.

علائم سوء هاضمه

۱- سیری زودرس هنگام غذا خوردن: موقعی که خوردن غذا را شروع می کنید، با اینکه هنوز خیلی غذا نخورده اید، احساس سیری می کنید و دیگر نمی توانید غذا بخورید.

۲- احساس پری شکم آزاردهنده بعد از خوردن غذا: احساس سیری بیش از حد معمول طول می کشد.

۳- احساس ناراحتی در شکم: درد خفیف تا شدیدی را بین جناغ سینه تا ناف خود احساس می کنید.

۴- احساس سوزش شکم: گرمای ناخوشایند یا سوزش را بین جناغ سینه تا ناف خود حس می کنید.

۵- نفخ شکم: احساس نفخ و سفتی در شکم خود دارید.

درمان خانگی برای سوء هاضمه

۱٫ نوشیدن آب
یکی از بهترین درمان های خانگی سوء هاضمه، هیدراته نگه داشتن بدن می باشد. بدن شما برای کارکرد بهتر به آب نیاز دارد. باید در طی روز ۸ لیوان آب بنوشید. برای کاهش احتمال سوء هاضمه بهتر از قبل از مصرف غذا دو الی سه لیوان آب بنوشید. به یاد داشته باشید که باید نیم ساعت بعد از غذا آب ننوشید.

علت و درمان سنتی سوء هاضمه

۲٫ چای انیس
چای انیس اغلب برای درمان برونشیت مورد استفاده قرار می گیرد. اما چای انیس برای سیستم گوارشی و عصبی نیز مفید است. این چای می تواند بسیاری از مشکلات گوارشی را حل کند. توصیه می شود چای انیس را سی دقیقه قبل از خوردن غذا بنوشید. برای نتایج بهتر، هر روز سه فنجان از این چای به مدت دو هفته بنوشید.
داروهای گیاهی مناسب سوء هاضمه

چای انیس برای سیستم گوارشی و درمان سوء هاضمه مفید است

۳٫ چای ملیسا (بادرنجبویه)
این چای حاوی خواص ضد اسپاسم و ضد عفونی کنندگی می باشد. این چای ترشحات معده را افزایش می دهد و به از بین بردن گاز معده کمک می کند. گیاه ملیسا و برگ های آن حاوی روغن فرار و موادی مانند لینالول، گرانیول می باشد و برای درمان انواع بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد.
,بیماری سوء هاضمه,درمان گیاهی سوء هاضمه,داروهای گیاهی مناسب سوء هاضمه

چای ملیسا، ترشحات معده را افزایش می دهد و سوء هاضمه را درمان میکند

نوشیدن چای ملیسا به درمان سوء هاضمه کمک می کند.

توصیه می شود روزانه دو فنجان چای ملیسا در صبح و بعد از ظهر بنوشید. برای مشاهده نتایج بهتر ، حداقل به مدت دو هفته نوشیدن چای را ادامه دهید.

۴٫ خوردن مرکبات
مرکباتی مانند لیمو، گریپ فروت، پرتقال می توانند به درمان سوء هاضمه کمک کنند. علاوه بر این، مرکبات حاوی ویتامین ث و آنتی اکسیدان هایی می باشد که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. همچنین دارای خواص آنتی بیوتیکی می باشد.

مرکباتی مانند لیمو، گریپ فروت، پرتقال می توانند به درمان سوء هاضمه کمک کنند

۵٫ بابونه
بابونه به خاطر خواص درمانی فراوانی که دارد، بسیار مشهور است، از این رو؛ سالهاست که برای درمان انواع بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مزیت های بابونه، درمان سوء هاضمه می باشد. گیاه بابونه بومی آسیا، شمال آفریقا و اروپا می باشد. خواص ضد تشنجی چای بابونه به ریلکس کردن عضلات شکم و روده کمک می کند. بابونه می تواند بیماری های مربوط به دستکاه گوارش را درمان کند مانند گاز، نفخ، سندرم روده تحریک پذیر و گرفتگی عضلات شکمی . بابونه می تواند دردهای مربوط به قاعدگی را نیز کاهش دهد و به افراد کمک می کند تا بهتر بخوابند.

کلیپ سرا وب‌سایت

‫2 نظر

  • درمان نفخ معده با عسل

    http://s9.picofile.com/file/8303213926/download_1_.jpg

    °°?°✨°?°‌✨°
    °✨
    ? #درمان_نفخ_معده_با_عسل

    ?توصیه ⚜️امام صادق(ع)⚜️
    ✍?خوردن عسل با سیاه دانه جهت رفع گازهای شکم “نفخ معده” مفید است

    ?? #روشهای_درمان ⇩

    ✍?کره و عسل برای نفخ معده مفید است

    ✍?یک قاشق غذاخوری پودر زنیان را با عسل بعد از غذا تناول نمایید.

    ✍?پودر بالنگ مخلوط با عسل مؤثر واقع می شود
    °✨°
    °?°✨°?°✨°

  • چه عواملی باعث سوزش معده می شود؟

    خوردن غذاهای چرب
    مصرف میوه ها و مواد غذایی اسیدی
    مصرف نوشیدنی های کافئین دار

    راه حل: بعدازغذا آدامس بجوید..
    i ?

  • نظرات بسته شده است.