دانشمندان چینی: کره شمالی باید مکان آزمایش‌های هسته‌ای خود را تغییر دهد


دانشمندان چینی: کره شمالی باید مکان آزمایش‌های هسته‌ای خود را تغییر دهد

  اخبار بین الملل ,خبرهای  بین الملل ,کره شمالی

دانشمندان چینی به پیونگ‌یانگ هشدار دادند که اگر کره شمالی قصد ادامه آزمایش‌ تسلیحات هسته‌ای خود را دارد، باید مکان جدیدی را جایگزین رشته‌کوه پونگی ری کند. کره شمالی شش آزمایش پیشین خود را در این منطقه انجام داده است. 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، احتمال فروریختن این کوه بسیار زیاد است و این اتفاق می‌تواند پسماندهای هسته‌ای را به کشور چین، در همسایگی این منطقه بریزد. یکی از محققان دانشگاه پکینگ به روزنامه “سویت چاینا پست” گفت: چین نمی‌تواند بنشیند و منتظر باشد تا این منطقه از داخل منفجر شود.

 

این محقق اشاره کرد: ابزارهای چین توانایی تشخیص باران رادیواکتیو در زمان وقوع را دارند اما آن وقت دیگر خیلی دیر خواهد بود.

 

وی اظهار کرد: شاید کره شمالی خودش پی برده باشد که این کوه نمی‌تواند انفجار دیگری را تاب بیاورد. اگر همچنان می‌خواهد به آزمایش‌های خود ادامه دهند، باید در جای دیگری این کار را بکنند.

 

یک فیزیکدان ساکن پکن گفت، این باران رادیواکتیو می‌تواند تمام نیم‌کره را فرا بگیرد.

 

هانس کریستنسن، مدیر پروژه اطلاعات هسته‌ای در فدراسیون دانشمندان آمریکایی، در اوایل سپتامبر به اسپوتنیک گفت: طی آزمایش هسته‌ای ۳ سپتامبر که پیونگ‌یانگ اعلام کرد در آن یک بمب هیدروژنی را آزمایش کرده، انفجاری به بزرگی ۱۰۰ تا ۲۵۰ کیلوتن صورت گرفته است و این افزایشی چشمگیر نسبت به آزمایش‌های هسته‌ای پیشین کره شمالی است.

 

هیئتی از نمایندگان دانشمندان چینی طی مذاکرات خود با مقامات کره شمالی که در اواخر ماه سپتامبر در پکن صورت گرفت، نگرانی‌ خود را درباره نفوذ تشعشعات هسته‌ای از این مکان که در ۸۰ کیلومتری مرز چین قرار دارد ابراز کردند.

 

وی شیجه، دانشمند چینی ماه گذشته گفت: این مشکل بسیار جدی است و بروز نفوذهای هسته‌ای اجتناب ناپذیر است. تشخیص آن به مرور انجام می‌شود زیرا شکاف‌هایی در کوه‌ها وجود دارد که مواد رادیواکتیو از آن متصاعد می‌شود.

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.