خوراکی های ضد استرس را ببینید

هر انسانی در طول روز بارها و بارها به دلایل مختلف دچار استرس می‌شود. ترافیک و شلوغی خیابان‌ها، کارهای زیاد و ناتمام و باقی مانده، دغدغه امتحان و کنکور در جوان‌ها و… همگی مسایلی هستند که می‌توانند باعث بروز استرس در هر فردی هر چقدر آرام شود.به عبارتی دیگر، گریز از این استرس‌ها اجتناب ناپذیر است. متأسفانه وجود استرس در زندگی نه تنها باعث حل مشکلات نمی‌شود، بلکه برعکس فرد را از ادامه فعالیت صحیح باز می‌دارد. امروزآگاهی و انجام روش‌های رهایی از استرس یا RELAXATION برای روح و روان مانند ورزش برای جسم به هر کسی توصیه می‌شود.

قضاوت کردن, متهم کردن یا نتیجه گیری سریع را به تاخیر بیندازید. سعی کنید ابتدا از واقعیت ها آگاه شوید. عدم آگاهی کافی هم به شما و هم به دیگران صدمه می زند. پیش از آن که قضاوت کنید با دسترسی به یک مقالات پزشکی و بهداشتی – موثق و آگاه از شرح ماوقع و تمامی آن مطلع شوید…

در ادامه لیستی از خوراکی های ضد استرس را به شما معرفی می کنیم.
زغال اخته
این میوه از منابع غنی از ویتامین c می باشد. متخصصان تغذیه بر این باورند که ویتامین c یکی از دشمنان سرسخت استرس و فشار است. علاوه بر آن در ساختار زغال اخته، فیبر زیادی وجود دارد. فیبر می تواند قند خون را تنظیم کند. در بسیاری از موارد به دلیل تغییر در سطح گلوکز یا همان قند خون، افراد دچار استرس می شوند.
شکلات تلخ
تحقیقات نشان داده اند که شکلات تلخ سبب کاهش سطح هورمون های استرس می شوند. شکلات همچنین حاوی شکر (کربوهیدرات) می باشد که سبب افزایش تولید سروتونین می شود. اما در مصرف آن نباید زیاده روی کرد و باید در محدوده ی کالری روزانه از آن مصرف کرد.
شیر کم چرب و رقیق
دو عنصر شاخص موجود در شیر، کلسیم و ویتامین B هستند. کلسیم باعث استحکام استخوان ها و ویتامین B باعث سلامت عملکرد سلول های عصبی می شود. علاوه بر آن مقادیر بالای پروتئین موجود در شیر قادر است قند خون را در مقادیر مطلوب نگهداری کند. می توانید شیر را همراه با یکی از میوه های مورد علاقه خود در مخلوط کن ریخته و به عنوان یک نوشیدنی فوق العاده از آن استفاده کنید. این نوشیدنی جایگزین خوبی برای بستنی می باشد.
مرکبات
گریپ فروت، پرتقال و اصولاً مرکبات سرشار از ویتامین C هستند. تحت استرس شدید بدن احتیاج به آنتی اکسیدان های بیشتری می کند و در صورت وجود ویتامین C کافی فرایند ترمیم و بازسازی بدن با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.
مرکبات
برنج قهوه ای
تمام غلات و حبوبات حاوی ویتامین B هستند. اما برنج قهوه ای دارای خواص دیگری نیز می باشد. این ماده غذایی حاوی فیبر زیاد و همچنین نوعی سروتونین است. همه این موارد به برقراری آرامش بدن کمک می کند.
موز
موز از جمله میوه های غنی از تریپتوفان است که سبب تولید سروتونین و بهبود خلق و خو و شادی در فرد می شود.
سبزیجات برگ سبز
کلم پیچ، کلم بروکلی و تمام سبزیجات برگ سبز سرشار از انواع ویتامین ها هستند. علاوه بر آن بسیاری از گیاهان عنصر پتاسیم هم در ساختار خود دارند. پتاسیم هم روی سلول های عصبی تأثیر خوبی دارد و هم باعث احساس آرامش می شود.
بوقلمون
تمام غلات و حبوبات حاوی ویتامین B هستند. اما برنج قهوه ای دارای خواص دیگری نیز می باشد. این ماده غذایی حاوی فیبر زیاد و همچنین نوعی سروتونین است. همه این موارد به برقراری آرامش بدن کمک می کند
مقادیر زیادی از یک اسیدآمینه به نام ال-تریپتوفان در گوشت این پرنده وجود دارد. ال-تریپتوفان سبب آزادسازی سروتونین از سلول های بدن می شود و سروتونین با تحریک سلول های مغزی باعث ایجاد احساس آرامش می شود. در واقع به علت همین سروتونین است که اکثر افراد بعد از خوردن گوشت بوقلمون احساس آرامش شدید می کنند و حتی خیلی خسته و خواب آلود می شوند.
برگه زردآلو
این خوراکی بسیار پرطرفدار حاوی منیزیم است که یکی از عناصر قوی ضد استرس محسوب می شود. حتی بعضی مردم می گویند تجربه شخصی آن ها نشان داده که غذاهای پر منیزیم ضربان قلب را پایین می آورد و اثری آرامش بخش دارد. عنصر منیزیم در واقع نوعی شل کننده عضلانی است. به جز منیزیم مقادیر فراوانی ویتامین C و فیبر هم در برگه زردآلو یافت می شود. در واقع این خوراکی یکی از مفیدترین میان وعده ها به حساب می آید. البته نباید در خوردن برگه افراط به خرج داد چون حاوی مقادیر فراوانی فروکتوز است. فروکتوز نوعی قند است که مصرف بیش از حد آن برای بدن مناسب نیست.
برگه ها
سویا
پروتئین، انواع ویتامین B، کلسیم و منیزیم همه یکجا در سویا یافت می شوند. این ماده غذایی پر منفعت را می توان به هر شکلی به رژیم غذایی روزانه اضافه کرد. مثلاً مصرف شیر سویا، پنیر سویا (توفو) یا حتی خوردن آجیل سویا به عنوان میان وعده.
آب
نوشیدن آب کافی تکنیکی ساده اما کارآمد برای جلوگیری از استرس روزانه به حساب می آید. در ضمن کم آبی حتی در درجه های خفیف عملکرد سلول های عصبی را دچار مشکل کرده و باعث تشدید اضطراب و استرس می شود.
چای سبز
موز از جمله میوه های غنی از تریپتوفان است که سبب تولید سروتونین و بهبود خلق و خو و شادی در فرد می شود
در چای سبز ماده ای به نام تانن وجود دارد. تانن باعث بروز احساس آرامش می شود. اگر بعد از نوشیدن چای سبز امواج مغزی ثبت شوند اکثر آن ها از نوع آلفا خواهند بود موج آلفا نشانه آرامش عمیق است.
ماهی سالمون
این ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که کمک به ساخت سروتونین می کند. DHA (دوکوزاهگزانوئیک اسید) موجود در امگا ۳، در حالی که مغز را تغذیه می کند هورمون های استرس را کاهش می دهد. بعلاوه امگا ۳ موجود در سالمون سبب کاهش التهاب و بهبود جریان خون بدن می شود که استرس مزمن هر دوی این ها با استرس مزمن به خطر می افتد.
گوشت آب پز
گوشت دام هم درست مثل گوشت پرندگان خاصیت مقابله با استرس دارد. البته این گوشت باید با مقدار کمی نمک، فلفل و روغن آب پز شود تا چنین خاصیتی داشته باشد. در غذاهایی مثل همبرگر که در آن ها گوشت همراه با چربی زیادی سرخ می شود حتی باعث افزایش اضطراب و ناراحتی خواهند شد.
گوشت آب پز
آجیل و مغزها
منابع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ هستند که به کاهش استرس کمک می کنند. گردو یکی از بهترین منابع امگا ۳ می باشد. بادام زمینی و تخمه آفتابگردان حاوی تریپتوفان هستند که منجر به تولید سروتونین و کاهش استرس می شوند. به علاوه مغزها حاوی ویتامین B و E و روی و بسیاری مواد مغذی دیگر هستند. در مواقع استرس، فشارخون بالا می رود اما علاوه آرژنین موجود در آجیل ها، سبب تولید موادی که گشادکننده عروقی (نیتریک اکساید) هستند می شوند و از این طریق فشارخون را تنظیم می کنند. عنصر روی می تواند پرش های عضلانی ناشی از استرس را از بین ببرد. ویتامین E و سایر آنتی اکسیدان هایی که در آجیل وجود دارند باعث سالم ماندن سلول های عصبی می شوند.
سیب زمینی شیرین و هویج
سبزیجات ریشه ای منابع خوبی از فیبر و کربوهیدرات ها هستند که سبب تقویت تولید سروتونین می شود. همچنین به دلیل شیرین بودن آن ها، تمایل به مصرف شکر را کاهش می دهد. به علاوه سیب زمینی شیرین و هویج منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی ای هستند که برای تنظیم فشارخون و عملکرد قلب مناسب اند.
سالاد میوه
میوه ها سرشار از فیبر و ویتامین ها هستند. اگر میوه های مورد علاقه خود را پوست بکنید، سپس آن ها را قطعه قطعه کرده و مخلوط کنید، سالادی به دست می آید که می توان آن را بمب ویتامین نامید. این بمب ویتامینی بهترین ابزار شما برای مقابله با اضطراب و استرس است.

کلیپ سرا وب‌سایت

یک نظر

  • ⭕️ موارد ضد استرس زیر را حتما انجام بدید :

    ۱- پس انداز کردن پول
    ۲-ارتباط خوب با همسر یا معشوق
    ۳-تعامل با دیگران (شرکت در مهمانی ها، بودن با دوستان و غیره)
    ۴ -مطالعه کردن
    ۵-خرید کردن
    ۶-صرف وقت با خانواده
    ۷-رشد شخصی
    ۸ -انجام کارهای داوطلبانه
    ۹-یک شنونده”خوب”بودن

    ?

  • نظرات بسته شده است.