خواص بالقوه‌ی کامبوچا

خواص بالقوه‌ی کامبوچا

 

طرز تهیه چای کامبوچا,فوائد کامبوچا

نوشیدنی  کامبوچا فواید زیادی برای سلامتی دارد، مانند تقویت سلامت روده‌ها و عملکرد کبد

کامبوچا، نوشیدنی شیرین و گازداری است که از مخمر، شکر و چای تخمیر شده درست می‌شود. این نوشیدنی فواید زیادی برای سلامتی دارد، مانند تقویت سلامت روده‌ها و عملکرد کبد. در این مطلب، به هشت خاصیت بالقوه‌ی کامبوچا می‌پردازیم و تحقیقاتی که در این مورد انجام شده است را مرور می‌کنیم.

کامبوچا چیست؟
برای درست کردن کامبوچا، چای شیرین سبز یا سیاه با یک کلونی که همزیستی باکتری‌ها و مخمر است (به نام  شهرتSCOBY شهرت دارد)، تخمیر می‌شود. طی فرایند تخمیر، مخمر موجود در SCOBY، قند چای را تجزیه کرده و باکتری‌های پروبیوتیک تولید می‌کند. کامبوجا بعد از تخمیر، کربن‌ دار می‌شود که دلیل گاز دار بودن این نوشیدنی است.

خواص بالقوه‌ی کامبوچا

۱٫ سلامت روده‌ها
مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ تائید کرده است که فرایند تخمیر کامبوجا یعنی این که این نوشیدنی سرشار از پروبیوتیک است. باکتری‌های پروبیوتیک، مشابه باکتری‌های مفید در روده‌های ما هستند. مصرف پروبیوتیک می‌تواند سلامت روده‌ها را تقویت کند. باکتری‌های پروبیوتیک می‌توانند به درمان اسهال کمک کنند و برخی از تحقیقات نشان داده که می‌توانند علائم سندرم روده‌ی تحریک پذیر را هم تسکین بدهند. ارتباطی که بین پروبیوتیک‌ها و سلامت روده‌ها وجود دارد می‌تواند توجیه کننده‌ی مفید بودن این نوشیدنی برای سیستم گوارش باشد.

ارتباط بین باکتری‌های مفید در سیستم گوارش و عملکرد سیستم ایمنی موضوعی است که مورد تحقیقات بسیار زیادی گرفته و ثابت شده است. اگر پروبیوتیک‌های موجود در کامبوچا می‌توانند سلامت روده‌ها را تقویت کنند پس عملکرد سیستم ایمنی را هم تقویت می‌کنند.

۲٫ کاهش خطر سرطان
شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد نوشیدن کامبوچا می‌تواند به کاهش ریسک سرطان کمک کند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۸ دریافت کامبوچا از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. تحقیقات گسترده‌تر در سال ۲۰۱۳ نیز نشان داد کامبوچا می‌تواند احتمال بقای سلول‌های سرطانی را کمتر کند. هر دو مطالعه نشان می‌دهند کامبوچا می‌تواند در پیشگیری از سرطان یا درمان آن نقش داشته باشد.

۳. کاهش احتمال عفونت
نوعی اسید به نام اسید استیک که در سرکه هم وجود دارد، هنگام تخمیر کامبوچا تولید می‌شود. مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۰ دریافت کامبوچا می‌تواند میکروب‌ها را نابود کرده و با طیفی از باکتری‌ها بجنگد. این یافته‌ها نشان می‌دهند کامبوچا می‌تواند با کُشتن باکتری‌ها قبل از اینکه جذب بدن شوند از بروز عفونت پیشگیری کند.

۴. سلامت روح و روان
بین پروبیوتیک‌ها و افسردگی می‌تواند ارتباطی وجود داشته باشد چون نوشیدن کامبوچا که غنی از پروبیوتیک است می‌تواند به افزایش سلامت روحی کمک کند. التهاب با افسردگی ارتباط بسیار تنگاتنگی دارد، بنابراین خاصیت ضد التهابی کامبوچا می‌تواند به تخفیف برخی از علائم افسردگی کمک کند. مروری در سال ۲۰۱۷ که بر روی مطالعات انجام شد نتیجه گرفت که شواهد محکمی تابت کرده‌اند پروبیوتیک‌ها می‌توانند به درمان افسردگی کمک کنند.

 طرز تهیه چای کامبوچا,فوائد کامبوچا

کامبوچا می‌تواند برای کنترل دیابت نوع دوم سودمند باشد

۵. پیشگیری از بیماری قلبی
سطح خاصی از کلسترول باعق افزایش احتمال بیماری‌های قلبی می‌شود. مطالعات در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۵ نشان داده‌اند کامبوچا به کاهش سطح کلسترول ِ منجر به بیماری قلبی کمک می‌کند. میزان کلسترول و بیماری قلبی نیز تحت تاثیر رژیم غذایی، ورزش، وزن بدن، سبک زندگی و التهاب هستند.

۶. کاهش وزن

اگر کامبوچا از چای سبز درست شده باشد می‌تواند به کاهش وزن‌تان کمک کند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۸ دریافت افراد چاقی که عصاره‌ی چای سبز مصرف می‌کردند، کالری بیشتری سوزانده و نسبت به دیگران، وزن بیشتری کم کرده بودند.

۷. سلامت کبد
کامبوچا حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که با مولکول‌هایی در بدن که می‌توانند به سلول‌ها آسیب بزنند می‌جنگند. بعضی از مطالعات که تازه‌ترین‌شان در سال ۲۰۱۱ انجام شد دریافته‌اند، کامبوچا می‌تواند از سموم کبد بکاهد. یعنی کامبوچا می‌تواند نقش مهمی در تقویت سلامت کبد و کاهش التهاب آن داشته باشد.

۸٫ کنترل دیابت نوع دوم
کامبوچا می‌تواند برای کنترل دیابت نوع دوم سودمند باشد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ نشان داد که کامبوچا به کنترل قند خون در موش‌های دیابتی کمک کرده بود. این یافته‌ها این نظریه را صادر می‌کنند که کامبوچا ممکن است در کنترل دیابت نوع دوم مفید باشد. اما برای ابراز نظر قطعی در این مورد، هنوز به تحقیقات گسترده‌تری نیاز است.

آیا نوشیدن کامبوچا عوارضی هم دارد؟
اگر در خانه کامبوچا تهیه می‌کنید خیلی مهم است که مراقب باشید، زیرا ممکن است بیش از حد تخمیر شود. همچنین اگر کامبوچا در محیطی استریل شده درست نشود ممکن است آلوده شود. بیش از حد تخمیر شدن یا آلودگی می‌تواند مشکلاتی برای سلامتی ایجاد کند، بنابراین بهتر و مطمئن‌تر است به جای اینکه خودتان در خانه کامبوچا درست کنید، آن را از فروشگاه بخرید.

منبع: bartarinha.ir

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.