حکم روزه با وجود سختی و ضرر و روزه شخص مریض؟

روزه شخص مریض

? حکم روزه با وجود سختی و ضرر ?

⁉️سوال: اگر روزه گرفتن برایم ضرر داشته باشد، بگیرم یا نه؟

? پاسخ :

? پاسخ شما را در چند نکته عرض می کنم:

۱⃣آنچه که باعث افطار روزه مى شود، خوف ضررى است که منشأ عقلایى داشته باشد و میزان در مقدار آن، عرف عقلا است؛ به گونه اى که اثر مترتب بر روزه را ضرر بدانند.

۲⃣ انسان نمی تواند برای ضعف یا برای ترس از لاغر شدن روزه را بخورد، ولی اگر ضعف او به قدری است که معمولا نمی شود آن را تحمل کرد، خوردن روزه اشکال ندارد.

۳⃣ کسی که خودش می داند روزه برای او ضرر ندارد، اگر چه دکتر بگوید ضرر دارد، باید روزه بگیرد و کسی که یقین یا گمان دارد که روزه برایش ضرر دارد، اگر چه دکتر بگویید ضرر ندارد، باید روزه نگیرد. اگر روزه بگیرد، صحیح نیست مگر آن که به قصد قربت بگیرد و بعد معلوم شود ضرر نداشته، که در این صورت صحیح است.

۴⃣ اگر انسان احتمال بدهد که روزه برایش ضرر دارد و از آن احتمال ترس برای او پیدا شود، چنانچه احتمال او در نظر مردم به جا باشد، نباید روزه بگیرد و اگر روزه بگیرد، صحیح نیست مگر آن که به قصد قربت گرفته باشد و بعد معلوم شود ضرر نداشته است.

???نتیجه اینکه:

فرضا به صرف لاغر بودن، سر درد داشتن یا امثال این نمی توان روزه را خورد، بله، اگر روزه برای او ضرر یقینی یا ضرر احتمالی عقلایی داشته باشد، نباید روزه بگیرد.

و لذا اگر از گفته پزشک براى او ترس پیدا شود و احتمال عقلایى بدهد که روزه برایش ضرر دارد، نباید روزه بگیرد.
⚠️و این نکته را هم دقت بفرمایید که:

اگر بیمار با اعتقاد و یقین به اینکه روزه برایش ضرر دارد، روزه بگیرد؛ روزه اش صحیح نیست و باید پس از ماه رمضان آن را قضا کند. چون به نیت و قصد قربت او برای روزه خلل وارد شده است.

البته برخی از مراجع محترم تقلید میفرمایند که اگر اینجا هم به قصد قربت روزه بگیرد و بعد معلوم شود واقعا ضرر نداشته، صحیح هست. ولی بله هر صورت واجب نیست. (چند مورد از فتاوا را در پست بعدی ذکر میکنم.)

سوال دیگری که ممکن است اینجا مطرح شود:

⁉️کسی که نمی داند روزه برایش ضرر دارد یا نه، چه کند؟ اگر روزه نگیرد، چه حکمی دارد؟

✅برای فهمیدن این مسئله به پزشک متخصص مراجعه کند، یا اگر به پزشک مراجعه نکرد و فقط احتمال ضرر بدهد، بهتر است چند روز روزه بگیرد، اگر ضرر نداشت، باید روزه بگیرد اما اگر ضرر داشت، روزه گرفتن بر او واجب نیست و نباید بگیرد.

اگر پیش از مشخص شدن این که روزه برایش ضرر دارد یا نه روزه نگیرد، قضای روزه را باید بگیرد و کفاره نیز باید بدهد، مگر این که احتمال ضرر قابل توجه و زیاد باشد که در این صورت نباید روزه بگیرد.

—————-

– توضیح المسائل مراجع، ج ۱، مسئله: ۱۷۴۴٫

#احکام_روزه
#خوف_ضرر_روزه

➖➖➖➖➖➖

☑️

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.