حسین راغفر: معیار افزایش دستمزد، سبد معیشت کارگران باشد، نه نرخ تورم/


حسین راغفر: معیار افزایش دستمزد، سبد معیشت کارگران باشد، نه نرخ تورم/

اخبار,اخبار اقتصادی,حسین راغفر

یک اقتصاددان با بیان اینکه در ایران در دوره‌ای، به دلیل آنکه دستمزدها به شدت سرکوب شد، فاصله‌ بین دستمزد واقعی و دستمزد اسمی که به نیروی کار پرداخت می‌شد بسیار زیاد شد، اظهار داشت: این موضوع باعث شد تا در سالهای اخیر که دولت تلاش کرد نرخ دستمزدها را برای نیروی کارگری، از نرخ تورم رسمی هم بالاتر ببرد، به نتیجه‌ای مطلوب نرسد.

معیار افزایش دستمزد کارگران در ایران، معیار چندان صحیح و سنجیده‌ای نیست.حسین راغفر، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه الزهراء در گفتگو با اعتمادآنلاین، از الزام تغییر این معیار به «سبد معیشت کارگران» سخن گفت.

 

حسین راغفر در پاسخ به این سوال که آیا نرخ تورم در ایران می تواند معیار مناسبی برای تعیین دستمزد باشد یا خیر، گفت: در همه جای دنیا، این معیار که شاخص‌گذاری دستمزد است، جهت تعیین نرخ دستمزد رعایت می‌شود.

 

وی افزود: در ایران در یک دوره‌ای، به دلیل آنکه دستمزدها به شدت سرکوب شد، فاصله‌ بین دستمزد واقعی و دستمزد اسمی که به نیروی کار پرداخت می‌شد بسیار زیاد شد. این موضوع باعث شد تا در سالهای اخیر که دولت تلاش کرد نرخ دستمزدها را برای نیروی کارگری، از نرخ تورم رسمی هم بالاتر ببرد، به نتیجه‌ای مطلوب نرسد.

 

راغفر ادامه داد: البته بحثهای مختلفی هم وجود دارد مبنی بر اینکه نرخ تورم اعلام شده، نرخ تورم عمومی جامعه است. گروه‌های کارگری، سبد مصرفی‌شان، نرخ تورم متفاوتی دارد که این نرخ معمولا بالاتر از نرخ تورم جامعه است. لذا بحث این است که آیا نرخ تورم، یک نرخ واقعی است ؟ اگر واقعی است تا چه میزان جبران کننده سبد مصرفی خانوارهای کارگری خواهد بود؟

 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: به هر صورت به نظر می رسد آن شکاف تاریخی با این دستمزدها پر نمی شود.

 

حسین راغفر در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست که به جای نرخ تورم، «سبد معیشت کارگران» معیار تعیین دستمزد قرار بگیرد، گفت: قطعا بهتر است و البته به نظر می رسد دقیق‌‎تر هم باشد. اصولا این کار باید عملیاتی شود.

 

راغفر ادامه داد: در این صورت نرخ تورم برای سبد خانوارهای کارگری بیشتر خواهد شد و آنگاه جبران آن نیز منطقی‌تر خواهد بود. 

 

این اقتصاددان با اشاره به راه‌های مختلفی که دولت از طریق آن می‌تواند شکاف دستمزد جامعه کارگری و نرخ تورم را کم کند، گفت: البته دولت می‌تواند برخی از خدمات عمومی را به  صورت غیر نقدی در قبال طبقات کارگری اعمال کند. 

 

وی افزود: دولت حتی در این زمینه می‌تواند از خدمات درمان رایگان استفاده کند و یا حمل و نقل ارزان برای آنها در نظر بگیرد. چنین تصمیماتی می‌تواند در قالب کمک‌های غیر نقدی به جامعه کارگران عرضه شود. البته این موارد همسو با برنامه دولت است که با عنوان «ریشه کن کردن فقر مطلق» شناخته می‌شود. هر چند که ادعای ریشه‌کن کردن فقر مطلق، یک ادعای بزرگی است که از سوی دولت روحانی مطرح شده است.

 

این عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا با اشاره به فاصله بین دستمزدها و تورم حاکم بر کشور ابراز داشت: یکی از مشکلات سالهای اخیر، فاصله دستمزد نیروی کار با نیازهای خانوارها است. لذا کاستن از این شکاف باید یکی از اهداف کاهش فقر در کشور باشد. خانوارهایی که از حداقل دستمزد برخوردار هستند، قطعا جزو خانوارهای فقیر جامعه محسوب می‌شوند. در این شرایط توجه به میزان دستمزد می‌تواند میزان فقر در کشور را کاهش بدهد. 

 

این کارشناس حوزه اقتصاد گفت: امسال یکی از اهداف دولت باید همین ترمیم دستمزد نیروی کار باشد تا از این شکاف طبقاتی – درآمدی در حد ممکن کاست.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.