حسگری که می‌تواند جایگزین آزمایش خون شود


حسگری که می‌تواند جایگزین آزمایش خون شود

  اخبار پزشکی ,خبرهای  پزشکی, آزمایش خون
پژوهشگران اسکاتلندی، حسگر انعطاف‌پذیری ابداع کرده‌اند که با اندازه‌گیری مداوم عرق، می‌تواند جایگزین مناسبی برای آزمایش خون باشد. 

به گزارش ایسنا و به نقل از مدگجت، پژوهشگران “دانشگاه گلاسگو” (University of Glasgow) در اسکاتلند، یک حسگر پوشیدنی ابداع کرده‌اند که قابلیت سنجش pH عرق یا میزان اسیدی یا بازی بودن آن را دارد. این حسگر می‌تواند بیماران مبتلا به شرایط مزمن را از آزمایش‌های مداوم خون بی‌نیاز کند.

 

این حسگر انعطاف‌پذیر که اندازه آن حدود ۱۰ در ۱۰ است، قابلیت کشش با حرکات طبیعی بدن را دارد و بدون تحت تاثیر قرار گرفتن عملکردش یا از دست دادن تماسش با پوست، تا ۵۳ درصد امتداد می‌یابد.

 

پروفسور “راویندر داهیا”(Ravinder Dahiya)، مدیر پروژه و سرپرست گروه “لوازم الکترونیکی قابل انعطاف و فناوری‌های حسی”(BEST) در دانشگاه گلاسگو گفت: عرق انسان، همان اطلاعات فیزیولوژیکی خون را دارد و مزیت استفاده از آن در سیستم‌های تشخیصی، آسیب نزدن به پوست است.

 

ابداع‌کنندگان قصد دارند قابلیت‌های این سیستم را گسترش دهند تا حسگرها بتوانند میزان گلوکز، آمونیاک و اوره را هم اندازه‌گیری کنند. هدف آنها از این کار، داشتن یک سیستم تشخیصی جامع است که در پچی به اندازه یک تمبر قرار می‌گیرد.

 

پیچیدگی و سادگی توامان این محصول، یک پیشرفت قابل توجه محسوب می‌شود. این حسگر به چسب نیازی ندارد، سوزش‌های احتمالی را از بین می‌برد و ادغام یک فرستنده “سامانهٔ بازشناسی با امواج رادیویی”(RFID) با آن، نیاز به زیرساخت‌های بزرگ و نیرومند که با بلوتوث کار می‌کنند، برطرف می‌کند.

 

این سیستم می‌تواند داده‌ها را بدون نیروی خارجی به یک اپلیکیشن گوشی هوشمند موسوم به(SenseAble) که ابداع همین پژوهشگران است، منتقل کند.

 

اطلاعات این سیستم جدید، در شماره اخیر مجله(Biosensors and Bioelectronics) به چاپ رسید.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.