حسن روحانی در گفت‌وگو با سی.ان.ان: کلید حل مسایل ایران و آمریکا در دست آمریکاست


حسن روحانی در گفت‌وگو با سی.ان.ان: کلید حل مسایل ایران و آمریکا در دست آمریکاست

اخبار,اخبار سیاست خارجی,حسن روحانی

حسن روحانی گفت: حل مسایل سیاسی ایران و آمریکا مسایل بسیار پیچیده و بغرنجی است و ما فکر می‌کنیم که کلید آن در دست آمریکاست و آنها می‌توانند و قادر هستند این گره را باز کنند و قدم‌های عملی مثبتی باید بردارند.

به گزارش خبرآنلاین، حسن روحانی ۱۴ سال پیش در چنین روزی در گفت‌وگو با سی.ان.ان درخصوص امدادهای ایالات متحده به زلزله‌زدگان بم گفت: طبیعی است وقتی حادثه‌یی برای ملتی پیش می‌آید سایر ملل اظهار همبستگی می‌کنند. توقعی هم غیر از این نیست در مورد ما هم همه کشورها اظهار همبستگی کردند، شما می‌بینید در کنار بیمارستان صحرایی کوچکی که آمریکایی اینجا دارند، اوکراین یک بیمارستان خیلی بزرگ و عظیم بنا کرده و یک بیمارستان هم توسط صلیب سرخ در حال بناست.

 

حسن روحانی، که در آن زمان دبیر شورای عالی امنیت ملی را برعهده داشت و تنها ۱۰ روز از حادثه زلزله ویرانگر بم می‌گذشت، در گفت‌وگو با سی.ان.ان با بیان این مطلب درخصوص حضور نیروهای امدادی آمریکا در ایران، گفت: خود آمریکایی‌ها اعلام کردند که حرکت آنها سیاسی نیست و بشردوستانه است، طبیعی است وقتی ۱۱ سپتامبر برای آمریکا پیش آمد همه مسوولان عالی‌رتبه و مردم ایران ابراز همدردی کردند.

 

وی ادامه داد: ما از همه‌ مردم جهان و دولت‌هایی که با ما ابراز همدردی کردند تشکر می‌کنیم و اصولا این همدردی‌ها، همنوایی‌ها و همبستگی‌ها می‌تواند زیبایی‌ها را در تاریخ روابط ملت‌ها بیافریند، اما در عین حل مسایل سیاسی ایران و آمریکا مسایل بسیار پیچیده و بغرنجی است و ما فکر می‌کنیم که کلید آن در دست آمریکاست و آنها می‌توانند و قادر هستند این گره را باز کنند و که قدم‌های عملی مثبتی باید بردارند.

 

روحانی در توضیح بیشتر اقداماتی که آمریکا می‌باید انجام دهد، گفت: اگر بخواهم مثال بزنم یک مشت تروریست(منافقین) در اختیار آمریکاست در کنار مرز ما و اینها قاتل و آدمکش هستند و آمریکایی‌ها می‌دانند اینها(منافقین) تروریست هستند. یکی از قدم‌های مثبت آمریکا می‌تواند این باشد که این تروریست‌ها را که اتباع ما هستند، تحویل بدهد. وی در پاسخ به سوال خبرنگار سی.ان.ان که گفت شما از طریق هیات پیشنهادی آمریکا می‌توانستید این موضوع را به اطلاع آمریکا برسانید، گفت: این مسائل از طریق مناسب به اطلاع آنها رسیده است. برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای نیز با مخابره خبر این مصاحبه اعلام کردند که دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران لغو تمامی تحریم‌های آمریکا علیه ایران را خواستار شد.

 

حسن روحانی درباره‌ لغو ۹۰ روزه‌ تحریم‌های مالی ایران اظهار داشت: اگر تحریم‌های آمریکا علیه ایران لغو شود، این موضوع از دید ما یک قدم مثبت تلقی خواهد شد.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.