حدف آلاینده‌های آب و محیط‌های آزمایشگاهی با نانو فیلترهای مقاوم به حرارت


حدف آلاینده‌های آب و محیط‌های آزمایشگاهی با نانو فیلترهای مقاوم به حرارت

  اخبارعلمی ,خبرهای علمی ,حدف آلاینده‌های آب

پژوهشگران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از نانو الیاف موفق به تولید فیلترهایی با کاربردهای آزمایشگاهی شدند که به گفته آنها این فیلترها قادر به حذف آلاینده‌ها با حجم‌ها و سایزهای مختلف هستند و بسیاری از مشکلات آزمایشگاه‌های بیولوژیک را حل می‌کنند. 

دکتر محسن مصلحی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در این مطالعات موفق به تولید فیلترهایی با عنوان “فیلترهای سرنگی” شدیم، گفت: طراحی این فیلترها به این صورت است که در تولید این نوع فیلتر به سرنگی متصل می‌شود و به این ترتیب می‌توان محتوای سرنگ را تحت فیلتراسیون قرار داد.

 

وی با اشاره به جزئیات این فیلترها،‌ اظهار کرد: این فیلترها را در ابعاد یک دهم، دو دهم و ۴ دهم میکرون در دو دسته آبدوست و آب گریز و همچنین مقاوم به حرارت را تولید کردیم.

 

مصلحی با تاکید بر اینکه در تولید فیلترهای سرنگی از فناوری نانو الیاف استفاده شد، یادآور شد: فناوری مورد استفاده در تولید این نوع فیلترها در سطح فناوری‌های نوین است که توسط تیم تحقیقاتی ما تولید شده و نتایج آنالیزهای به دست آمده رضایت بخش بوده است.

 

این محقق کاربرد این نوع فیلترها را در آزمایشگاه‌های بیولوژیک دانست و در این باره توضیح داد: در داخل آزمایشگاه‌های بیولوژیکی محققان کارهای تحقیقاتی خود را در داخل محیط‌هایی اجرایی می‌کنند که حاوی ویروس‌ها، باکتری‌ها و میکرو ذرات با ابعاد حدود ۲ دهم تا ۴ دهم میکرون و حتی بزرگتر از میکرون است.

 

وی اضافه کرد: به دلیل اثرات آلایندگی این میکرو ارگانیزم‌ها پژوهشگران همواره درصدد حذف این میکرو ارگانیزم‌ها، ویروس‌ها و ذرات از محیط هستند.

 

مصلحی با اشاره به مزایای فیلترهای سرنگی تولید شده نسبت به نمونه‌های موجود در بازار خاطر نشان کرد: غشاها و فیلترهای سرنگی موجود در بازار نمی‌توانند به صورت مناسب حجم‌های بالایی از این آلاینده را جدا سازی کنند ولی محصول تولید شده تا حدود زیادی قادر است حجم‌های کم و یا زیاد ویروس، باکتری و میکرو ذرات مختلف با سایزهای مختلف را جداسازی کند.

 

این محقق به بیان سایر مزایای این فیلتر اشاره کرد و افزود: فیلتر تولید شده در کشور گرفتگی کمتری نسبت به نمونه‌های موجود دارد ضمن آنکه هزینه تولید آن کمتر است.

 

به گفته وی بازدهی بالای محصول و عملکرد بهتر را از دیگر مزایای این محصول نام برد و اظهار کرد: به دلیل آنکه فیلتر تولید شده دارای تخلخل کمتری است از این رو گرفتگی کمتری نسبت به نمونه‌های مشابه دارد.

 

مصلحی تاکید کرد: فیلترهای سرنگی برای کاربردهای تحقیقاتی در آزمایشگاه بیولوژیک و همچنین جدا سازی میکروب و باکتری از محیط آب قابل استفاده هستند.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.