چگونه با وهابی مناظره کنیم؟ (۱۲ نکته مهم)

فرق توسل شیعه با بت پرست:

وهابیون از سرعناد و نادانی با استفاده از آیاتی ( آیاتی که مشرکان را مورد خطاب قرار می‌دهد) شیعه را مشرک مورد خطاب قرار می‌دهند، و می‌گویند همان‌طور که مشرکان به بت متوسل می‌شوند، شیعه هم به ائمه متوسل می‌شود.

توضیح مطلب:

به طور قطع در صورتى مى‌‏توان به این آیات متشبث شد و مؤمنان را در ردیف مشرکان قرار داد که وجه مشترکى بین مؤمنان متوسل و استغاثه‏ جو، با مشرکان گرفتارِ توهّم و پندار، وجود داشته باشد؛ از همین جا این پرسش بسیار مهم رخ مى‌‏نماید که چه تحولى پس از وفات انبیا و اولیا پدید آمده که موجب شده این امور که در زمان حیات نبى یا ولىّ، عین توحید و تقرّب آفرین بوده، اکنون عین شرک و مایه‏ سقوط انسان گردد.

وهابیان بر این باورند مردگان، پس از وفات، همانند سنگ و چوب مى‏‌شوند که هیچ ادراکى ندارند، چیزى را نمى‌‏شنوند و سود و زیانى ندارند و اگر هم ادراکى دارند براى ما قابل فهم نیست. از این رو، آنان با بت‌‏هاى جامدِ بى روح یکسانند و عمل مؤمنان نیز در توسل و شفاعت و استغاثه به آنان پس از وفات، همانند عمل مشرکان درباره بت‏ها خواهد شد. از همین جاست که اساسى‌‏ترین دلیل آنان بر این منع، تشبّث به آیاتى است که مشرکان را خطاب قرار مى‏‌دهد.

مانند این آیات که مى‏‌فرماید: «وَ الَّذِینَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ ما یَمْلِکُونَ مِنْ قِطْمِیرٍ* إِنْ تَدْعُوهُمْ لا یَسْمَعُوا دُعاءَکُمْ وَ لَوْ سَمِعُوا مَا اسْتَجابُوا لَکُمْ وَ یَوْمَ الْقِیامَهِ یَکْفُرُونَ بِشِرْکِکُمْ [فاطر/ ۱۳- ۱۴] و کسانى را که جز او مى‌‏خوانید (و مى‌‏پرستید) حتى به اندازه پوست نازک هسته خرما مالک نیستند! اگر آنها را بخوانید صداى شما را نمى‏‌شنوند، و اگر بشنوند به شما پاسخ نمى‏‌گویند؛ و روز قیامت، شرک (و پرستش) شما را منکر مى‏‌شوند» [۱] اکنون باید دید نخستین بار چه کسى به این آیات تشبث جسته و آیا معناى این آیات همین گونه است که اینان مى‏‌گویند؟

این نکته قابل پذیرش است استناد به این آیات که مشرکان را خطاب قرار داده براى اثبات حرمت توسل و شفاعت تا پیش از ابن تیمیه (قرن هشتم) مطرح نبوده است؛ وى نخستین بار عمل مؤمنان را با مشرکان مقایسه کرده و هر دو را یکسان پنداشته است‏.[۲] پس جای سوال است که چرا برای اولین بار فقط ابن تیمیه از این آیات شرک بودن توسل را اثبات کرده است؟ چرا مفسرین دیگر از این آیات شرک بودن توسل را اثبات نکرده‌اند؟

حتی تفسیر ابی حاتم که به قول ابن تیمیه از بهترین تفاسیر است. [۳] درباره آیه مذکور می‌گوید: «منظور از این آیه مشرکان است که بت‌ها را خدا قرار می‌دادند و عبادت می‌کردند» [۴] با این وجود کدام انسان عاقلی می‌گوید که توسل به اولیای الهی به معنای پرستیدن آن‌هاست؟

پی‌نوشت:

[۱]. عبد الرحمن بن حسن آل الشیخ، فتح المجید ج ۱ ص ۴۸۷، الناشر: وزاره الشؤون الإسلامیه والأوقاف والدعوه والإرشاد – المملکه العربیه السعودیه ، تاریخ النشر : ۱۴۲۱هـ (فبیّن الله تعالی إن دعاء من لا یَسمَع ولا یستجیب شرک یَکفُر به المَدعُوّ یوم القیامه … فکل میّت أو غائب، لا یسمع ولا یستجیب ولا ینفَع ولا یضُر)
[۲]. مناوی، فیض القدیر ج ۲ ص ۱۳۴، الناشر : المکتبه التجاریه الکبرى – مصر، الطبعه الأولى ، ۱۳۵۶ (ویحسن التوسل والاستعانه والتشفع بالنبی إلى ربه ولم ینکر ذلک أحد من السلف ( ۱ ) ولا من الخلف حتى جاء ابن تیمیه فأنکر ذلک)
[۳]. ابن تیمیه، منهاج السنّه ج ۷ ص ۱۷۹، تحقیق محمد رشاد سالم، جامعه الإمام محمد بن سعود الإسلامیه، الطبعه الأولى. (ابن أبی‌حاتم یُعدّ من العلماء الأکابر الذین لهم فی الإسلام لسان صدق، وتفاسیرهم متضمّنه للمنقولات التی یعتمد علیها فی التفسیر)
[۴]. ابن ابی حاتم، تفسیر القرآن العظیم، ج ۱۰ص ۳۱۷۷، محقق: طیب، اسعد محمد، ناشر: مکتبه نزار مصطفى الباز، مکان چاپ: عربستان، ریاض‏، سال چاپ: ۱۴۱۹ ه. ق‏. (عن السدى‏ فی قوله: إِنْ تَدْعُوهُمْ لا یَسْمَعُوا دُعاءَکُمْ‏ قال: هی الآلهه لا تسمع دعاء من دعاها و عبدها من دون الله تعالی‏ وَ لَوْ سَمِعُوا مَا اسْتَجابُوا لَکُمْ‏ قال: و لو سمعت الآلهه دعاءکم ما استجابوا لکم بشی‏ء من الخیر وَ یَوْمَ الْقِیامَهِ یَکْفُرُونَ بِشِرْکِکُمْ‏ قال: بعبادتکم إیاهم‏)

کلیپ سرا وب‌سایت

یک نظر

  • ناشناس گفت:

    با سلام
    میخواستم یه مقدار در مورد شیخ نمر و اینکه ایشون کلا چجور آدمی بودن و علت کشته شدنشون یه توضیح کامل بدین
    با تشکر

  • نظرات بسته شده است.