حاج رضایی از اندیشه های شفر و برانکو در دربی می گوید


حاج رضایی از اندیشه های شفر و برانکو در دربی می گوید

اخبار,اخبارورزشی ونتایج مسابقات,امیرحاج رضایی

دربی ۸۵ با برتری کم جان پرسپولیس به پایان رسید اما نکاتی در مورد این مسابقه وجود داشت که بیان این نکات کاملاً ضروری به نظر می‌رسد. برانکو و شفر هر دو با تفکرات محافظه‌کارانه تیم‌شان را به زمین مسابقه فرستادند و این تفکر باعث شد تا دربی ۸۵ کیفیت بالایی نداشته باشد. البته هم می‌توان نسبت به این تفکر انتقاد کرد و هم می‌توان حق را به این دو مربی داد اما شفر همانند برانکو با توجه به جایگاه فعلی نیازی به محافظه‌کاری در این دیدار نداشت.

 روحیه محافظه‌کارانه این دو مربی باعث شد تا نفس بازی گرفته شود چرا که هر دو تیم در وهله اول به گل نخوردن می‌اندیشیدند و تنها برای رسیدن به گل، دنبال حوادث و اتفاقات بودند. نگاه مربی با مفسر و روزنامه‌نگار کاملاً متفاوت است و یک مربی می‌تواند با برد در یک مسابقه موقعیت خود را بهتر کند و مشتری‌های بهتری داشته باشد بخصوص در این بازی بزرگ که بینندگان زیادی دارد؛ دیداری که هم در داخل و هم در خارج از کشور به آن نگاه ویژه‌ای می‌شود. سردمدار سبک بازی محافظ کارانه را می‌توان ژوزه مورینیو دانست که در جهان سبک فوتبال او را به دفاع اتوبوسی می‌شناسند البته در دربی ۸۵ دو تیم استقلال و پرسپولیس تا این حد با سبک ژوزه مورینیو بازی نکردند اما با نگاه به بازی دو تیم می‌توان چشمه‌هایی از این سبک را در بازی سرخابی‌ها دید. بال‌های کناری هر دو تیم بخصوص پرسپولیس در نیمه اول عملکرد  بسیار ضعیفی داشتند و در واقع بازیکنان پرسپولیس حتی در خط‌ هافبک هم بسیار ساکن بودند و در واقع ایستا بازی می‌کردند و تنها بشار رسن، بازیکن خلاق پرسپولیس بود که تحرک زیادی داشت.

در نیمه دوم مالکیت استقلال نسبت به حریف سنتی‌اش بیشتر بود و می‌توان نتیجه عادلانه در این بازی  را مساوی دانست. استقلالی‌ها در این دیدار همانند بازی‌های گذشته سبک قدیمی و سنتی خود را به نمایش گذاشتند و با ارسال‌های خسرو حیدری و وریا غفوری، به دنبال بازکردن دروازه حریف از روی هوا بودند اما فقدان یک بازیکن سرزن در استقلال کاملاً به چشم می‌خورد و فرصت‌های این تیم به این دلیل یکی پس از دیگری از دست رفت. از سوی دیگر انتظار بازی زیبا از این مسابقه شاید غیرمنصفانه باشد که این موضوع به تاریخ بازمی‌گردد و تاریخ نشان می‌دهد که بازی‌های این دو تیم کمتر جذاب بوده چرا که بیشتر دو تیم به فکر حفظ دروازه خود بودند. برانکو سال‌ها در ایران حضور دارد و می‌داند که این بازی کاملاً خاص است و قطعاً شفر هم از اطرافیان خود از این موضوع مطلع شده بود. پیام شفر پس از بازی نشأت گرفته از روحیه آلمانی‌ها است. او پس از این بازی به هواداران استقلال گفت: «امشب غمگین باشید اما از فردا حمله خواهیم کرد.» این جمله شفر را می‌توان کمی نقد کرد، شفر در دربی می‌توانست این تفکر را اجرا کند و این سبک بازی را به فردا نسپارد اما این گونه کرد و با این سبک بازی بازنده از زمین خارج شد. البته بیان این موضوع هم ضروری است که از زمان حضور شفر در استقلال تغییراتی در این تیم ایجاد شد و قطعاً آبی‌ها در آینده بهتر از این خواهند شد اما دربی و برد در این بازی بزرگ می‌توانست سکوی پرتاب این مربی آلمانی باشد. استقلال در دربی نواقصی داشت که این نواقص را باید در مهره‌های این تیم جست‌وجو کرد،

آنها در فصل نقل و انتقالات بازیکنانی همچون پژمان منتظری و مجتبی جباری را با هزینه بالا جذب کردند و این موضوع باعث شد تا دست‌شان برای جذب مهره‌های دیگر خالی بماند اما شفر می‌تواند اشتباه علیرضا منصوریان را تکرار نکند و در فصل نقل و انتقالات، مهره‌های کارآمدی را جذب کند و خود را برای دربی بعدی آماده کند چرا که دربی ۸۶ می‌تواند نقطه عطفی برای استقلال شفر باشد. او می‌تواند تا آن زمان به خوبی تیم خود را برای این دیدار مهیا کند و زمان کافی را برای رسیدن به این مهم در اختیار دارد. برخی‌ها خرده می‌گیرند که چرا یک مربی از ابتدا فلان بازیکن را به زمین نفرستاد  که این موضوع برای استقلال هم اتفاق افتاد و برخی‌ها دنبال این سؤال هستند که چرا شفر به جباروف یا به جابر انصاری از اول بازی نداد؟ اما باید بدانیم که یک مربی با تیمش زندگی می‌کند و ما تنها از قاب شیشه‌ای بازی تیم‌ها را می‌بینیم و این حق مربی است که در مورد ترکیب تیمش تصمیم‌گیری کند، شاید جباروف به دلیل نوع تاکتیک شفر دیر به میدان آمد یا جابر انصاری که مهاجم باهوشی است و جاگیری فوق‌العاده‌ای در مناطق خطر تیم حریف دارد، آمادگی لازم را برای حضور در ترکیب اصلی استقلال نداشت. این موضوعات را باید در تمرینات تیم جست‌وجو کرد و هیچ کس نمی‌تواند نسبت به این موضوع خرده‌ای به مربی تیم بگیرد. با نگاه به دربی ۸۵ می‌توان به آینده استقلال امیدوار بود، استقلال با مربی آلمانی خود روحیه جنگندگی را به دست آورده و تنها برای رسیدن به پله‌های بالاتر به زمان و ابزار بیشتری نیاز دارد.

 

روزنامه ایران

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.