جزئیات دریافت گواهی سپرده/ ۵ درصد بالاتر از سود بانکی


جزئیات دریافت گواهی سپرده/ ۵ درصد بالاتر از سود بانکی

  اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی, گواهی سپرده
از امروز همزمان با ۲۸ بهمن‌ماه بانک‌ها به مدت دو هفته انتشار گواهی سپرده ریالی و ریالی مبتنی بر ارز را در دستور کار خود قرار دادند.

 به گزارش ایسنا، در جریان نوسان بازار ارز در چند ماه اخیر و افزایش تقاضا برای خرید دلار که موجب ایجاد عدم تعادل در قیمت‌ها شده و نرخ دلار را تا مرز ۵۰۰۰ تومان هم پیش برد، یکی از دلایل اصلی افزایش حجم نقدینگی و هجوم به بازار ارز از سوی مردم برای سرمایه‌ گذاری نقدینگی موجود در دلار عنوان می‌شود. بر این اساس بانک مرکزی در روزهای اخیر بسته سیاستی سه‌گانه به منظور جذب نقدینگی و حرکت آن از بازار ارز به سمت شبکه بانکی، معرفی و برای اجرا ابلاغ کرد. دو مورد از سیاست‌های مدنظر به دریافت گواهی سپرده اعم از ریالی و ارزی اختصاص دارد.

 

گواهی سپرده ریالی با سود بالاتر از شبکه بانکی

برای گواهی سپرده ریالی جریان از این قرار است که متقاضی برای خرید به شعب هر یک از بانک‌ها مراجعه کرده و بر مبنای مبلغی که در اختیار دارد سپرده‌گذاری می‌کند و بانک نیز در ازای آن سندی را تحت عنوان گواهی سپرده در اختیار مشتری قرار می‌دهد، اما مابقی ماجرا تفاوت چندانی با حساب سپرده بانکی ندارد و حتی نرخ سود که اکنون برای سپرده‌ها حدود ۱۵ درصد سالانه است، برای گواهی سپرده ۲۰ درصد تعیین شده است.

 

در گواهی سپرده بانک در هر ماه به سپرده‌گذار سود ۲۰ درصد پرداخت می‌کند و اگر مشتری در هر زمان مایل به برداشت مبلغی از وجهی که بابت آن گواهی سپرده تهیه کرده باشد، ابطال آن مبلغ با سود ۱۴ درصد انجام می‌شود، ولی مابقی گواهی تا سر سال با همان سود ۲۰ درصد است. البته سرکشی به بانک‌ها از این حکایت داشت که برخی برای جذاب شدن موضوع ابطال را با سود ۱۶ درصد انجام می دهند.

 

گواهی سپرده ارزی چگونه است؟

اما گواهی سپرده مبتنی بر ارز یکی دیگر از طرح‌های بانک مرکزی است که از طریق بانک‌ها اجرایی می‌شود و مانند گواهی سپرده ریالی دو هفته مهلت انتشار دارد. شبکه بانکی مجوز دارد گواهی سپرده ریالی ارز را با سررسیدهای یک ساله و دو ساله منتشر کند.

 

روال دریافت گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز از این قرار است که متقاضی با مراجعه به بانک و اعلام درخواست برای دریافت این گواهی که مثلا بر مبنای دلار باشد نرخ میانگین دلار از زمان اعلام تقاضای وی تا یک ماه قبل در سامانه سنا مورد بررسی قرار می‌گیرد و گواهی بر مبنای این نرخ برای سپرده‌گذار صادر می‌شود. البته دریافت مبلغ ریالی است و در زمان سررسید نرخ میانگین یک هفته قبل از آن در سامانه سنا مبنای پرداخت وجه سپرده‌گذاری شده است که باز هم ریالی انجام می‌شود. اگر گواهی سپرده ارزی یک ساله باشد به آن سود چهار و دو ساله ۴.۵ درصد تعلق می‌گیرد. (سود سپرده‌گذاری ارزی شش درصد است)

 

همچنین اگر صاحب سپرده ارزی در زمانی قبل از سررسید منصرف شود و بخواهد گواهی را ابطال کند مبلغ آن با نرخ سود ۱۰ درصد کوتاه مدت در شبکه بانکی پرداخت خواهد شد.

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.