تهران چقدر معتاد دارد؟


تهران چقدر معتاد دارد؟

اخبار,اخبار اجتماعی,معتاد

به گزارش ایسنا، پرویز افشار در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به مروری بر مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه مبارزه با مواد مخدر پرداخت.

 

افزایش کشفیات دریایی مواد مخدر رشد تولید مواد مخدر در افغانستان

افشار با بیان اینکه در حوزه عملکردی در امور بین الملل در یک ماه گذشته جلسه مهمی با پلیس مواد مخدر قطر داشتیم اظهار کرد: قبلا کشفیات بوشهر به لحاظ ترانزیت مواد کم بود اما در چندماه اخیر ۱۵ تن کشفیات دریایی داشتیم.

 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه مجموع کشفیات ۹ماهه امسال ۶۱۶ تن بوده که ۱۴٫۵ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد اظهار کرد: امسال سال بدی نسبت به رشد تولید مواد مخدر در کشور همجوار بوده و آمار ۴۶۰۰ تن تولید در افغانستان به ۹۰۰۰ تن رسیده و ۹۰ درصد رشد یافته است.

 

وی ادامه داد: میزان کشفیات تریاک در ۹ ماهه اول ۴۹۸٫۵ تن بوده که رشد ۱۷٫۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. کشفیات حشیش ۸۲٫۵ تن بوده که سه درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد. میزان کشفیات هروئین ۱۸٫۵ تن بوده که ۲۰ درصد رشد نسبت به سال قبل دارد. همچنین کشفیات مورفین ۱۲ تن با رشد ۴۴ درصدی و کشفیات شیشه ۱۷۳۲ کیلوگرم با رشد ۲۳٫۹ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهدیم.

 

سهم ۸۱ درصدی «تریاک» در کشفیات مواد مخدر

افشار با بیان اینکه در مجموع آمار کشفیات ۹ ماهه اول امسال ما ۱۴٫۵ درصد رشد دارد گفت: سهم تریاک در کشفیات ۸۱ درصد بوده و بالاترین جایگاه را دارد این در حالیست که سهم شیشه ۰٫۳ درصد است.

 

وی ادامه داد: ۸۹ درصد کشفیات توسط ناجا، ۹ درصد توسط وزارت اطلاعات‌ و مابقی توسط سایر دستگاه‌ها صورت گرفته است.

 

متلاشی شدن ۱۷۵۳ باند مواد مخدر

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در ۹ ماهه اول امسال ۱۲۷۳ مورد عملیات و درگیری داشتیم که ۲۵ درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد عنوان کرد: ۱۷۵۳ مورد باند متلاشی شده داشتیم که ۱۲ درصد کاهش نسبت به سال قبل دارد. ۱۰۶ کارگاه شیشه در این مدت منهدم شده، ۹ شهید در راه مبارزه با مواد مخدر داشتیم و کشته های اشرار ۶۴ نفر بود.

 

وجود ۱۲ تا ۱۵ هزار معتاد متجاهر در تهران

وی افزود: آمار مجموع متهمان دستگیر شده در ۹ ماهه اول ۳۲۰هزار نفر بود که ۹٫۹ درصد افزایش را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد. در امر ساماندهی متجاهرین نیز کارهای ویژه ای در دست است و ۱۷ هزار و ۹۸۰ نفر در سطح تهران در دوره های سه ماهه ساماندهی و به مراکز ماده ۱۶ و ماده ۱۵ برای درمان ارجاع شدند، البته آمار معتادان متجاهر در تهران ۱۲ تا ۱۵ هزار نفر است و این آمار نشان می‌دهد تعدادی دوباره جمع آوری شدند یا بیش از سه ماه در مراکز مانده‌اند.

 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه مجموعا در ۷۵۱۶ مرکز درمان اعتیاد سرپایی دولتی و غیردولتی خدمت ارائه می کنیم عنوان کرد: ارائه خدمات کاهش آسیب در ۲۴۱ مرگز گذری توسط ۳۳۱ تیم سیار انجام شده و اکنون ۷۷ مرکز سرپناه شبانه داریم. همچنین پذیرش و درمان ۱۱۸۲ نفر در مرکز میان مدت اقامتی ماده ۱۵ صورت گرفته است.

 

سن مصرف «گل» به دانش‌آموزان رسید

افشار درباره سن شروع مصرف مواد مخدر گفت: در مجموع میانگین سن مصرف مواد مخدر تغییر نکرده است اما اطلاعاتی داریم که نشان می دهد در جمعیت دانش آموزی افراد در سن ۱۵، ۱۶ و ۱۷ سالگی شروع به مصرف گل می کنند و مصرف گل در سنین پایینتر شروع می شود.

 

وی افزود: مصرف شیشه در کشور به شدت پایین آمده و اکنون گل دومین ماده مصرفی شده است. دسترسی به گل راحت تر شده و برخی بذر دارای شاه دانه های بالا را سعی می‌کنند از خارج وارد کرده و در محیط هایی چون پاسیو و گلخانه بکارند. از سوی دیگر تبلیغات اغواکننده در سایت ها زیاد است.

 

افشار ادامه داد: سال قبل ۲۴ سایت درباره گل را به ناجا معرفی کردیم که سرشاخه آن ها جوانی۲۶ ساله بود.

 

«گل» اعتیاد آور است

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در سایت‌هایی اعلام می‌شد که گل وابستگی ندارد و این تبلیغات اغوا می‌کرد، گفت: قطعا گل اعتیاد آور است اما میزان اعتیادآوری‌اش مانند شیشه فوری نیست و تفننی مصرف می‌شود.

 

مرگ حدود ۲۰۰۰ تن بر اثر مصرف مواد مخدر در ۸ماهه امسال

وی آمار مرگ و میر ناشی از مواد مخدر را نیز اعلام کرد و گفت: میزان مرگ و میرها در سال ۹۲، ۲۹۵۷ مورد در سال ۹۳، ۲۹۸۶ مورد در سال ۹۴، ۳۰۰۳ مورد و در سال ۹۵، ۳۱۹۰ مورد بوده است. همچنین در هشت ماهه اول سال ۹۶ مجموع مرگ و میر ناشی از مواد مخدر ۱۹۸۸ مورد بوده که نسبت به هشت ماهه اول سال گذشته که ۲۱۰۶ مورد بوده کاهش ۵٫۶ درصدی را نشان می‌دهد.

 

پیش‌بینی وجود ۲۰۰ هزار معتاد تزریقی

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: بر اساس آمارها تخمین زده می‌شود ۲۰۰ هزار سوء مصرف کننده مواد تزریق انجام می‌دهند که باید به خدمات کاهش آسیب دسترسی داشته باشند.

 

به گفته افشار، تا مهر امسال ۳۶ هزار و ۳۰۹ مورد مبتلا به ایدز ثبت شده‌اند که تعداد فوت شدگان این گروه در طول چند دهه اخیر حدود ۹۰۰۰ نفر بوده است.

 

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه دو درصد جامعه دانش آموزی در مقطع دوم متوسطه تجربه حداقل یک بار مصرف مواد مخدر را داشته‌اند، گفت: البته این آمار به هیچ عنوان به معنای معتادی دانش آموز نیست و بسیاری از آنها تنها یکبار مصرف مواد را تجربه کرده‌اند.

 

افشار ادامه داد: توانمندسازی دانش آموزان در مقطع متوسطه را از سال ۹۴ شروع کردیم و قصد داریم آن را به دوره متوسطه اول و ابتدایی نیز تسری دهیم. همچنین درسنامه‌ای تدوین شده بود که قرار بود یک میلیون نسخه از آن چاپ و توزیع شود که بر اساس آخرین آمارها در هشت ماهه امسال ۲۳۰ هزار نسخه از این درسنامه در مدارس توزیع شده است.

 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه درباره ورود مخدرهای جدید به کشور و اخباری که درباره دستمال‌های کاغذی معطر و کیک‌های توهم زا منتشر شد توضیحاتی ارائه کرد و گفت: ۷۳۹ ماده NPS توسط سازمان ملل در دنیا شناسایی و معرفی شده اما عمومیت ندارد و بسیاری از آنها مربوط به مناطق جغرافیایی خاص هستند اما در فضای مجازی شاهد هجمه‌ای جدی درباره ورود مخدرهای جدید بودیم و حتی مردم با ما تماس می‌گرفتند و سوال می‌کردند می‌توانند دستمال معطر خریداری کنند یا خیر؟.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.