تصاویر باشکوه «هابل» از یک کهکشان مارپیچی


تصاویر باشکوه «هابل» از یک کهکشان مارپیچی

اخبار,اخبار علمی,کهکشان مارپیچی

تلسکوپ فضایی “هابل”، تصاویری با جزئیات خیره کننده از کهکشان مارپیچی میله‌ای ضعیف “ان‌جی‌سی ۳۳۴۴” منتشر کرده است. این کهکشان حدود ۲۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد و در جهت صورت فلکی “شیر کوچک” (Leo Minor)واقع شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از گیزمگ، کهکشان مارپیچی”ان‌جی‌سی ۳۳۴۴”  تقریبا نصف کهکشان راه شیری و متعلق به یک قطعه نسبتا کوچک از کهکشان‌های مرتبط  با” اَبَرخوشه دوشیزه” (Virgo Supercluster) است که این ابرخوشه متشکل از چندین هزار ساختار بزرگ کیهانی است.

 

این امر تا حدی ناشی از این واقعیت است که کهکشان راه شیری یک کهکشان مارپیچی است که در آن زمین تقریبا روی یکی از بازوهای مارپیچی کوچک موسوم به “بازوی شکارچی” (Orion Spur ) است.

 

همانند کهکشان راه شیری، کهکشان مارپیچی ان‌جی‌سی ۳۳۴۴ یک الگوی مارپیچی پیچیده را نشان می‌دهد.

 

ستاره‌شناسان تخمین می‌زنند که تقریبا دو سوم تمام کهکشان‌های مارپیچی میزبان نوارمرکزی هستند، اما همه این ویژگی‌ها برابر نیستند.

اخبار,اخبار علمی,کهکشان مارپیچی

 

با این حال، کهکشان مارپیچی ان جی سی ۳۳۴۴ به عنوان یک کهکشان مارپیچی ضعیف شناخته شده است.

 

تلسکوپ فضایی هابل تصویر ان جی سی ۳۳۴۴ را با دوربین “میدان باز۳” (Wide Field Camera 3) خود و با استفاده از یک سری فیلترها که به آن اجازه می‌دهد تا طول موج های طیف الکترومغناطیسی از جمله اشعه مادون قرمز و اشعه ماوراء بنفش را که برای چشم انسان نامرئی هستند ثبت کند، گرفته است.

 

بازوهای مارپیچی ان‌جی‌سی ۳۳۴۴ از نور آبی شدید ستاره‌های فوق‌العاده داغ و تازه متولد شده، تشکیل می‌شوند.

 

ستاره شناسان ستاره‌هایی را در کهکشان مارپیچی ان جی سی ۳۳۴۴ شناسایی کرده‌اند که این ستارگان نسبت به اکثر اجرام ستاره‌ای که این کهکشان را تشکیل می‌دهند، به شکل نامنظم حرکت می‌کنند.

اخبار,اخبار علمی,کهکشان مارپیچی

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.