تشخیص سرطان با هوش مصنوعی

تشخیص سرطان با هوش مصنوعی

 

 اخبارپزشکی ,خبرهای پزشکی ,سرطان

محققان ژاپنی یک سیستم جدید آندوسکوپی ساختند که با استفاده از هوش مصنوعی قادر است به طور خودکار تومورهای روده‌ای را تشخیص دهد.

به گزارش ایرنا از ساینس دیلی، این سیستم جدید از تصویر آندوسکوپی یک تومور که پس از به‌کارگیری حالت NBI یا رنگ‌آمیزی آن با استفاده از ترکیب شیمیایی متیلن بلو به دست آمده و به میزان ۵۰۰ برابر بزرگنمایی شده است، برای تحلیل حدود ۳۰۰ ویژگی اصلی پلیپ استفاده می‌کند. این سیستم ویژگی‌های هر پلیپ را با ۳۰ هزار تصویر آندوسکوپی دیگر که برای آموزش ماشین مورد استفاده قرار گرفته‌اند، مقایسه کرده و در زمانی کمتر از یک ثانیه، آسیب‌شناسی ضایعه را انجام می‌دهد. بر اساس مطالعات اولیه استفاده از این سیستم برای طبقه‌بندی پلیپ‌های روده‌ای امکان‌پذیر است.

در این تحقیقات ۲۵۰ زن و مرد مشارکت داشتند که با استفاده از آندوسکوپی، در روده آن‌ها پلیپ پیدا شده بود. محققان از سیستم هوش مصنوعی برای پیش‌بینی آسیب‌شناسی هریک از پلیپ‌ها استفاده کردند ونتایج به دست آمده با گزارش حاصل از آزمایش نمونه تومورها مقایسه شد. در این تحقیقات مجموعا ۳۰۶ پلیپ با استفاده از هوش مصنوعی به صورت آنی مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد در هنگام شناسایی تومورها، حساسیت این سیستم ۹۴ درصد، تشخیص آن ۷۴ درصد، دقت آن ۸۶ درصد و ارزش مثبت و منفی پیش‌بینی آن به ترتیب ۷۹ درصد و ۹۳ درصد است.

نقطه عطف این فناوری جدید امکان نمونه‌برداری اپتیکی آنی از پلیپ‌های روده‌ای در زمان انجام آندوسکوپی است. محققان در تلاشند تا قابلیت‌های این سیستم هوشمند را توسعه دهند تا امکان برداشتن کامل پلیپ‌ و اجتناب از جراحی غیرضروری پلیپ‌هایی که تومور محسوب نمی‌شوند، برای متخصصان فراهم شود. بدین ترتیب خطر سرطان‌های روده‌ای و در نتیجه مرگ و میر ناشی از ابتلا به سرطان کاهش می‌یابد.

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.