ترامپ پیشنهاد پوتین که قبلاً آن را «باورنکردنی» خوانده بود، رد کرد

ترامپ پیشنهاد پوتین که قبلاً آن را «باورنکردنی» خوانده بود، رد کرد

ترامپ پیشنهاد پوتین که قبلاً آن را «باورنکردنی» خوانده بود، رد کرد

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

رئیس‌جمهور آمریکا که در روزهای اخیر بابت سخنانش در کنفرانس خبری با همتای روس خود به شدت تحت فشار قرار گرفته روز پنجشنبه «پیشنهاد باورنکردنی» او را رد کرد.

به گزارش فارس، کاخ سفید روز پنجشنبه از اعلام مخالفت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا با پیشنهاد «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه برای بازجویی از مقام‌های آمریکایی خبر داد. 

 

ترامپ در کنفرانس خبری مشترک با پوتین که روز دوشنبه در شهر «هلسینکی»، پایتخت فنلاند برگزار شد گفت رئیس‌جمهور روسیه به او «پیشنهادی باورنکردنی» در خصوص پرونده تحقیقات مربوط به دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا داده است. 

 

پیشنهاد پوتین این بود که کرملین به «رابرت مولر»، بازرس ویژه تحقیقات درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات آمریکا، امکان مصاحبه با ۱۲ افسر متهم‌شده روس در این پرونده را فراهم کند و در مقابل، اجازه داشته باشد از برخی مقام‌های آمریکایی بازجویی کند. 

 

وزارت دادگستری آمریکا اخیراً ۱۲ افسر اطلاعاتی ارتش روسیه را متهم کرد در سال ۲۰۱۶ برای هک رایانه‌های حزب دموکرات و اثر گذاشتن بر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تلاش کرده‌اند. روسیه این اتهامات را رد کرده است. 

 

یکی از مقام‌های آمریکایی که روس‌ها خواستار بازجویی از او شده‌اند «مایکل مک‌فاول»، سفیر سابق آمریکا در مسکو است. 

 

این موضوع با واکنش‌های شدید در آمریکا مواجه شد و بسیاری از سیاستمداران این کشور در برابر تحویل دادن آمریکایی‌ها به یک کشور دشمن موضع‌گیری کردند.  

 

به گزارش پولیتیکو، «سارا سندرز»، سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه گفت: «این پیشنهادی است که از سر صمیمیت توسط رئیس‌جمهور پوتین مطرح شد اما رئیس‌جمهور ترامپ با آن مخالف است.»

 

ترامپ روز دوشنبه در شهر «هلسینکی»، پایتخت فنلاند ابتدا با پوتین دیدار کرد و بعد از آن در یک نشست مشترک خبری با او حاضر شد.

 

در جلسه پرسش و پاسخ، بسیاری از خبرنگاران از ترامپ درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ سئوال پرسیده و از او خواستند در حضور پوتین او را بابت این موضوع شماتت کند. 

 

ترامپ در واکنش هر گونه دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را رد کرد و گفت پوتین در جلسه خصوصی با او دخالت در انتخابات آمریکا را رد کرده است. او همچنین تصریح کرد دلیلی وجود ندارد روسیه این کار را «انجام داده باشد.»

 

بلافاصله بعد از این نشست خبری، سیلی از حملات، از سیاستمداران هم‌حزبی ترامپ تا دموکرات‌ها و رسانه‌ها و کارشناسان روانه ترامپ شد و او به تضعیف نهادهای اطلاعاتی آمریکا در حضور رهبر یک کشور متخاصم متهم شد.

 

ترامپ در اثر این فشارها تا کنون دست‌کم دو بار مجبور شده از سخنانش در کنفرانس خبری هلسینکی عقب‌نشینی کند.

 

او حتی گفته فیلم کنفرانس خبری با پوتین را مرور کرده و متوجه شده که یک جمله را جابجا گفته و به جای گفتن اینکه «دلیلی وجود ندارد روسیه این کار را انجام نداده باشد» عکس این ایده را انتقال داده است.

 

با وجود این، رسانه‌های آمریکا با منتشر کردن متن بخش‌های مختلف سخنان ترامپ در آن کنفرانس خبری، توضیحات وی را رد کرده و در جستجوی تبیین دلایل رفتارهای فروتنانه ترامپ در برابر پوتین-کاری او که معمولاً در برابر متحدان آمریکا انجام نمی‌دهد-برآمده‌اند. 

 

موضوعی که شک و تردیدهای تحلیلگران در آمریکا درباره نوع رفتارهای ترامپ در برابر پوتین را تقویت می‌کند سخنانی است که او از زمان ورود به کاخ سفید در کسوت رئیس‌جمهور و به ویژه، در سفرهای چند روز قبلش به لندن و بروکسل علیه متحدان راهبردی آمریکا بر سر زبان آورده است. 

 

به عنوان مثال، رئیس‌جمهور آمریکا در بدو ورود به لندن با انتقاد تند از «ترزا می» جنجال آفرید و در بروکسل، انتقادهای مکررش از متحدان آمریکا بابت عدم تأمین بودجه‌های دفاعی ناتو به تلاش او برای تضعیف این ائتلاف و اتحادهای آمریکا تعبیر شد. ترامپ در بروکسل، آلمان را «اسیر روسیه»  خواند و گفت رفتار فرانسه با آمریکا عادلانه نبوده است. 

 

در چنین فضایی، مقایسه نوع رفتارهای ترامپ با متحدان آمریکا از یک سو و رئیس‌جمهور روسیه از سویی دیگر باعث شده انتقادها از او به حدی بالا بگیرد که «جان برنان»، رئیس سابق سیا او به او لقب «نوچه پوتین» داده و رفتارش در هلسینکی را مصداق خیانت به آمریکا بداند. 

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.