تخلفات قالیباف روی میز قاضی


تخلفات قالیباف روی میز قاضی

  اخبار اجتماعی ,خبرهای  اجتماعی ,قالیباف

 

چند هفته پیش بود که شهردار تهران در جمع اعضای شورای شهر گزارشی از تخلفات اداری صورت گرفته در دوران مدیریت محمدباقر قالیباف را در صحن علنی شورا ارائه کرد. گزارشی که واکنش رئیس قبلی شورای شهر را به‌همراه داشت و از سوی دیگر برخی نهاد‌ها نیز ضمن واکنش به افشاگری آقای شهردار اعلام کردند که از طریق مراکز قضائی ادعای محمدعلی نجفی را پیگیری خواهندکرد.

 

اطلاع، نه افشاگری

بعد از گزارش افشاگرانه نجفی به شورای شهر در مورد برخی از ابعاد مشکلات شهرداری تهران یکی از نمایندگان شورای شهر در گفت‌وگو با «آرمان» گفت: نجفی به هیچ‌وجه قصد افشاگری نداشت او برای پایه‌ریزی برنامه توسعه شهر تهران تنها ابعادی از مشکلات درهم تنیده شهرداری تهران را با نمایندگان شورای شهر در میان گذاشت. محمد سالاری افزود: اگر نجفی می‌خواست در معنای واقعی کلمه در مورد عملکرد گذشته شهرداری افشاگری کند، سخنان بیشتری داشت اما به‌دلیل اینکه قصد افشاگری نداشته، تنها برخی از مشکلات از جمله بدهی برجامانده از گذشته و برخی تخلفات را با اعضای شورای شهر در میان گذاشته است.

 

ارائه سند

بعد از گزارش شهردار تهران به شورای شهر و برخی واکنش‌ها دادستان تهران اعلام کرد اگر شهردار تهران مدارکی دارد به دستگاه قضا ارائه دهد. عباس جعفری دولت آبادی دادستان در مورد اظهارات شهردار تهران در جمع اعضای شورای شهر و اعلام برخی تخلفات شهردار پیشین از جمله انعقاد قرارداد ‌میلیاردی پژوهشی و صرف آن پول در هزینه‌های انتخاباتی گفت: «در اینجا از مسئولان گله دارم. اگر آنها به فسادی می‌رسند، ابتدا باید به مراجع رسمی کشور بگویند. به‌اندازه کافی روان و افکار مردم را با اخباری که بدون اثبات در اختیار دیگران قرار می‌دهیم، پریشان می‌کنیم. در نامه‌ای به آقای نجفی از ایشان مستنداتش را خواستم.»

 

درخواست دادستان

روز گذشته شهردار تهران از ارائه گزارش بخشی از تخلفات مدیریت سابق شهری تهران طی سال‌های ۸۴ تا ۹۶ به قوه قضائیه خبر داد. محمدعلی نجفی در گفت‌وگو ایلنا گفت: دولتمردان جمهوری اسلامی در طول این سال‌ها جدا از مردم نبوده‌اند و برای حفظ استقلال و آزادی و رفاه مردم کوشیده‌اند. شهردار تهران در پاسخ به این سوال که آیا گزارشی از تخلفات دوره گذشته مدیریت شهرداری در طول سال‌های ۸۴ تا ۹۶ به قوه قضائیه ارائه شده است، تصریح کرد: بخشی از این تخلفات به قوه قضائیه ارائه شده است.

 

تذکر به نجفی؟

چندی پیش به رغم فشارهای رسانه‌ها به نجفی برای افشاگری در مورد وضعیت شهردار تهران در دوره گذشته آیت‌ا… موسوی خوئینی‌ها نامه‌ای متفاوت به شهردار تهران نوشت: در بخشی از این نامه آمده بود «آقای نجفی شورای محترم شهر تهران، انتخاب شما نوید خوبی‌ها و پاکی‌ها را به مردم داد. کسانی که مشتاقانه به پای صندوق‌های رأی رفتند و به اعضای محترم آن شورا رأی دادند، این انتخاب را طلیعه شروع کارهایی بزرگ می‌دانند، کارهایی درخور این شهر، که ایرانی در دل ایران بزرگ است. در بخشی از این نامه آمده بود جنابعالی سنت حسنه‌ای را که درخورِ شأن و شخصیت شماست در پیش بگیرید.

 

در ماه‌های گذشته، اینجا وآنجا، همه سخن‌ها بر سر این بوده است که شهرداری در گذشته چه مشکلاتی به وجود آورده است و چه گرفتاری‌هایی را به ارث گذاشته است و … درخواست بنده این است که به جای آنکه در گزارش‌های خود به همشهریان تهرانی، فهرستی از مشکلات به‌جا مانده از گذشته ارائه بفرمایید، به مردم نوید دهید که شهر شما را آبادتر خواهیم کرد، شهر تهران سامان‌ یافته‌تر خواهد شد و مردم را به کارهای مهمی که به خواست خدا انجام خواهید داد، امیدوار کنید. بنده اطلاعات لازم را برای داوری درباره آنچه گفته می‌شد و یا گفته می‌شود، ندارم، اما در سال‌های گذشته، تهران را هر سال آبادتر از سال‌ قبل دیده‌ام.»

 

چه باید کرد؟

هرچند برخی اصلاح‌طلبان و اصحاب رسانه که به منظور مبارزه با فساد از اقدامات شهردار تهران استقبال کرده و خواهان افشاگری بیشتری شده‌اند، نامه اخیر آیت‌ا… موسوی خوئینی‌ها جای بررسی دارد. واقعیت این است که شهردار تهران همین رویه را انتخاب کرده است. او بر روی برخی مشکلات برجا مانده از گذشته نمانده است. اعضای شورای شهر هم همین طور آنها نیز چندان حول تحقیق و تفحص از گذشته شهرداری تهران اقداماتی ندارند. هرچند بر پیگیری تخلفات از طریق دستگاه‌های ذیصلاح مانند سازمان بازرسی کل کشور و دستگاه قضا تاکید دارند اما آنها به خوبی اطلاع دارند مردم ۴ سال دیگر از آنها نمی‌پرسند که کارنامه قالیباف چگونه بود.

 

مردم و بدنه اصلاح‌طلبان خواهند پرسید: مترو چه میزان گسترش یافته؟ سیستم حمل‌و‌نقل عمومی تا چه‌اندازه نوسازی شده؟ وضعیت مالی شهردار تهران تا چه‌اندازه شفاف‌سازی شده است؟ تا چه میزان نظارت اعضای شورای شهر بر پروژه‌ها افزایش یافته؟ تا چه میزان شهردار تهران به شورا پاسخگو شده است؟ اینها سوالات مردم خواهند بود نه افشاگری در مورد شهردار قبلی تهران که کارنامه او برای شهروندان تهرانی مشخص و روشن است.

 

 آرمان/ احسان اسقایی 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.