تحلیل المانیتور از انتخاب «الحلبوسی» به عنوان رئیس پارلمان عراق؛ ایران ۱ – آمریکا ۰

تحلیل المانیتور از انتخاب «الحلبوسی» به عنوان رئیس پارلمان عراق؛ ایران 1 - آمریکا 0

تحلیل المانیتور از انتخاب «الحلبوسی» به عنوان رئیس پارلمان عراق؛ ایران ۱ – آمریکا ۰

 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,الحلبوسی
ائتلاف السائرون به رهبری مقتدی صدر، باب مذاکرات را با فتح برای تشکیل بزرگترین فراکسیون در جهت تشکیل دولت باز کرد. با این حال، سائرون و فتح هنوز اتحاد خاصی تشکیل نداده اند و اختلافاتی نیز دارند. اما بر سر انتخاب، الحلبوسی بایکدیگر همکاری کردند. در واقع، رئیس پارلمان از «فتح» است، نائب اولش از «سائرون» و نائب دوم از حزب بارزانی.

المانیتور در گزارشی با عنوان «یک به هیچ به نفع ایران» با اشاره به انتخاب محمد الحلبوسی به عنوان رئیس پارلمان عراق نوشت: الحلبوسی ۳۷ ساله جوان ترین رئیس پارلمان در تاریخ عراق است. او سیاستمدار سنی بانفوذی در استان الانبار است. الحلبوسی پس از ۲۰۰۳، به عنوان یک تاجر شناخته می شد و از ارتباطات بسیاری با نیروهای امریکایی در طول اشغال عراق که تا ۲۰۱۱ تداوم داشت، برخوردار بود.

 

به گزارش انتخاب ؛ در ادامه این مقاله آمده است: الحلبوسی ابتدا در انتخابات ۲۰۱۴، عضو پارلمان شد و سریعا راه پیشرفت را پیمود. او تا سال ۲۰۱۷، عضو کمیته حقوق بشر و اقتصادی بود و بین سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ رئیس کمسیون اقتصادی بود. الحلبوسی در سال ۲۰۱۷، پارلمان را ترک کرد و استاندار الانبار شد.

 

الحلبوسی روابط خوبی با نیروهای امریکایی دارد، چراکه بخش زیادی از آنها در پایگاه نظامی عین الاسد در الانبار مستقر هستند.

 

او کاندیدای بزرگترین بلوک سنی یعنی ائتلاف محور ملی بود. این ائتلاف سنی بخشی از «اتحاد بینا» که شامل اتحاد فتح، شبه نظامیان حامی ایران و دولت قانون نور المالکی بود، می شود.

 

الحلبوسی دو کاندیدای سنی برجسته برای ریاست پارلمان را با بدست اوردن ۱۶۹ رای در مقابل خالد العبیدی که ۸۶ رای داشت، شکست داد. اسامه النجیفی نیز کاندیدای ریاست شده بود، اما به مرحله ی نهایی رای گیری نرسید.

 

پارلمان قرار بود رئیس و نواب خود را در روز سوم سپتامبر انتخاب کند، اما اختلافات بر سر اینکه کدام بلوک، بزرگترین فراکسیون در پارلمان است، مانع از آن شد. حید العبادی مدعی بود که بزرگترین بلوک و فراکسیون را با برخورداری از ۱۸۰ کرسی دارد. اتحاد فتح به به رهبری هادی العامری نیز چنین ادعایی می کرد.

 

همزمان، ائتلاف السائرون به رهبری مقتدی صدر، باب مذاکرات را با فتح برای تشکیل بزرگترین فراکسیون در جهت تشکیل دولت باز کرد. با این حال، سائرون و فتح هنوز اتحاد خاصی تشکیل نداده اند و اختلافاتی نیز دارند. اما بر سر انتخاب، الحلبوسی بایکدیگر همکاری کردند. در واقع، رئیس پارلمان از «فتح» است، نائب اولش از «سائرون» و نائب دوم از حزب بارزانی.

 

ایران و امریکا جز نخستین کشورهایی بودند که به حالبوسی تبریک گفتند. با این حال، الحلبوسی پس از انتخاب به عنوان ریاست پارلمان دو اظهار نظر کرد که هر دو در حمایت از ایران بود. او تحریم ها علیه تهران را محکوم کرد و همتای ایرانی خود را نیز به بغداد دعوت کرد. به نظر می رسد، در اوضاع پیچیده فعلی، امریکا بازی را به ایران باخته است. پارلمان جدید قرار است رئیس جمهور را در روز ۲۵ سپتامبر انتخاب کند.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.