تحقیق در مورد وصیت نامه دکتر شریعتی ۱۰ ص

تحقیق در مورد وصیت نامه دکتر شریعتی ۱۰ ص

تحقیق-در-مورد-وصیت-نامه-دکتر-شریعتی-10-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۰ صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

1
‏وصیت نامه دکتر علی شریعتی
‏پس از بر طرف شدن موانع خروج از کشور به قصد حج خود را ‏آماده کرد و به عنوان یک مسلمان وصیت خود را نوشت. زمستان سال ۱۳۴۸« امروز دوشنبه ‏سیزدهم بهمن ماه پس از یک هفته رنج بیهوده و دیدار چهره های بیهوده تر شخصیتهای ‏مدرج، گذرنامه را گرفتم و برای چهارشنبه جا رزرو کردم که گفتند چهار بعد از ظهر در ‏فرودگاه حاضر شوید که هشت بعد از ظهر احتمال پرواز هست (نشانه‏ ‏ای از تحمیل مدرنیزم ‏قرن بیستم بر گروهی که به قرن بوق تعلق دارند‏).
‏گر چه هنوز تا مرز احتمالات ‏ارضی و سماوی فراوان است اما به حکم ظاهر امور، عازم سفرم و به حکم شرع، در این سفر ‏باید وصیت کنم.
‏وصیت یک معلم که از هیجده سالگی تا امروز که در سی و پنج سالگی ‏است، جز تعلیم کاری نکرده و جز رنج چیزی نیندوخته است چه خواهد بود؟ جز این که همه ‏قرضهایم را از اشخاص و از بانکها با نهایت سخاوت و بی دریغی، تماما واگذار میکنم به ‏همسرم که از حقوقم (اگر پس از فوت قطع نکردند‏)‏ و حقوقش و فروش کتابهایم و ‏نوشتههایم و آن چه دارم و ندارم بپردازد؛ که چون خود میداند، صورت ریزَش ضرورتی ‏ندارد.
‏همه امیدم به “احسان” است در درجه اول، و به دو دخترم در درجه دوم. و ‏این که این دو را در درجه دوم آوردم، نه به خاطر دختر بودن آنها و امل بودن من است ‏ــ به خاطر آن است که در شرایط کنونی جامعه ما، دختر شانس آدم حسابی شدنش بسیار کم ‏است، که دو راه بیشتر ندارد و به تعبیر درست؛ دو بیراهه:
‏یکی؛ همچون کلاغ ِ شوم ‏در خانه ماندن و به قار قار کردنهای زشت و نفرت بار، احمقانه زیستن که یعنی زن ‏نجیب متدین. و یا تمام شخصیت انسانی و ایدهآل و معنویش در ماتحتش جمع شدن، و تمام ‏ارزشهای متعالیش در اسافل اعضایش خلاصه شدن و عروسکی برای بازی ابلهها و یا ‏کالایی برای کسبه مدرن و خلاصه دستگاهی برای مصرف کالاهای سرمایهداری فرنگ شدن که ‏یعنی زن روشنفکر متجدد. و این هر دو یکی است. گرچه دو وجهه متناقض ِ هم، اما وقتی ‏از انسان بودن خارج شود، دیگر چه فرقی دارد که یک جغد باشد یا یک چُغوک ، یک آفتابه ‏شود یا یک کاغذ مستراح؟ مستراح شرقی گردد یا مستراح فرنگی؟ و آنگاه در برابر این ‏تنها دو بیراههای که پیش پای دختران است سرنوشت دخترانی که از پدر محرومند تا چه ‏حد میتواند معجزآسا و زمانه شکن باشد؟ و کودکی تنها، در این تند موج ِ این سیل ‏کثیفی

 

دانلود فایل

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.