تحقیق در مورد مبدا و معاد
تحقیق در مورد مبدا و معاد
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳ صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
مبدا و معاد
خدا و هدایت انسان
لزوم بعثت پیامبران :
انسان در زندگی شخصی خویش ، به خوراک ، پوشاک ، مسکن ، بهداشت ، آموزش و استراحت نیاز مند است . او برای بر آوردن این نیازها از اندیشه خود و دیگران بهره می گیرد . اما آیا او از همه مصالح و مفاسد نیازمندیهای جسم و جان خود آگاه است تا مبادا از چیزی بهره برد که برای بدن یا روحش زیانبار است ؟! همچنین ، انسان در زندگی اجتماعی نیاز به همسر ، دوست ، همکار و رابطه با دیگران دارد و در این موارد نیزاز راهنمایی عقل بهره می گیرد . اما انسانها همه مصالح و مفاسد امور اجتماعی خویش را می شناسند و انگیزه لازم برای پی جویی مصالح و دوری از مفاسد اجتماعی در آنان وجود دارد ؟!
نا رسایی عقل و دانش بشری :
با توجه به ابعاد مختلف انسان و مسائل پیچیده ای که در زمینه های گوناگون برای او پیش می آید ، می توان دریافت که عقل ، توانیی پرداختن به تمامی آنها را ندارد و ضرورت وجود وسیله ای کارساز تر و قوانینی کامل که انسان بدین وسیله راه درست را باز شناسد ، ضروری است . انسان نمی تواند چنین قوانینی را پی ریزد ؛ زیرا میزان کارآیی و مشکل گشایی عقل و دانش بشری در برابر انبوه مسائلی که در زندگانی مادی و معنوی اش خود می نماید ، بسیار نا چیز است . علم و دانش انسان ، محدود و نسبی است و در برابر مجهولاتش ، اندک : // و ما اوتیتم من العلم الا قلیلا // (اسرا:۸۵) و جز اندکی از دانش به شما داده نشده است .
وقتی بزرگترین مجهول انسان ، خود او باشد ، آیا شناخت کامل جامعه انسانی و سعادت اجتماعی برایش ممکن است ؟! پیش از این ، دنیا از نظر اقتصادی و اجتماعی به دو بخش سرمایه داری و سوسیالیستی تقسیم شده بود . در میان هر یک از این دو ، دانشمندانی بودند که ادعا می کردند چشم نواز سعادت انسان و جامعه بشری را بخوبی ترسیم کرده اند . مکتبهای فکری و اقتصادی بسیاری دیگر نیز هستند که هر یک راه و روشی دیگر در پیش گرفته اند . این همه اختلاف نظر ، بیانگر این است که دانش نسبی و عقل محدود آدمی ، از طرح قوانینی همه جانبه و کامل ، حتی برای امور دنیوی خود نیز ناتوان است . تکمیل ، اصلاح و تغییر قوانین وضع شده از سوی بشر ، بهترین دلیل بر ناتوانی آدمی در تشخیص شایسته و بایسته مفاسد و مصالح جامعه بشری است .
آسیب پذیری هدایت عقل :