تحقیق در مورد تاریخچه اکتشاف

تحقیق در مورد تاریخچه اکتشاف

تحقیق-در-مورد-تاریخچه-اکتشافلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۵ صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

1
‏رادیواکتیو
‏تاریخچه اکتشاف
‏در اواخر قرن ۱۹ ، “‏هانری بکرل” ‏دانشمند فیزیکدان ‏فرانسوی ، مشاهده کرد که ترکیبات ‏اورانیوم ‏از خود اشعه ای صادر می‌کنند که قادر است مانند اشعه خورشید ، صفحات ‏عکاسی ‏را متاثر سازند و رد پای خود را بر روی فیلم عکاسی بگذارند، اما بر خلاف نور خورشید ‏این اشعه حتی از کاغذ سیاه عبور کرده و بر صفحه اثر می‌گذارد.
‏سیر تحولی و رشد
‏بعدها تعداد زیادی از دانشمندان ، کار ‏بکرل ‏را ‏دنبال کردند. “‏ماری ‏کوری” ‏و شوهرش “‏پیری کوری” ‏، ثمربخش‌ترین آزمایشات را در این زمینه ‏انجام دادند. این دو دانشمند از اول نشان دادند که ‏اوانیوم ‏و ‏توریوم ‏قادر به صدور اشعه ای هستند که ‏بکرل ‏برای اولین بار کشف نمود.
‏دستگاه پیر کوری
‏این اشعه در حین عبور از هوا آنرا یونیزه می کند و آنرا ‏هادی الکتریسته می‌نماید. ‏پیر کوری ‏برای کشف این اشعه از خاصیت اخیر استفاده ‏نمود و دستگاه مخصوصی را ساخت. دستگاه پیر کوری از دو صفحه فلزی موازی هم تشکیل ‏یافته است که یکی از صفحات به قطب مثبت یک ‏پیل ‏الکتریکی ‏و دیگری به قطب منفی همان پیل وصل شده است.
‏اگر جسمی که اشعه ‏را ساطع می‌کند، روی صفحه اول قرار گیرد، هوای اطراف آن هادی الکتریسته شده و مدار ‏مسدود می‌شود و عقربه گالوانومتر بیشتر منحرف می‌گردد. هر چه این جسم فعالتر باشد، ‏یونیزاسیون هوا بیشتر صورت گرفته و عقربه گالوانومتر بیشتر منحرف می‌شود. ‏ماری ‏کوری ‏ثابت کرد که شدت تشعشع با مقدار اورانیوم موجود در جسم متناسب است. بعدها ‏متوجه شدند که فعالیت تشعشعی پیچ بلند که فقط محتوی مقدار ناچیزی اورانیوم است، به ‏مراتب بیشتر از اورانیوم خالص است. بنابر این پی بردند که در این سنگ باید ماده ای ‏فعالتر از اورانیوم نیز وجود داشته باشد.
‏پارامترهای مهم دخیل در میزان تشعشع مواد رادیو اکتیو

 

دانلود فایل

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.