تحقیق در مورد الکتریسیته و مغناطیس و عملکرد آنها

تحقیق در مورد الکتریسیته و مغناطیس و عملکرد آنها

تحقیق-در-مورد-الکتریسیته-و-مغناطیس-و-عملکرد-آنهالینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏الکتریسیته و مغناطیس
‏اثرهای ساده الکتریکی و مغناطیسی را از زمانهای قدیم می‌شناختند. حدود ‏۶۰۰‏ سال ‏قبل از میلاد یونانیان می‌دانستند که آهنربا آهن را جذب می‌کند و کهربای مالیده به ‏لباس چیزهای سبک مانند کاه را بسوی خود می‌کشد. با وجود این اختلاف بین جذبهای ‏الکتریکی و مغناطیسی تعیین نشده بود و این پدیده‌ها را از یک نوع در نظر ‏می‌گرفتند.
‏خط فاصل روشن بین این دو پدیده را گیلبرت (W. Gilbert) ‏، فیزیکدان و طبیعت شناس ‏انگلیسی پیدا کرد. و نیز او کتابی درباره آهنربا ، “اجسام آهنربایی” و “زمین به ‏عنوان آهنربای بزرگ” در سال ‏۱۶۰۰‏ منتشر کرد. کار وی شروع بررسی در پدیده‌های ‏الکتریکی را نشان می‌دهد. گیلبرت در این کتاب همه خواص آهنرباهای شناخته شده تا آن ‏زمان را تشریح کرده و نتایج آزمایشهای خیلی مهم ، شخص خود را نیز آورده است. همچنین ‏وی شماری از تفاوتهای اساسی بین جذبهای الکتریکی و مغناطیسی را مشخص نموده و اصطلاح “‏الکتریسیته“ را وضع کرده است.
‏سیر تحولی و رشد
* ‏بعد از انتشار کارهای گیلبرت ، تمایز بین پدیده‌های الکتریکی و مغناطیسی مسلم ‏شد، اما به رغم اینکه اختلافها شماری از واقعیتها ارتباط ناگسستنی بین این پدیده‌ها ‏را پدیدار ساخت. برجسته‌ترین این واقعیتها مغناطیس اشیای آهنی و وارونی عقربه قطب ‏نما بر اثر آذرخش بودند.
* ‏آراگو (D. F. Arago) ‏، فیزیکدان فرانسوی در کتاب خود ‏به نام “تندر و آذرخش” ، شرح می‌دهد که چگونه در ژوییه سال ‏۱۶۸۱‏، در کشتی راین (reine) ‏واقع در دریای آزاد حدود صدها مایل از ساحل بر اثر آذرخش دکلها ، بادبانها ‏و غیره بطور جدی صدمه دیدند. وقتی که شب فرا رسید، از روی وضع ستارگان دریافت که از ‏سه قطب نمای در دسترس دو تا بجای شمال به سمت جنوب ایستاده بودند، در حالی که یکی ‏از آنها به سمت شمال بود، آراگو همچنین شرح می‌دهد که هرگاه آذرخش به خانه بخورد، ‏کارد ، چنگال و سایر اشیای آهنی را به شدت آهنربا می‌کند.
* ‏در آغاز قرن هجدهم ‏ثابت شد که آذرخش در واقع جریان الکتریکی شدیدی است که از هوا می‌گذرد. بنابراین به ‏این نتیجه می‌رسیم که جریان الکتریکی خواص مغناطیسی دارد، اما این خواص جریان فقط ‏در سال ‏۱۸۲۰‏ توسط اورستد (H. Oersted) ‏فیزیکدان دانمارکی با آزمایش مشاهده و بررسی ‏شد. همانطوری که نیروهای مؤثر بر بارهای الکتریکی نیروهای الکتریکی نام دارد،

 

دانلود فایل

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.