تامین انرژی پاک با استفاده از امواج


تامین انرژی پاک با استفاده از امواج

 اخبار علمی ,خبرهای علمی,امواج
محققان دانشگاه ادینبورگ در انگلیس در حال توسعه دستگاه جدیدی هستند که قادر است انرژی الکتریکی را با هزینه ای بسیار کم در اختیار شهروندان قرار دهد. 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، این دستگاه در مقایسه با فناوری های فعلی اجزای متحرک کمتری دارد و با استفاده از مواد اولیه بادوام تر ساخته می شود و به همین علت بهای تمام شده انرژی حاصل از آن نیز کمتر است.

 

این دستگاه که Dielectric Elastomer Generator یا (DEG) نام دارد به گونه ای طراحی شده است که درون سیستم های تامین انرژی اقیانوسی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرند، به سادگی نصب می شود و توان امواج دریا را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند.

 

شبیه سازی های اولیه با این دستگاه که در مقیاس کوچک تر انجام گرفت نشان می دهد که دستگاهی با ابعاد واقعی قادر است ۵۰۰ کیلووات توان الکتریکی تولید کند که برای اداره ۱۰۰ منزل مسکونی کافی است.

 

به گفته محققان می توان این فناوری را روی شناورهای ارزان قیمتی نصب کرد و با صرف هزینه ای اندک چندین دهه از آن نگهداری نمود.

 

محققان برای ساخت این دستگاه از غشاهای لاستیکی انعطاف پذیر بهره گرفته و آن را به گونه ای طراحی کرده اند که می توان آن را روی یک لوله عمودی نصب کرد. زمانی که این لوله درون آب دریا قرار می گیرد، امواج موجب بالا و پایین رفتن سطح آب درون آن می شوند.

 

این حرکت آب، هوای به دام افتاده درون لوله را به سمت بالا فشار می دهد و در نتیجه غشای لاستیکی پر و خالی می شود. هنگام باد شدن غشا، اختلاف پتانسیلی ایجاد می شود که در هنگام خالی شدن غشا، افزایش می یابد و در نتیجه جریان الکتریکی ایجاد می شود. قرار است در دستگاه اصلی، جریان الکتریکی از طریق یک کابل زیردریایی به ساحل منتقل شود.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Proceedings of the Royal Society A منتشر شده است.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *