بیانیه ضد ایرانی نشست وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی در جده


بیانیه ضد ایرانی نشست وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی در جده

  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , بیانیه ضد ایرانی

وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی روز یکشنبه نشستی فوق‌العاده در شهر جده عربستان برگزار کردند و در پایان آن مدعی در بیانیه‌ای شدند که ایران از انصارالله یمن حمایت می‌کند. 

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه سعودی عکاظ، وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در بیانیه پایانی نشست فوق‌العاده در رابطه با حمله موشکی حوثی‌های یمن به ریاض که در شهر جده برگزار شد، اعلام کردند: نشست فوق‌العاده وزرای خارجه سازمان همکاری خلیج‌فارس روز یکشنبه به منظور بررسی خطرات پرتاب موشک بالستیک ساخت ایران از سوی حوثی‌ها به ریاض صورت گرفت و این نشست بر اساس اصول و اهداف وارده در منشور سازمان همکاری اسلامی و به خصوص عدم دخالت در امور داخلی کشورهای عضو و احترام به حاکمیت و یکپارچگی تمام کشورهای عضو برگزار شد.

 

ورزای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با تاکید بر لزوم همکاری و گسترش روابط به منظور ایجاد امنیت، صلح و ثبات و شکوفایی در کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی اعلام کردند که این نشست به تجاوز حوثی‌ها و حمله موشکی آنها به وسیله موشک ایرانی در ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۷ به ریاض اشاره دارد.

 

همچنین این نشست به بیانیه سیزدهمین دوره نشست سازمان همکاری اسلامی در استانبول، به مصوبه ۴۴/۴۶ چهل و چهارمین نشست شورای وزرای خارجه به بیانیه نشست اضطراری وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در مکه در نوامبر ۲۰۱۶ در رابطه با شلیک موشک بالستیک ایرانی از سوی حوثی‌ها به مکه و به دیگر بیانیه‌های کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و دیگر کشورها که حملات موشکی حوثی‌ها به عربستان را محکوم کردند اشاره دارد.

 

در این بیانیه ادعا شده است: ما به شدت شلیک موشک بالستیک ایرانی از سوی حوثی‌های وابسته به ایران به سمت ریاض در ۱۹ دسامبر ۲۰۱۷ را محکوم و آن را تجاوز به عربستان و عدم پیروی حوثی‌های وابسته به ایران از جامعه بین‌الملل و معاهدات آن می‌دانیم.

 

وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی مدعی شدند: ما دخالت‌های ایران در برخی کشورهای منطقه را محکوم می‌کنیم و از آن می‌خواهیم که به این سیاست‌ها که در راستای تغذیه درگیری‌های فرقه‌ای و مذهبی و حمایت از گروهک‌های تروریستی است پایان دهد. همچنین ایران با تداوم حمایت موشکی و تسلیحاتی از حوثی‌ها مصوبات نشست مکه در نوامبر ۲۰۱۶ و مصوبات شورای امنیت در این رابطه را نقض کرده است و ما این اقدامات ایران را محکوم می‌کنیم.

 

در بخش دیگر از بیانیه با اشاره به خطرات حمله‌های موشکی حوثی‌ها بر امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی آمده است: ما از تمام کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی می‌خواهیم که از عربستان حمایت کنند و با تروریست و هر کسی که بخواهد به امنیت عربستان آسیب برساند مقابله کنند.

 

به گزارش ایسنا، این ادعا در حالی مطرح می‌شود که مقامات کشورمان همواره تاکید می‌کنند جمهوری اسلامی ایران هیچ دخالتی در امور داخلی یمن ندارد و خواستار ایجاد راه حل مسالمت‌آمیز برای حل بحران یمن است.

 

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان قبل از این نیز در واکنش به تحولات اخیر یمن، با اشاره به تداوم تجاوز وحشیانه خارجی که به نابودی زیرساخت‌ها و محاصره همه جانبه و کشتار جمعی و خاموش ملت یمن منجر شده است، ابراز امیدواری کرد: همه گروه‌ها، احزاب و جریان‌های سیاسی و اجتماعی یمن، ضمن همبستگی با یکدیگر از جبهه واحد ملی علیه تجاوز خارجی محافظت کنند.

 

قاسمی با ابراز تاسف از درگیری‌های اخیر و دعوت همه نیروهای یمنی به آرامش و خویشتنداری ابراز امیدواری کرد و افزود: تمامی اختلافات داخلی در چارچوب گفت‌وگو حل و فصل و زمینه هرگونه سوء‌استفاده دشمنان خارجی ملت یمن مسدود شود.

 

وی در رابطه با مساله حمایت تسلیحاتی از یمن اعلام کرده است: ما هیچ‌گونه ارتباط تسلیحاتی با یمن نداریم، یمن در محاصره است و چنین امکانی در کل وجود ندارد در غیر این‌صورت ایران به قدری شهامت دارد که چنین اقدام و سیاستی را اگر داشته باشد اعلام کند؛ آنچه امروز در دستان مردم یمن هست سلاح‌هایی است که از دولت‌های قبل در پادگان‌ها وجود داشته، امروز مشاهده می‌کنیم یمن برای آنکه در مقابل تجاوز و حملات بی‌امان از خود محافظت کند به سراغ تکنیک‌های درونی رفته و این طبیعی است.

 

علی اکبر ولایتی، دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی و مشاور رهبری در امور بین الملل  نیز پیش از این در پاسخ  به سوالی در خصوص برخی اتهامات در رابطه با مداخله ایران در امور یمن، گفت: در یمن کشورهای مرتجع عربی تحت عنوان ائتلاف عربی ضد یمن مداخله مستقیم کرده‌اند و ایران جز حمایت سیاسی و کمک‌های انسانی برای نجات مردم این کشور کار دیگری انجام نداده است.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.