بهترین زمان و فاصله بین دو بارداری

فاصله بین دو بارداری

بهترین زمان و فاصله بین دو بارداری

 

سن بارداری,فاصله بین دو بارداری در سزارین

فاصله زیاد برای آوردن فرزند بعدی مانند فاصله کم مضرات و مشکلاتی را به وجود می آورد

 

والدین باید تصمیم درستی برای فاصله بین دو بارداری بگیرند، زیرا فاصله کم و همچنین فاصله زیاد امکان بروز مشکلات جسمانی و حتی روحی بسیار جدی برای کودکان و والدین را به همراه خواهد داشت که در این مقاله به بررسی مناسب ترین فاصله می پردازیم.

مدت زمان فاصله بین دو بارداری سوال بسیاری از خانم های جوانی است که می خواهند صاحب فرزند دوم شوند. بدن مادر به طور طبیعی نیاز به سه سال فاصله زمانی برای بچه بعدی دارد. اما با این حال باید بررسی کرد که بدن مادر چه زمانی از نظر سلامت جسمی و روحی آماده پذیرش یک نوزاد دیگر را با ویژگی های سالم را دارد.

هنگامی که نوزادی متولد می شود، نگرانی های مختلفی به سراغ مادر می آیند. از جمله این نگرانی ها ترس از بارداری مجدد است و این عامل مربوط به پدر و مادر می شود که بخواهند در چه زمانی فرزند دوم خود را به دنیا بیاورند. متخصصین زنان و زایمان معتقدند که مادر باید مدت زمانی را بگذراند تا بدنش دوباره تاب و توان تحمل فرزند دیگر را داشته باشد.

بهترین زمان و فاصله بین دو بارداری
در گذشته خانواده ها به مدت زمان و فاصله بین دو بارداری توجه نداشتند، اما پس از آگاهی خانواده ها از برنامه تنظیم خانواده و اطلاع از اینکه فاصله سنی تا حد زیادی بر روابط کودکان تاثیر می گذارد، این موضوع و فاصله زمانی مورد توجه همه قرار گرفت. فاصله در بین دو بارداری باید درست باشد، یعنی مدت کم و مدت زمان زیاد فاصله بین دو بارداری هر دو مشکلاتی را به همراه خواهند داشت، به این دلیل آشنایی با بهترین زمان برای بارداری دوم از اهمیت خاصی برخوردار است.

سن بارداری,فاصله بین دو بارداری در سزارین

اگر فاصله بین دو بارداری بیشتر از ۵۹ ماه یا ۵ سال باشد، خطر تولد نوزاد نارس بیشتر می شود

فاصله کم بین دو بارداری
علاوه بر آمادگی جسمانی، آمادگی روحی و روانی نیز برای فرزند بعدی مورد توجه قرار می گیرد. مادر و پدر در سال های اول و دوم تولد کودک به شدت خسته هستند و توانایی تربیت و رسیدگی به دو کودک را با هم ندارند. مثلا فرض کنید مادری در حال شیر دادن به نوزادش است و فرزند بعدی با فاصله زمانی کم، دچار گریه و یا هزاران نوع مشکل دیگر شده است، مادر نمی تواند در عین حال به هر دو برسد. از این رو پشت سر هم بچه دار شدن که در قدیم رواج داشته است در این زمانه یک فاجعه محسوب می گردد.

از نظر علمی نیز فاصله بین دو بارداری مورد بررسی قرار گرفته است. محققان و پزشکان می گویند که هنگامی که جنینی در رحم است و همچنین فرزندی در حال شیر خوردن است این عامل منجر می شود تا به سه نفر آسیب برسد، زیرا جنین در حال رشد در رحم نیز باید مواد غذایی ضروری به آن برسد که به دلیل شیردهی ممکن است این مواد ضروری به جنین منتقل نشود. همچنین مادر باردار باید به استراحت کافی داشته باشد ولی به دلیل بودن کودک کم سن و مراقبت و نگه داری از آن، نمی تواند به  استراحت خود و جنین خود برسد.

از دلایل دیگر برای افزایش فاصله بارداری ها این است که مادر در اواخر بارداری سنگین می شود و کودک اول انتظار دارد تا او را به آغوش بگیرد، راه ببرد و به طور کلی به او برسد که این کار با حال مادر غیر ممکن است و برای مادر عذاب آور می شود. اکثر والدین به همین دلیل ترجیح می دهند که فاصله بین دو فرزند خود را افزایش دهند تا فرزند اول کاملا مستقل شود و تمامی کارهایش را خودش انجام دهد. برخی از والدین نیز در این زمانه معتقد هستند که فرزند اول به مدرسه برود، چند سال هم صبر کنند تا به مدرسه و درس او برسند سپس اقدام به آوردن فرزند دیگر می کنند، اما این فاصله زیاد نیز منجر به مشکلاتی می شود. همچنین از عوامل دیگر برای تولد فرزند دوم می توان به این نکته اشاره نمود که خانواده ها باید از نظر مالی، جسمی و روحی به وضعیت مناسب تری برسند. طبق تحقیقاتی که بر روی کودکانی که فاصله بین آن ها با فرزند بعدی دو سال است صورت گرفته است، متوجه شده اند که احتمال کاهش بهره هوشی در این کودکان افزایش پیدا می کند.

فاصله زیاد بین دو بارداری
فاصله زیاد نیز برای آوردن فرزند بعدی مانند فاصله کم مضرات و مشکلاتی را برای فرزند دوم به وجود می آورد. طبق اطلاعاتی که در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده است، معتقد بودند که اگر فاصله بین دو کودک کمتر از ۱۸ ماه یا بیشتر از ۵۹ ماه باشد، ممکن است مشکلات متعددی را برای فرزند دوم به وجود آورد. آن ها بر این باورند که فاصله زمانی کمتر از ۱۸ ماه برای بارداری فرزند دوم ممکن است خطر نارس بودن جنین و همچنین کم بودن وزن جنین را افزایش دهد.

همچنین اگر فاصله بین دو بارداری بیشتر از ۵۹ ماه یا ۵ سال باشد، خطر تولد نوزاد نارس و یا نوزاد با وزن کم بیشتر می شود. به همین دلایل است که متخصصین زنان می گویند که در انتخاب فاصله بین دو بارداری تصمیم درست را بگیرید. از دیگر مشکلات فاصله زیاد بین دو بارداری، علاوه بر مشکلات جسمی برای نوزاد، ممکن است مادر دچار بی حوصلگی و سالخوردگی شود و وقت و زمان لازم و کافی را برای پرورش و رشد مناسب فرزند خود نگذارد. همچنین از دیگر عوامل مضر برای افزایش فاصله بین دو بارداری خطرات ژنتیکی می باشد. هنگامی که فاصله بین دو بارداری افزایش پیدا می کند توان بارداری و حاملگی مادر کم می شود و همین دلیل منجر می شود تا جنین به طور مطلوب و صحیح رشد نکند.

با توجه به تمامی نکات این مقاله هنوز هم بحث و اخلاف بر روی بهترین فاصله بین دو بارداری وجود دارد. اما این به اثبات رسیده است که فاصله کمتر از ۱۸ ماه و یا بیشتر از ۵ سال هر دو مشکلاتی را برای کودکان و والدین به وجود می آورند. متخصصین زنان و زایمان بهترین زمان فاصله بین دو فرزند را سه سال معرفی کرده اند. پیشنهاد می کنیم برای کامل شدن اطلاعات خود در این زمینه و مسائل پیرامون آن به بخش بارداری مراجعه نمایید.

منبع: arga-mag.com

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.