بلای خانمان‌سوزی به نام نگرانی و استرس

بلای خانمان‌سوزی به نام نگرانی و استرس

بلای خانمان‌سوزی به نام نگرانی و استرس

اگر شما درست در همین لحظه، با اضطراب مخرب درگیر هستید یک میانبر پیدا کنید‎

 

همه ما در طول روز بارها و بارها با استرس درگیر می‌شویم و طبیعی است که کودکان‌مان هم به فراخور درک خود، استرس را به شکل‌ها و شدت‌های متفاوتی تجربه کنند.

 

استرس گاهی خود را با نگرانی از برخورد به خودرویی که با سرعت طول خیابان را طی می‌کند نشان می‌دهد و در این شرایط، وجودش مایه نجات کودک شده و به سلامت زندگی‌اش کمک می‌کند. این احساس را می‌توانیم استرس مفید بدانیم. گاهی هم اضطراب به شکل دیگری بر زندگی کودک تاثیر می‌گذارد. مثلا او نمره پایینی را در امتحان مهم پایان ترم می‌گیرد و به‌خاطر ترس از شرمندگی در میان همسالان و مواخذه شدن توسط معلم و خانواده، دچار استرس می‌شود؛ این اضطراب گرچه کودک را زمان طولانی‌تری درگیر می‌کند، اما می‌توانیم آن را استرس بی‌ضرر بنامیم. چراکه با حمایت اطرافیان و ایجاد بستر مناسب برای جبران، قابل برطرف‌شدن است. ما حتی می‌توانیم اضطراب ناشی از، از دست دادن یک دوست یا یک عزیز را هم بی‌خطر بدانیم و امیدوار باشیم که حلقه حمایتی اطراف کودک، تاثیر مخرب این فقدان را کمتر کند. اما استرس، همیشه به شکل بی‌ضرر یا مفید، کودک را با خود درگیر نمی‌کند.

  

ما می‌خواهیم از یک نوع دیگر استرس با شما صحبت کنیم، از «اضطراب مخرب!» که سایه‌اش تا مدت‌ها روی زندگی کودک سنگینی می‌کند و حتی ابعاد دیگر زندگی‌اش را هم تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. اضطراب مخرب، به‌سادگی از زندگی کودک دست نمی‌کشد و مثل یک همراه موذی، یک همراه سمی موذی، همه زندگی‌اش را مسموم می‌کند. اضطراب ناشی از مورد آزار و توجه قرارگرفتن، اضطراب ناشی از آغاز یک زندگی پرخطر که معمولا سراغ جنگ‌زده‌ها و پناه‌جویان می‌رود، اضطراب ناشی از مشاهده مداوم درگیری‌های خانوادگی و مواردی از این دست را می‌توان همان استرس ویرانگر تلقی کرد. استرسی که حتی حلقه حمایتی اطراف کودک هم توان برطرف کردنش را ندارند، چراکه آن‌ها هم با کودک در تحمل اضطراب و فشار سهیم‌اند و آن‌ها هم بخشی از بازی اضطراب‌آلوده‌ای هستند که زمینه را برای آسیب رسیدن به روان کودک فراهم می‌کند.

 

این بار در خوشحالی آتیه‌ای‌مان، چیزی از لبخند نگفتیم و حرفی از سرخوشی نزدیم. این بار از شمایی که برای دوام آوردن خوشحالی می‌جنگید، می‌خواهیم که مراقب شیوع اضطراب‌های مخرب باشید. آن‌ها را به‌موقع در زندگی‌تان شناسایی کنید و نگذارید که شما و بالاخص کودکانتان را تهدید کنند. یادتان نرود که با ریشه دواندن اضطراب مخرب، دیگر جایی برای بناشدن خوشحالی باقی نمی‌ماند.

  

وقت را تلف نکنید. اگر شما درست در همین لحظه، با اضطراب مخرب درگیر هستید یا بانی سایه افکندنش بر زندگی کسی شده‌اید، یک میانبر را پیدا کنید. شما می‌توانید مثل یک قهرمان، زمینه را برای تغییرکردن راه فراهم کنید. می‌توانید از سقوط خوشحالی به پرتگاه آشفتگی، جلوگیری کنید.

 

منبع: هفته نامه آتیه نو 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.