بطحائی: مخالفت‌ها با ظرافت خاصی انجام می‌گیرد


بطحائی: مخالفت‌ها با ظرافت خاصی انجام می‌گیرد

  اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی , بطحائی
وزیر آموزش وپرورش با اشاره به حذف آزمون در دوره ابتدایی گفت: فاصله میان آموزش‌های مدرسه و نیازهای جامعه از دلایل تنزل جایگاه آموزش و پرورش است. 

به گزارش ایسنا، سیدمحمد بطحایی در چهارمین همایش ملی روانشناسی مدرسه که با تأکید بر روی آورد تحول به روانشناسی تربیتی، در سالن کوثر دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی  دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: آموزش و پرورش همانند سایر دستگاه ها و نهادها دارای فرهنگ سازمانی است و این فرهنگ شامل هنجارها و قوانین نانوشته‌ای است که رفتار و عملکرد کارکنان مجموعه را تحت تأثیر قرار می دهد.

 

مخالفت‌ها با آموزش و پرورش با ظرافت خاصی انجام می‌شود

 

وی افزود: برخی از سازمان ها و نهادها از کارجمعی و یا تحول در فعالیت‌ها استقبال می‌کنند، اما برخی دستگاه‌ها بر روش‌های سنتی اصرار می کنند و در برابر تحولات شدیداً مقاومت می کنند و متأسفانه آموزش و پرورش از نوع دوم است؛ بنابراین ما مشاهده می کنیم بعد از انقلاب علی رغم مطالعات خوبی که انجام شده، اما تحولات با موانع و مقاومت مجموعه همراه بوده است.

 

وزیر آموزش وپرورش با اشاره به تجربه مدیریتی بیش از سی ساله خود در آموزش و پرروش، تصریح کرد: همواره تغییرات در آموزش و پرورش با مقاومت بدنه دستگاه رو به رو بوده است، این مخالفت ها با ظرافت خاصی انجام می شود، حتی گاهی اوقات ممکن است به زبان آورده نشود، و همین موضوع باعث شده تا تلاش های انجام شده بعداز پیروزی انقلاب اسلامی همواره به جایی نرسد و نتیجه ای در تربیت دانش آموزان نداشته باشد.

 

وی ادامه داد: درست یا غلط باید پذیرفت، مقاومت در برابر تغییر یکی از ویژگی های آموزش وپرورش است.

 

بطحایی با اشاره به وجود بیش از ۱۳ میلیون دانش آموز، خاطرنشان کرد: ۲۶ میلیون والدین و در مجموع حدود ۴۰ میلیون نفر از جامعه با آموزش وپرورش سروکار دارند و این گستردگی شاید یکی از علل مقاومت در برابر تحول باشد.

 

وی افزود: وقتی سخن از تحول می شود، بدان معناست که در جایی که قرار داریم با آنچه مطلوب است، فاصله دارد و برای رفع این فاصله ، تحول ضروری است و برای جلوگیری از فاصله بیشتر، تحول و تغییر باید سریع تر انجام شود.

 

امروز وقت تغییر و تحولات سریع در آموزش و پرورش است

 

عضو کابینه تدبیر وامید اظهار کرد: در دهه های اخیر مطالعات زیادی برای انجام تحولات و رفع گسل ایجاد شده بین محتواهای آموزشی و کار تربیتی صورت گرفته است، اما در عمل تغییری انجام  نشده و همچنان این فاصله وجود دارد،؛ بنابراین امروز وقت انجام سریع تغییرات است و زمان برای مطالعه سپری شده است.

 

آموزش رسمی برای تعامل دانش‌آموزان با فضای مجازی وجود ندارد

 

وی فاصله  بین آنچه دانش آموز در مدرسه می آموزد با آنچه جامعه و خانواده‌ها به آن نیاز دارند را از دلایل تنزل جایگاه و اهمیت آموزش وپرورش در جامعه برشمرد و عنوان کرد: امروزه آموزش مهارت های زندگی در مدرسه یک امر حیاتی است و فضای مجازی یکی از ضرورت های جامعه است که متأسفانه در مدرسه آموزش رسمی برای تعامل دانش آموزان با این فضا صورت نمی گیرد.

 

وزیر آموزش و پرورش گفت: برای معلم سرفصل تغیین می‌کنیم تابراساس آن، دانش آموزان را آموزش دهد بنابراین فرصتی برای تربیت  دانش آموزان در مدرسه باقی نمی ماند.

 

وی سند تحول را یکی از اسناد بالادستی خوبی دانست که نقشه راه را برای آموزش و پرورش ترسیم می کند و تصریح کرد: حذف آزمون از دوره ابتدایی امر بدیهی و ضروری است که هر کسی با یک مطالعه معمولی به این نتیجه می رسد؛ زیرا برگزاری آزمون در دوره ابتدایی شادی و نشاط را از دانش آموزان گرفته و فرصت بازی کردن و پرداختن به عالم کودکی را از آنها سلب کرده است، به طوری که برخی دانش آموزان ابتدایی برای ایجاد آمادگی شرکت در آزمون هر۱۴ روز در یک آزمون شرکت می کنند و زندگی شان سرشار از استرس است و این فشار و استرس زمانی تشدید می شود که از بین۱۷ نفر تنها یک نفر در مدارس خاص پذیرفته می شوند و ۱۶ نفر دیگر متهم به بی استعدادی و تنبلی می شوند.

 

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، بطحایی تحقق تحولات آغاز شده را منوط به همکاری خانواده دانست و افزود: اساتید دانشگاه و رسانه‌ها در کنار خانواده ها باید با آموزش وپرورش همکاری کنند تا این تغییرات به سرانجام برسد، زیرا تنها مسیری که آموزش و پرورش را به افق ترسیم شده نزدیک می کند مسیر تحول است.

 

وی در پایان از همکاری‌های مجلس شورای اسلامی درخصوص انجام تحول در آموزش وپرورش تقدیرکرد.

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.