بسته ارزی با طعم کاهش قیمت سکه

بسته ارزی با طعم کاهش قیمت سکه

بسته ارزی با طعم کاهش قیمت سکه

اخبار,اخبار اقتصادی

امروز هم مثل چند روز گذشته شاهد افت فشار بازارهای ارز و سکه بودیم آن هم در شرایطی که گفته می‌شود احتمالا رییس کل بانک مرکزی امشب از بسته جدید ارزی رونمایی خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، احتمالا تا پایان امروز (یکشنبه) همتی – رییس کل بانک مرکزی – درباره بسته جدید ارزی که چند روزی است که مسئولان دولتی و بانکی و البته نمایندگان مجلس از آن سخن گفته و اجرایی شدن آن را راهگشای مشکلات موجود بازار ارز اعلام کرده‌اند، توضیحاتی ارائه کرده و جزییات این بسته را اعلام می‌کند. هنوز هیچ اطلاعاتی از آن به طور مشخص و رسمی از سوی یک مقام دولتی و یا بانکی اعلام و تایید نشده است.

 

با این حال براساس آنچه که تاکنون مسئولان حوزه‌های مختلف از جمله نمایندگان مجلس یا اعضای اتاق بازرگانی اعلام کرده‌اند، اینگونه به نظر می‌رسد که قرار است ارز رسمی حدود ۴۴۰۰ تومانی که تا چندی پیش به همه کالاها اختصاص داشته، از این‌ پس فقط به کالاهای اساسی و حیاتی اختصاص یافته و سایر صادرکنندگان و واردکنندگان با ورود به بازار ثانویه و با نرخ توافقی معاملات خود را انجام دهند. در این شرایط به نظر می‌رسد تامین برخی ارزها از جمله ارز مسافرتی نیز به طور کامل به بازار ثانویه منتقل شده و یارانه دولتی آن قطع شود که البته برخی نمایندگان مجلس به این موضوع اشاره داشته‌اند.

 

۵۰۰ هزار تومان از قیمت سکه افتاد

در حالی که ظهر روز گذشته، سکه تمام طرح جدید بیش از چهار میلیون و ۵۰ هزار تومان تومان قیمت داشت و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۲۹۴ هزار تومان فروخته می‌شد، امروز تا ساعت ۱۳ به ترتیب ۵۰۹ هزار تومان و ۲۱ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کردند. بازار طلا و سکه صبح امروز (یکشنبه) روند خود را با کاهش قیمت آغاز کرد و در مسیر نزولی حرکت کرد. براین اساس قیمت سکه تمام طرح جدید تا ساعت ۱۲:۳۰، سه میلیون و ۵۴۱ هزار تومان فروخته شد و سکه تمام طرح قدیم سه میلیون و ۳۰۱ هزار تومان عرضه شد. همچنین نیم‌سکه یک میلیون و ۷۷۱ هزار تومان قیمت داشت و ربع سکه ۹۲۱ هزار تومان دادوستد می‌شد. قیمت سکه گرمی نیز به ۵۰۱ هزار تومان کاهش یافت.

 

طبق اعلام اتحادیه طلا و جواهر، هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲۷۲ هزار و ۹۰۰ تومان و هر مثقال طلای ۱۷ عیار یک میلیون و ۱۸۲ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت داشت. هر اونس طلا در بازار جهانی نیز ۱۲۱۴ دلار و ۳۰ سنت قیمت‌گذاری شده است.

 

تقاضای زیاد دلار توهم ایجاد کرد

قطعا مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت دلار و سکه، هجوم نقدینگی طی ماه‌های اخیر به این بازارها بوده است. باتوجه التهاباتی که در بازار ارز ایجاد شده و هزینه تولید و واردات کالاها را افزایش داده است، نائب رییس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید افزایش تقاضا برای خرید ارز، توهم در بازار و اقتصاد ایجاد کرده و باعث شده تولیدکنندگان به دلیل اینکه هماهنگ نبودن قیمت کالای نهایی با هزینه تمام شده، تولید را کم یا فعلا متوقف کنند. در این باره سیدعلاء الدین میرمحمد صادقی – نائب رییس اتاق بازرگانی ایران – به ایسنا گفت: باتوجه به نوساناتی که در بازار ارز ایجاد شده، هر کس سعی دارد پولش را به ارز تبدیل کند و منفعتی ببرد؛ لذا این میزان تقاضا، توهم و جو روانی در بازار ایجاد کرده است. این در حالی است که ارقامی که معامله می‌شود محدود است.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.