برلیناله ۲۰۱۹ فراتر از تصور


برلیناله ۲۰۱۹ فراتر از تصور

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,جشمواره بین المللی فیلم برلین

 شصت و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم برلین که از پنجشنبه گذشته و با نمایش فیلم «مهربانی غریبه‌ها» ساخته لون شرفیگ آلمانی به‌عنوان اثر افتتاحیه آغاز به‌کار کرد، در چهار روز بعدی نیز محل شکل‌گیری وقایعی جالب و پخش فیلم‌هایی خبر ساز بوده است. این روند شاید بیش از هر کس به سود دیترکاسه‌لیک مدیر آشنا و قدرتمند جشنواره برلین باشد که پس از ۱۸ سال احراز این سمت اعلام کرده که امسال آخرین دوره حضور او در این سمت است و جایش را به نیروهای جوان‌تر خواهد داد.

آن‌چه بدرقه وی را شیرین‌تر کرده، پخش آثاری عمیق و معناگرا مانند «با وقار خدا»، «آنتولوژی شهر شبح آسا» و «دستکش طلایی» در روزهای جمعه تا یکشنبه و سپس ضمیمه شدن «یک ثانیه» فیلم درخشان تازه ژانگ ییمو چینی طی روز دوشنبه در بخش مسابقه جشنواره بوده است.

یک موضوع خطیر در لیون
«با وقار خدا» را فرانسوا اوزون فرانسوی ساخته که پیش‌تر در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۹ نیز پای به برلین گذاشته بود، اما حالا با یک قصه جدی‌تر و خطیر‌تر به صحنه اصلی بازگشته است. موضوع این فیلم پیرامون اتهامات کودک آزاری توسط چند کشیش فرانسوی در شهر لیون و تبعات تلخ و بزرگ آن در جامعه این کشور است. اوزون در سال ۲۰۰۹ با فیلم «ریکی» نیز به‌سوی خرس طلایی ونیز خیز برداشت اما آن فیلم فانتزی و نرم‌کجا و کار جدید و تند و هشدار دهنده امروز او کجا؟

یک قاتل زنجیره‌ای
«دستکش طلایی» کار جدید فاتح اکین ترک تبار و متولد آلمان بر اساس رمان پرفروشی از هاینز استرونک و عرضه شده در سال ۲۰۱۶ ساخته شده و زندگی سرشار از تیرگی یک قاتل زنجیره‌ای واقعی به‌نام فریتز هونکا را شرح می‌دهد. نقطه ممتاز این فیلم بازی عالی یوناس داسلر در نقش فریتز هونکا است که سال پیش با فیلم «انقلاب ساکت» حضوری شیرین در برلین داشت.

تا یکشنبه آینده
تا پایان روز دوشنبه از ۱۷ فیلم بخش مسابقه برلین ۸ فیلم پخش شده‌اند و بقیه نیز تا یکشنبه آینده که روز پایانی جشنواره است به نمایش در خواهند آمد و چون در میان کارهای باقی‌مانده آثاری از ایزابل کویزت اسپانیایی، اگنیژکا هولند لهستانی و کلودیو جیووانه، سی ایتالیایی هم مشاهده می‌شود و این قطعاً برای جشنواره‌ای که بعد از کن فرانسه و همپا با ونیز ایتالیا دومین جشنواره بزرگ سینمای جهان به ‌حساب می‌آید، مسأله‌ای به غایت مهم است.

 

روزنامه ایران

کلیپ سرا وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *