بررسی ابعاد مختلف «تحقیق و تفحص» از همشهری


بررسی ابعاد مختلف «تحقیق و تفحص» از همشهری

"
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران ابعاد مختلف «تحقیق و تفحص» از مؤسسه همشهری را تشریح کرد. 

حجت نظری درگفت‌وگو با ایسنا، در تشریح جزئیات تحقیق و تفحص در عملکرد مالی و اجرایی موسسه همشهری گفت: شفاف سازی عملکرد اجرایی از سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۶ ، ضرورت شفاف سازی کارنامه عملکرد مالی و همچنین ابهام در ضرورت و چگونگی  استخدام‌های سال ۹۵ در موسسه همشهری از مهمترین دلایل ارائه طرح تحقیق و تفحص بود که از سوی نه نفر از اعضای شورای شهر مطرح شد.

 

وی با بیان اینکه هنوز تا حصول نتایج دقیق به وقت بیشتر و اطلاعات جزئی‌تری نیاز است، گفت: در مهرماه سال جاری طرح توسط اعضای متقاضی به هیات رئیسه شورا ارسال شد و از آن پس گردش کار تحقیق و تفحص از موسسه همشهری کلید خورد که بر این اساس موضوع برای بررسی به کمیسیون فرهنگی و اجتماعی ارسال شد. در این میان جلساتی با “حاجی” مدیر مسئول موسسه همشهری برگزار شد و در ادامه فرایند طرح، با دعوت از شهردار تهران، از نظرات شهردار در خصوص طرح تحقیق و تفحص از موسسه همشهری مطلع شدیم و نهایتاً این طرح با اکثریت آراء در جلسه علنی تصویب شد و رسماً تحقیق و تفحص از موسسه همشهری کلید خورد. برهمین اساس باید کارگروهی تشکیل و به صورت رسمی تحقیق و تفحص را آغاز کند.

 

خرید ۲۲۵ کارت شناور مبهم

یکی از امضاءکنندگان طرح تحقیق و تفحص همشهری با بیان اینکه در بررسی‌ کلی از موسسه همشهری به چند نکته برخوردیم، افزود: یکی از مسائل مورد تاکید هزینه‌های بدون مستندات و عدم پیروی از قوانین جاری کشور بود به گونه‌ای که در این بررسی‌ها مشخص شد که طی سال‌های ۹۰ تا ۹۶؛ سکه ، کارت هدیه و … به افراد خارج از شرکت بدون پیوست مستندات و فهرست دریافت‌کنندگان به ارزش بیش از یک میلیارد و یکصد میلیون تومان پرداخت شده و همچنین موسسه همشهری در سال‌های ۹۱ تا ۹۶، ۲۲۵ کارت شناور طرح ترافیک خریداری کرده که استفاده کنندگان آن مشخص نیست و این در حالی است که این تعداد کارت مازاد بر تعداد کارت‌های طرح ترافیک سالیانه که میان مدیران و خبرنگاران توزیع شده بود که این مورد خود مبلغی بالغ بر ۸۳۶ میلیون تومان را به موسسه همشهری تحمیل کرده است.

 

نظری با بیان اینکه در بررسی‌های اولیه از موسسه همشهری به قراردادهای غیر متعارف برخوردیم ادامه داد: یکی از این قراردادها، انعقاد قرارداد تولید، بسته بندی و توزیع بسته فرهنگی منطقه ۱۲ با خانه شهریاران جوان به ارزش اولیه ۳.۵ میلیارد تومان بوده و این قرارداد در نهایت امر هزینه‌ای حدود ۱میلیارد و هفتصد میلیون تومان به موسسه همشهری تحمیل کرده است؛ این در حالی است که در یک قرارداد دیگر شرکت همشهری اقدام به انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه چهار نفر از افراد مشمول خدمت نظام وظیفه کرده که این بر خلاف ماده ۶۲ قانون نظام وظیفه بوده است.

 

قرار داد همشهری برای تهیه فیلم!

حجت نظری با بیان اینکه موسسه همشهری قراردادی برای تهیه و ساخت فیلم مستند فرهنگی و اجتماعی از منطقه ۱۲ در قالب دوازده سی دی ۴۰ دقیقه‌ای امضاء کرده و مبلغ ۹۱۵ میلیون تومان به نماینده شرکت پرداخت شده، گفت: ساخت فیلم جزء وظایف موسسه همشهری نیست و این در حالی است که مبلغ تهیه این فیلم بسیار بیشتر از قیمت متعارف مربوط به فیلم است و همچنین کیفیت محتوای فیلم مذکور فاقد تخصص مربوط به موضوع بوده است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مواردی نیز در قسمت امور بازرگانی موسسه همشهری وجود دارد اظهار کرد: موسسه همشهری در سال ۹۵ مقدار ۳۰ هزار کیلوگرم کاغذ ایرانی ۴۸ گرمی صد سانتیمتری به ارزش ۶۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خریداری کرده که در این خرید، آیین نامه مالی و معاملاتی در مورد برگزاری مناقصه عمومی اجرا نشده و در استعلام‌ها نیز قیمت واقعی کاغذ مورد نظر در زمان انعقاد قرارداد مشخص نشده است، در حالی که ۳۰ درصد از مبلغ کل قرارداد یعنی حدود ۲۰ میلیارد تومان به عنوان پیش پرداخت، حدود ۴ ماه قبل از اجرای قرارداد بدون دریافت ضمانت معتبر بانکی پرداخت شد و این در حالی است که عدم اخذ تضمین‌های کافی از فروشنده و عمل نکردن فروشنده به تعهدات سبب تضییع منافع مسلم الحصول شرکت همشهری شده است و این عمل ناشی از کوتاهی موسسه همشهری بوده است.

 

وضعیت کاغذهای خریداری شده همشهری در محاق

نظری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه قراردادی در سال ۹۳ از سوی موسسه همشهری با یک بازرگان منعقد شده که بر اساس آن ۱۵۰۰ تن کاغذ روزنامه ۴۵ گرمی سیکتیو کار تولید کشور روسیه که هزار تن آن کاغذ معمولی “CFR” به ارزش هر تن ۵۵۰ یورو و کاغذ روزنامه CFR-HIBRITE به ازای هر تن ۵۷۵ یورو خریداری شده است و موسسه همشهری تمام مبلغ قرارداد را به صورت یک جا و قبل از تحویل کالا به فروشنده پرداخت کرده است در صورتی که تا تاریخ تهیه این گزارش که بیش از سه سال از تاریخ امضای قرارداد می‌گذرد فروشنده تاکنون مقدار ۷۷۴ تن کاغذ معادل یک میلیارد و ۳۲۵ میلیون تومان را به شرکت تحویل نداده است.

 

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در خصوص نتایج بررسی گزارش موسسه همشهری در مورد نیروی انسانی گفت: در بررسی‌ها مشخص شد که چهار نفر از پرسنل همشهری از قراردادی به رسمی تبدیل وضعیت شدند که این مسئله نه‌تنها بر خلاف دستور شهردار وقت بوده بلکه این افراد از حیث سوابق خدماتی، ویژگی‌های لازم را نداشتند.

 

نظری با بیان اینکه جذب و انعقاد قرارداد با دو تن از بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشور ازسال ۸۹ تا سال ۹۶ یکی دیگر از موارد است گفت: استخدام ۱۶ نفر به عنوان مشاور مدیرعامل از سال‌های ۹۰ تا ۹۶ یکی از ابهامات است درحالی که این افراد بدون مجوز قانونی و بر خلاف ساختار سازمانی همشهری جذب شده و کارکرد مشخصی هم نداشتند اما یک میلیارد و پانصد میلیون تومان به موسسه همشهری هزینه تحمیل کرده‌اند.

 

پرداخت حقوق به ازای دورکاری

وی با بیان اینکه در سال‌ ۹۰ ، ۱۹ نفر ، در سال ۹۱ تعداد ۳۰ نفر ، در سال ۹۲ ، ۳۲ نفر ، در سال ۹۳ تعداد ۵۴ نفر، درسال ۹۴ تعداد ۳۵ نفر ، در سال ۹۵ تعداد ۵۱ نفر و در سال ۹۶ تعداد ۴۷ نفر علی رغم عدم حضور مستمر در محل کار حقوق و مزایای کامل ماهیانه دریافت می‌کردند گفت: تحقیق و تفحص از موسسه همشهری تا روشن شدن ابعاد مختلف موضوع ادامه خواهد داشت.

 

نظری در ادامه گفت: یکی از ابهامات اساسی بخشش مطالبات موسسه به بدهکاران است. به عنوان مثال نشریه حزب‌الله که بابت چاپ نشریه در سال‌های اخیر، مبلغ دو میلیارد و صد میلیون تومان به موسسه همشهری بدهکار بوده است، با تصویب هیات مدیره وقت از بازپرداخت مبلغ مذکور معاف شده است.

 

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در پایان گفت: تمام اقداماتی که تا این لحظه در خصوص تحقیق و تفحص از موسسه همشهری صورت گرفته، در راستای استیفای حقوق مردم و نیز دفاع از حقوق خبرنگاران و تمام تلاش‌گران حوزه خبررسانی به خصوص زحمت‌کشان موسسه همشهری است و از این به بعد هم ادامه روند بر همین مبنا صورت می‌گیرد.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.