بالاشهری های تهران چنددرصد از آب شرب را در استخرها و باغچه های شان می ریزند؟


بالاشهری های تهران چنددرصد از آب شرب را در استخرها و باغچه های شان می ریزند؟

  اخباراجتماعی ,خبرهای اجتماعی ,مشترکان تهرانی
مشترکان تهرانی سالانه یک میلیارد و ١٠٠ میلیون متر مکعب آب آشامیدنی مصرف می‌کنند و از این میزان ١٠ درصد مصرف آب شرب مشترکان تهرانی معادل سالانه ١١٠‌میلیون مترمکعب آب آشامیدنی را به استخرهایشان سرازیر می‌کنند.

  به گزارش شهروند ؛ این درحالی است که دولت برای تصفیه و توزیع و… هر مترمکعب آب آشامیدنی بین ١٠٠٠ تا ‌هزار و ٢٠٠ تومان هزینه می‌کند که با احتساب نرخ تورم رقم ‌هزار و ٢٠٠ تومان به واقعیت نزدیک‌تر است. به این ترتیب، اقتصاد ملی سالانه ١٣٢‌میلیارد تومان بابت استخر پایتخت‌نشین‌ها هزینه اضافه می‌دهد. هدایت فهمی، کارشناس منابع آب وزارت نیرو به «شهروند» می‌گوید؛ دولت هر مترمکعب آب آشامیدنی را تنها ۴٠٠تومان به شهروندان می‌فروشد و حدود ٨٠٠تومان یارانه در این بخش قایل می‌شود. با این حساب، باید گفت سالانه ٨٨‌میلیارد تومان یارانه آب صرف استخر تهرانی‌ها می‌شود.

 

این موضوع در شرایطی رخ می‌دهد که در کشورهای پیشرفته که درآمد ناخالص ملی‌شان چند برابر ایران است، هرگز آب آشامیدنی برای سایر مصارف مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و استخرها از آب تصفیه‌نشده پر می‌شوند. با این وجود جالب است بدانید فهمی، کارشناس منابع آب وزارت نیرو به «شهروند» توضیح می‌دهد؛ درصورتی که بخواهیم به پایتخت‌نشین‌ها مجوز بدهیم که از آب چاه برای پرکردن استخرهایشان استفاده کنند، همان مبلغ ناچیز ۴٠٠تومان برای هرمترمکعب آب را هم نخواهند داد، زیرا از ‌سال ٨٣ مجلس مصوبه حق‌النظاره به چاه‌های آب را حذف کرده و این به آن معناست که برداشت آب از چاه‌ها رایگان شده است!

 

نکته جالب‌تر این‌که شمال شهری‌های تهران در شرایطی سالانه ١١٠‌میلیون مترمکعب آب آشامیدنی را به استخرهایشان سرازیر می‌کنند که بنا به اعلام شرکت آب‌منطقه‌ای تهران، منابع آب پایتخت ایران سالانه با ١۵٠‌میلیون مترمکعب کسری آب مواجه است.١٠‌درصد تهرانی‌ها استخرهایشان را با آب شرب پر می‌کنندبراساس پیمایشی که شرکت آب‌منطقه‌ای تهران انجام داده است، ١٠‌درصد تهرانی‌ها استخرهای شخصی‌شان را با آب آشامیدنی پر می‌کنند.

 

هرچند که برخی استفاده از آب شرب برای آبیاری باغ‌ها و پرکردن استخرها را رد می‌کند اما مدیرعامل آب‌منطقه‌ای می‌گوید؛ ١٠‌درصد مشترکان تهرانی عمدتا در مناطق ١، ٢ و٣ از آب لوله‌کشی برای مصارف این‌چنینی استفاده می‌کنند. او البته این نکته را هم اضافه می‌کند که وزارت نیرو قصد دارد مشترکانی پرمصرف را شناسایی و آنها را موظف به استفاده از آب چاه برای آبیاری فضای سبز و پرکردن استخرها کند، در غیراین صورت انشعاب آب آنها قطع می‌شود.

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.