بارش نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد کاهش یافته است


بارش نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد کاهش یافته است

  اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی ,روز برفی تهران

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت:از اول مهر تا پایان روز شنبه (۷ بهمن ماه) کل کشور تنها ۴۰ میلی‌متر بارش دریافت کرد و از آنجا که میانگین بارش بلندمدت کشور در این بازه زمانی ۱۰۱ است؛ تاکنون ۶۰ درصد کاهش بارش نسبت به بلندمدت داشته‌ایم. بارش سال گذشته کشور در همین بازه زمانی، ۶۳.۵ میلی‌متر بود بنابراین نسبت به سال قبل نیز ۳۷ درصد کاهش بارش داریم. 

شاهرخ فاتح در گفت‌وگو با ایسنا ضمن رصد آخرین وضعیت بارشی کشو با بیان اینکه طی چهار ماه گذشته ۱۰ استان شرایط وخیمی را به لحاظ بارشی تجربه کردند، گفت: استان‌های سیستان و بلوچستان، قم، خراسان جنوبی و کرمان به ترتیب با ۹۲، ۸۹، ۸۸ و ۸۷ درصد کم بارشی مواجه شدند همچنین یزد و اصفهان از کم بارشی ۸۳ و ۸۲ درصدی رنج می‌بردند.

 

 وی افزود: استان‌های خراسان رضوی و مرکزی تا ۷۹ درصد، تهران ۷۸ درصد و چهارمحال و بختیاری تا ۷۷ درصد دچار کم بارشی هستند.

 

فاتح همچنین به شرایط بارشی استان تهران اشاره و اظهار کرد: از ابتدای مهر تاکنون تهران ۲۲ میلی‌متر بارش دریافت کرده است و از آنجا که بارش بلندمدت تهران در این بازه زمانی ۱۰۳ میلی‌متر است؛ نسبت به درازمدت حدود  ۷۸ درصد کاهش بارش را تجربه کرد. همچنین بارش سال قبل تهران در این بازه زمانی ۹۶ میلی متر بوده، بنابراین نسبت به سال گذشته نیز حدود  ۷۷ درصد کاهش بارش داشت.

 

وی در مورد بارش چند روز اخیر تهران و سایر مناطق کشور و تاثیر این بارش‌ها بر جبران کم بارشی ماه‌های اخیر تاکید کرد: بارش بهمن ماه در حد نرمال پیش بینی شده بود و خوشبختانه طی روزهای گذشته شاهد بارش باران و برف در مناطق مختلف کشور از جمله تهران هستیم اما به هیچ وجه با این میزان بارش، عقب ماندگی بارشی کشور جبران نمی‌شود و تنها امیدواریم با بارش نرمال بهمن ماه، شرایط وخیم‌ تر از این نشود.

 

رئیس مرکز ملی خشکسالی در ادامه وضعیت دمای کشور را نیز طی چهار ماه گذشته تشریح کرد و با بیان اینکه در چهار ماه گذشته همه استان‌ها نسبت به شرایط بلندمدت وضعیت گرم‌تری داشتند، گفت: در این باز زمانی، کل کشور ۱.۱ درجه سلسیوس نسبت به میانگین بلندمدت گرم‌تر بود و  در بین استان‌ها زنجان ۲.۱ درجه سلسیوس، کردستان ۱.۹ درجه سلسیوس، قزوین، البرز و همدان ۱.۸ درجه سلسیوس نسبت به شرایط بلندمدت خود گرم‌تر بودند.

 

فاتح در پایان با اشاره به دمای کشور در بازه یک ماهه گذشته اظهار کرد: در دی ماه همه استان‌ها شرایط گرمی داشتند و به‌طور کلی کل کشور ۲.۸ درجه سلسیوس نسبت به میانگین بلندمدت دی ماه دچار افزایش دما بود که عدد بسیار بالایی است.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.