باران کوثری :گزیده کار نیستم


باران کوثری :گزیده کار نیستم

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,باران کوثری

باران کوثری که با فیلم “عرق سرد” در نقش یک فوتبالیست زن در جشنواره‌ی فیلم فجر حضور دارد،گفت:من گزیده‌کار نیستم و اگر فیلمنامه‌ای خوب باشد می‌پذیرم و دوست دارم در بازیگری تفاوت شخصیت‌ها را تجربه کنم و سعی می‌کنم با بازی‌های قبلی‌ام متفاوت باشد.

به گزارش ایسنا،  این بازیگر ادامه داد: اتفاقا اولین انتخاب‌های کارگردان برای بازیگری را دوست ندارم چون مشخص است که بر اساس قالب بازیگر در نقش قبلی، به او پیشنهاد می‌شود اما «عرق سرد» شانس هر بازیگری بود.

فریدون جیرانی در برنامه‌ی ۳۵ با همراهی شیما غفاری (خبرنگار) میزبان باران کوثری بود که در ادامه مشروح این گفت‌وگو را که در ادامه می‌آید،می‌خوانید:

در مورد خانم‌های فوتبالیست و ورزشکاری که همسران آنها اجازه فعالیت به آنها ندادند، صحبت کنید.

تعداد این زنان به صورت دقیق مشخص نیست ولی تعداد کمی از آنها پس از علنی کردن و مطرح شدن موضوع در مجلس و حمایت برخی نمایندگان، توانستند به فعالیت حرفه‌ای خود برگردند. این روند وقتی در اذهان عمومی پررنگ شد که «آمنه شیرافکن»گزارشی در روزنامه شرق با این موضوع منتشر کرد.

این زنان را دیدید؟
خیر، به دلیل اینکه شائبه‌ای برای من و سهیل بیرقی پیش نیاید و اینکه نمی‌خواستم کاراکتر آنها تاثیری روی من بگذارد، می‌خواستم خودم شخصیت را در بیاروم.

پس قصه تخیل کارگردان بر اساس وضعیت واقعی است؟
بله

احتمالا برای نقش یک فوتبالیست آمادگی جسمانی لازم است. در مورد کسب این آمادگی‌ها صحبت کنید.
مساله مهم این بود که اضافه وزنم را کم کنم که ۲۲ کیلو طی ۲ ماه وزن کم کردم. برای این منظور با دو مربی بدنساز که در تیم ملی بودند، کار می‌کردم که هم وزن کم کنم و هم به شخصیت فیلم نزدیک شوم. شهرزاد مظفر، مربی تیم فوتبال بانوان نیز صحنه‌های تمرین مرا طراحی کرد. خیلی پروسه سخت و نفس‌گیری بود چراکه اصرار داشتم بدون هیچ جراحی و قرصی وزن کم کنم.

تحلیل‌ات از شرایطی که برای این زن پیش آمده بود، چه بود؟
شرایط خیلی سختی بوده. در دوره تمرین طولانی مدت که مدل تئاتری تمرین می‌کردیم، فیلمنامه تغییر هم کرد و مشخصا می‌دانستیم چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم.من بازیگر برون‌ریزی هستم و در مورد احساسات می‌خواستم ریسک کنم؛ سعی کردم سرد باشم اما نه به معنای بی‌تفاوت بودن بلکه احساسات برون‌ریزی نداشته باشم و حتی ضعف و گریه شخص را نمی‌خواستیم نشان دهیم. این شخصیت احساس ناراحتی و خشم خود را با فوتبال بازی کردن خالی کرد و سپس در ماشین کمی گریه کرد.

ریسک‌های بازی در این نقش چه بود؟
برای این نقش ریسک وجود داشت؛ اول اینکه ممکن بود خیلی کنترل شده بازی کنم و نکته بعدی این بود مردم مرا نپذیرند.

اگر جای این زن بودی چه می‌کردی؟
واقعا نمی‌توان مقابل قانون قرار گرفت و فکر می‌کنم تماشاچی به همین دلیل همراه می‌شود. فکر می‌کنم پایان فیلم هم خیلی می‌چسبد و هم مینی مال است.

تو معتقدی نه شوهر مقصر است نه زن؟
چرا، شوهر مقصر است که از قانون سوءاستفاده می‌کند چون حقوق اولیه یک انسان را زیر پا می‌گذارد و بیش از شوهر قانون مقصر است.

فدراسیون کمکی نکرده؟
مشخصا سال گذشته به خانم نعمتی از طرف مجلس کمک‌هایی شد اما هنوز ماجرا حل نشده است.

قرار بود فوتبال بیشتر بازی کنی و نشان داده شود؟
در نسخه اولیه صحنه‌های فوتبالی بیشتری بود اما بعدا سهیل بیرقی تصمیم گرفت که قصه را زودتر شروع کند و روزی به این نتیجه رسید که تنها یک فوتبال مهم در فیلم ببینیم و فیلم با همین بازی فوتبال مهم شروع شد.

همبازی بودن با امیر جدیدی چطور بود؟ گریم کار چه کسی بود؟
ایمان امیدواری، گریمور بود و واقعا کارش خوب است چون بخشی از نقش را با گریمش بازی می‌کند. این نقش برایم خیلی خوب بود و با سهیل به یک تکنیک‌های رفتاری جدید هم رسیدیم. نقش امیر جدیدی اتفاق خوبی برای او بود و ثابت کرد که قابلیت این را دارد که نقش‌های متفاوتی را بازی کند.

سهیل بیرقی کارش خیلی خوب است و خیلی خوب بازی می‌گیرد. سال گذشته عجیب بود که لیلا حاتمی برای «من» کاندید نشد.

سهیل بیرقی وقتی پیشنهاد یک دختر فوتبالیست داد، چه جذابیت‌هایی برایت داشت؟
اول اینکه از سهیل بیرقی ممنونم که این نقش را به من پیشنهاد داد چون انتخاب‌های دیگری داشته است. آن زمان که نقش را به من پیشنهاد داد خیلی اضافه وزن داشتم. اگر مرا در «آستیگمات» ببینید متوجه می‌شوید که خیلی در اوج بودم. نکته‌ای که می‌خواهم بگویم این است که همه می‌گویند جای «آستیگمات» در جشنواره خالی است.

سهیل بیرقی بسیار جدی است. مسلط است و به بازیگر احترام می‌گذارد و او را هدایت می‌کند و تمرین برایش خیلی مهم است. «عرق سرد» برای من ایده‌آل بود.

بعد از «سد معبر» سر چه کاری رفتید؟ از قالب‌های قبلی‌تان در کارها استفاده می‌کنید و چقدر تلاش کردید از قالب‌ها فاصله بگیرید؟
من گزیده‌کار نیستم و اگر فیلمنامه‌ای خوب باشد می‌پذیرم و دوست دارم در بازیگری تفاوت شخصیت‌ها را تجربه کنم و سعی می‌کنم با بازی‌های قبلی‌ام متفاوت باشد. اتفاقا اولین انتخاب‌های کارگردان برای بازیگری را دوست ندارم چون مشخص است که براساس قالب بازیگر در نقش قبلی، به او پیشنهاد می‌شود اما«عرق سرد» شانس هر بازیگری بود.

سکانس خانه در «عرق سرد» یکی از بهترین سکانس‌های خوب است و لحظاتی بسیار عالی در پرداخت دارد. همان طور که نوشته شده همان طور بازی کردید؟
هیچ تغییری در فیلمنامه ایجاد نشده است.

بازتاب مردمی  در این چند روزه جشنواره چطور بوده؟
بازتاب‌های مردم خیلی خوب است و خوشحالم که مردم فیلم را دوست دارند و خوشحال‌تر اینکه مردها هم همراه می‌شوند. فکر می‌کنم چون این قصد را نداشتیم شخصیت مظلومی را تصویر کنیم، مردها هم همراه شده‌اند.

شایعه‌ای وجود دارد که «عصبانی نیستم» آخر بهمن اکران می‌شود؟
دلم برای رضا درمیشیان می‌سوزد چون غمگین و افسرده است.  مگر می‌توانیم بگوییم دانشجوی ستاره‌دار نداشتیم. بالاخره این موضوع باید بررسی و آسیب‌شناسی شود، مگر می‌توانییم بگوییم آسیبی نداشته است.

یکی از نقش‌هایی که اذیت شدی “خون بازی” است؟
دقیقا. چون پروسه آماده‌سازی هم کم داشت.

کار جدیدی را قرار هست،شروع کنی؟
بستگی به حسم دارد. دلم می‌خواهد مدتی بعد از «عرق سرد» استراحت کنم چون هنوز مست «عرق سرد» هستم.

حال سینما را چطور می‌بینی؟
امیدوارم حال سینما خوب شود چون یک مساله برای من فیلم‌هایی است که سازمان یا ارگان دیگری جلوی اکران آن را می‌گیرند. تا وقتی ارشاد قدرتی برای اکران فیلم‌ها و اجرای کنسرت‌ها ندارد، نمی‌توانیم بگوییم حال سینما خوب است.

غیر از «سد معبر» سال گذشته چه فیلمی دیدی؟
زیاد یادم نیست اما فیلم شما (خفه گی) را ندیدم. «رگ خواب» را دیدم که لیلا خیلی خوب است.

شنل هم که شما در آن بازی کردید به تازگی اکران شد؟
حسین کندری خیلی کارگردان خوبی است اما شرایط مناسبی برای ساخت و اکران نداشت.

با هوتن شکیبا کار کردی؟
هر دو در تئاتر هومن سیدی بودیم اما روبه‌روی هم بازی نداشتیم و خیلی دوست دارم مقابلش کار کنم.

در مورد ممنوع‌التصویری‌ات در تلویزیون چه نظری داری؟
اصلا برایم اهمیتی ندارد. من با تلویزیون کاری ندارم. وظیفه تلویزیون این است وقتی پول تیزری را می‌گیرد، پخش کند.

آیا نقشی بوده که دوست داشته باشی بازی کنی اما پیشنهاد نشده؟
راستش بازیگر فضولی هستم و رویاپردازی هم می‌کنم. لیلا حاتمی در فیلم قبلی سهیل بیرقی (من) بسیار نقش خوبی را ایفا کرد که دوستش داشتم.

«عرق سرد» در جشنواره جهانی نمایش داده می‌شود؟
امیدوارم، چون پتانسیلش را دارد، اما دغدغه هیچکدام ما نبوده، در حالیکه می‌توانست در تمامی جشنواره‌ها حضور داشته باشد.اصرار سهیل بیرقی این بود که فیلم «عرق سرد»از این تیتر خبری عبور کند و فراتر برود.

در مورد قالب‌های بازیگری که برای برخی بازیگران تعریف می‌شود، صحبت کنید، چقدر به بازیگری صدمه می‌زند؟
خیلی به نظرم اجتناب ناپذیر است و وقتی یک بازیگری در یک نقش جواب می‌دهد باز هم او را در همان قالب می‎‌خواهند درست مثل اینکه الان فیلمنامه‌ها هم شبیه به هم شده است. این در مورد بازیگری هم انفاق افتاده و بازیگران درجه یکی داریم که در این نقش‌ها تکرار می‌شوند.

تیزهوشی بازیگر نجات دهنده این وضعیت خواهد بود و اگر جرات رد کردن نقش‌هایی که می‌داند می‌تواند خوب اجرا کند را داشته باشد، وضعیت بهبود می‌یابد.

«عرق سرد» گویا دچار ممیزی شده و سکانسی در آمده است، نظرت در این مورد چیست؟
تصمیم خود سهیل بود آن سکانس البته ایشان تمایل داشتند،پروانه نمایش فیلم را قبل از اکران در جشنواره بگیریم چون سعی داشتیم وارد حاشیه‌ها نشویم.

تئاتر کار نمی‌کنید؟
مدتی خیر.

تئاترهای روز را دیدید؟
خیر متاسفانه چون خودم در رشت برای نمایش «فعل» ۸ اجرا داشتم و بعد هم جشنواره شروع شد.

در حال حاضر مقاومتی در برابر ورود بازیگران سینما به تئاتروجود دارد. این انتقاد را چقدر وارد می‌دانید؟
به نظر من اشتباه است که بگوییم بازیگرهای سینما که به تئاتر می‌آیند برای گیشه است. بازیگران تئاتری هستند که خودشان گیشه دارند مثل هوتن شکیبا و ستاره پسیانی و احتیاج به تبلیغات ندارند و اسمشان تماشاگر می‌آورد. تئاتر با هر تبلیغاتی مدتی اسم‌ها را بر سر زبان‌ها می‌آورد و بعد از مدتی فراموش می‌شود، اما انتقادی که وارد می‌دانم این است که هر بازیگری بخواهد به تئاتر بیاید باید تمرین تئاتر داشته باشد و موضوع صرفاً فقط آوردن بازیگر نیست.

کمدی دوست داری، بازی کنی؟
خیلی دلم می‌خواهد مدل «دایره زنگی» کار کنم. پیشنهاد کمدی خوب نداشتم ولی دوست دارم بازی کنم.

جیرانی در پایان با اشاره به بازی باران کوثری در فیلم خودش گفت: امیدوارم روزی بتوانم سکانس پایانی«من مادر هستم» را نشان دهیم چون به طور کامل در ممیزی حذف شد.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.