این چند شب سر به هوا باشید!/بهترین بارش شهابی سال بامداد ۲۳ آذر به اوج می‌رسد


این چند شب سر به هوا باشید!/بهترین بارش شهابی سال بامداد ۲۳ آذر به اوج می‌رسد

  اخبارعلمی ,خبرهای  علمی , نجوم

این شب‌ها می‌توانید بارش شهابی جوزایی را که بهترین بارش شهابی امسال به‌حساب می‌آید رصد کنید و از آتش‌بازی در آسمان شب لذت ببرید.

به گزارش همشهری،این روزها آنقدر گرفتاری زیاد شده که کسی شاید فرصت نکند به آسمان نگاهی بیندازد. این شب‌ها اما اگر دست از مشغله‌های روزمره و همیشگی بکشید و کمی هم از نور شهرها فاصله بگیرید می‌توانند بهترین بارش شهابی امسال را در آسمان رصد کنید و لذت ببرید. تماشا و رصد شهاب‌ها در آسمان از آن دست تجربیات نابی است که هم برای علاقه‌مندان به نجوم و هم برای افراد عادی لذتبخش و به یاد ماندنی خواهد بود.

 

درحالی‌که بارش شهابی بر ساوشی(Perseids)  در ‌ماه اوت (مرداد ماه) به‌دلیل تابش نور‌ ماه چندان قابل رصد نبود، بارش شهابی جوزایی به‌دلیل کم‌نور بودن هلال نازک ماه، بهترین فرصت رصد را فراهم می‌کند. این درحالی بود که بارش شهابی جوزایی سال گذشته مجبور به رقابت با پدیده ابرماه (supermoon) بود.

 

بارش شهابی جوزایی یکی از پربارش‌ترین و درخشان‌ترین بارش‌های شهابی در طول سال است که کانون بارش آن درصورت فلکی جوزا به‌نظر می‌رسد زیرا شهاب سنگ‌ها نورانی و روشن هستند و در ساعات اوج این بارش، تعداد شهاب‌ها به بیش از ۱۰۰ عدد در ساعت می‌رسد که از نظر تعداد شهاب بیشترین آمار رصد را خواهد داشت. این بارش معمولا در چنین روزهایی قابل رصد است اما در شب ۲۲آذر و بامداد در روز ۲۳‌آذر به اوج می‌رسد و می‌توانید بهترین رصد را داشته باشید. بیشتر اوقات وقتی صحبت از تماشا و رصد بارش شهابی می‌شود، مردم روی پشت بام خانه می‌روند، برای ۱۰ دقیقه آسمان را نگاه می‌کنند و و خیلی زود نا‌امید می‌شوند. برای تماشای بارش شهابی باید از نور شهرها دور شوید. با این حال اگر در شهرهای کوچک که خیلی آلودگی نوری و هوا ندارند زندگی می‌کنید احتمالا از روی پشت‌بام هم موفق می‌شوید.

 

رصد بارش شهابی بسیار آسان و لذتبخش است. مهم‌ترین مسئله این است که خود را به نقطه مناسب و به دور از نور و آلودگی محیط شهرها برسانید. ! کافی است به منطقه‌ای امن با آسمانی تاریک بروید، روی یک زیرانداز دراز بکشید و به آسمان نگاه کنید. نگاه خود را متوجه بخشی از آسمان کنید که حدود ۳۰ تا ۴۵درجه از نقطه کانون بارش فاصله دارد. برای رصد بارش‌های شهابی به هیچ ابزار خاصی نیاز ندارید. اگر می‌خواهید کمی بهتر رصد کنید دوربین دوچشمی مناسب گزینه خوبی است.

 

  اخبارعلمی ,خبرهای  علمی , نجوم

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.