این بازار فقط شب عید داغ می‌شود


این بازار فقط شب عید داغ می‌شود

  اخباراجتماعی ,خبرهای اجتماعی , نظافت منزل
فقط کافیست کلیدواژه هایی همچون شرکت خدماتی یا نظافت منزل را در اینترنت سرچ کنید، صفحات بسیاری باز می‌شوند که در آنها برای نظافت منزل اعلام آمادگی شده است و برخی برای جذب مشتری بیشتر مشوق‌هایی را نیز در نظر گرفته‌اند. 

به گزارش ایسنا، هر سال با نزدیک شدن به نوروز بازار شرکت‌های خدماتی که نام‌هایی همچون نظیف، تمیز، تنظیف و … را یدک می‌کشند، داغ می‌شود و در تبلیغات عموما اینترنتی شان با آپشن‌های مختلفی برای ارائه خدمات به شما می‌کنند تا بتوانند مشتری بیشتری جلب کنند.

 

در کنار شرکت‌های خدماتی که شاید با مجوز یا بدون مجوز در حال فعالیت باشند، افرادی هم هستند که به صورت شخصی آگهی خدمات‌رسانی و نظافت منزل داده‌اند و با یک جستجوی کوچک می‌توان شماره‌های تماس بسیاری از آنها را در سایت‌های مختلف دید، حتی برخی افراد با ذکر مشخصات شخصی خود نظافت منزل را پیشنهاد داده‌اند.

 

با تعدادی از شماره‌های درج شده در سایت‌ها تماس گرفتم، هر کدام بسته به نوع کار، توان، نیاز و … ارائه خدمات داشتند، در میان آنها سعید جوان ۲۵ ساله‌ای است که به شغل نظافت منزل مشغول است و به شرکت خاصی وابسته نیست و حتی اطلاعی از نرخ این خدمات ندارد.

 

قیمت توافقی برای جذب مشتری

 

وی قیمت برخی شرکت‌ها برای نظافت منزل را روزی ۵۰ هزار تومان عنوان کرد و گفت: من با توجه به اینکه شوینده‌ای همراه نمی‌برم برای هر روز نظافت منزل ۲۵ هزار تومان دریافت می‌کنم که با توجه به حجم کار به نظرم رقم عادلانه‌ای است.

 

علی ۴۵ ساله هم در این حوزه به صورت فردی فعال است و برای دیوارشویی به ازای هر روز کار حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان و برای نظافت کامل منزل بین ۵۰ تا ۶۰ تومان دریافت می‌کند.

 

احمد دیگر نیروی خدماتی است که شرکت خدماتی داشته، اما در حال حاضر مستقل کار می‌کند و اعتقاد دارد چون کار خدماتی صنف یا اتحادیه ندارد قیمت را پس از دیدن منزل و حجم کار به صورت توافقی با مشتری تعیین می‌کند.

 

طاهره نیز به صورت مستقل به کار خدمات و نظافت منزل مشغول است و به ایسنا می گوید: عموما کار نظافت را با معرفی مشتریان قبلی یا ثابت خود به دیگر افراد انجام می‌دهم و هر کدام بسته به نظر خود رقمی را برای کار پرداخت می‌کنند.

 

به گزارش ایسنا، در کنار اشخاصی که مستقل نظافت منزل را انجام می‌دهند، شرکت‌های خدماتی بسیاری در این راستا فعالند.

 

ضرر را به جان می‌خریم/هرساعت کار ۸ هزار تومان

 

ابوالفضل عیوضی مدیر یک شرکت خدماتی در اراک در خصوص فعالیت‌ها و نوع خدمات شرکت به ایسنا گفت: اکثر نیروهایی که در این شرکت فعالیت دارند، خانم هستند که عموما برای تمیزکاری منزل به خدمت گرفته می‌شوند.

 

وی افزود: تعداد نیروها بسته به تماس‌ها کم و زیاد می‌شود، اما به هرحال ۹۰ درصد بازار شرکت‌های خدماتی مختص بازار شب عید است که تقاضای خدمات‌رسانی از سوی مردم افزایش می‌یابد.

 

عیوضی با تاکید بر اینکه اکثر نیروهای شرکت با شناخت یا معرفی افراد آشنا انتخاب می‌شوند چراکه بحث امنیت بسیار حائز اهمیت است، بیان کرد: به نظر نمی‌رسد شرکت‌های خدماتی صنف خاصی داشته باشند و احتمالا زیر نظر اتاق اصناف فعالیت دارند.

 

وی با اشاره به اینکه قیمت خدمات از سوی اصناف تعیین نمی‌شود، افزود: عموما توافقی بین مشتری و شرکت انجام می‌شود، اما اگر براساس ساعت خدمات‌رسانی شود برای هر ساعت کار ۸ هزار تومان دریافت می‌شود و برای سرپا بودن شرکت و از بین نرفتن شغل نیروها، ضرر را به جان می‌خریم.

 

این مدیر شرکت خدماتی تصریح کرد: امروز تعداد شرکت‌های خدماتی به قدری زیاد شده که بازار را تحت تاثیر قرار داده است و شرکت‌ها برای جذب مشتری حتی قیمت‌های کمتری هم دریافت می‌کنند.

 

دریافت ضمانت جهت کنترل تخلفات/ هر ساعت کار ۱۰ هزار تومان

 

فاطمه احمدی یکی از کارکنان شرکت خدماتی دیگر، با اشاره به ارائه خدماتی همچون نظافت منزل، راه‌پله، آپارتمان‌ها و … اظهار کرد: این شرکت خدمات خود را به صورت ساعتی ارائه می‌کند و برای هر ساعت کار ۱۰ هزار تومان دریافت می‌شود.

 

وی بیان کرد: نیروهای شرکت عموما افراد آشنا هستند که با ارزیابی کار و انجام تحقیقات به کار گرفته می‌شوند و البته به منظور جلوگیری از تخلف و حفظ مباحث امنیتی ضمانتی از آنها دریافت می‌شود.

 

احمدی با تاکید بر اینکه تاکنون مشکل یا تخلفی از سوی نیروهای خدماتی شرکت ایجاد نشده است، گفت: ارائه خدمات نظافتی عموما با اقبال مواجه است به نحوی که سال گذشته در ایام نزدیک به نوروز وضعیت بسیار خوبی را شاهد بودیم، البته امسال هنوز بازار داغ نشده است.

 

وی با اظهار بی‌اطلاعی از اینکه شرکت‌های خدماتی و نظافتی زیر نظر چه ارگانی هستند، بیان کرد: اطلاعی ندارم که شرکت‌های خدماتی زیرمجموعه چه نهاد، سازمان یا ارگانی هستند، اما به نظر می رسد که باید تحت نظر اصناف باشند.

 

صنف نداریم/فقط از نیروی کار مرد استفاده می‌شود

 

مولایی مدیر یک شرکت خدمات منازل در ساوه نیز به ایسنا گفت: شرکت‌های خدماتی صنف ندارند و قیمت خدمات به صورت توافقی تعیین می شود.

 

وی با بیان اینکه برای هر ساعت کار منزل بین هشت تا ۱۰ هزار تومان دریافت می شود، افزود: برای نظافت راه‌پله نیز ارقام متفاوتی بسته به نوع و تعداد طبقات و حجم کار بین ۱۵ تا ۱۵۰ هزار تومان دریافت می‌شود.

 

مولایی در خصوص نحوه بکارگیری نیروهای شرکت اظهار کرد: عموما برای استخدام نیروها افراد متقاضی به همراه نیروهای باتجربه و با سابقه شرکت به محل کار فرستاده می‌شوند تا محک لازم در خصوص آنها انجام شود و در صورت تایید، قرارداد بسته شده و افراد تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

 

وی با تاکید بر اینکه شرکت به هیچ عنوان از نیروی خانم استفاده نمی‌کند، بیان کرد: عموما نیروهای خانم خوش‌قول نیستند، به قوانین کار به درستی توجه ندارند و سعی می‌کنند بر اساس تمایلات خود کار کنند، بر همین اساس از نیروی آقا استفاده می‌شود.

 

مدیر این شرکت تصریح کرد: با توجه به اینکه نیروهای شرکت تماما آقا هستند، این مهم به مشتریان اعلام می شود که در صورت عدم تمایل آنها به استفاده از نیروی خدماتی مرد، از ارائه خدمت معذور خواهیم بود و تاکنون نیز در این راستا مشکلی بروز نکرده است. خدماتی که از سمت آقایان ارائه شده است با مسئله خاصی همراه نشده است.

 

مولایی اضافه کرد: اوج کار شرکت‌ها در ایام نزدیک به نوروز است بر همین اساس تلاش بر ارائه خدمات مناسب و به‌ موقع است.

 

شرکت خدماتی قانونی یا غیر قانونی تحت نظر اصناف است

 

نایب رئیس اتاق اصناف مرکز استان مرکزی هر شرکت خدماتی که دارای مجوز و یا فاقد مجوز باشد باید تحت نظر اصناف قرار گیرد، اما برخی از این شرکت‌های خدماتی فصلی هستند و عموما در آستانه نوروز فعال هستند و پس از گذشت دوران اوج کار به نوعی محو می‌شوند و بر همین اساس اصناف فرصت کافی برای برخورد با آنها را ندارد.

 

علی‌جعفر محصولی با بیان اینکه مردم نسبت به قانونی و یا غیر قانونی بودن این شرکت‌ها اطلاعی ندارند، گفت: مسلما در صورت بروز هر گونه مشکلی موضوع باید از سوی اصناف مورد رسیدگی قرار گیرد و شهروندان از این مبادی می‌توانند شکایت خود را مطرح کنند.

 

وی با بیان اینکه مواردی بوده است که بواسطه تخلف افراد مستقل به اصناف مراجعه شده است، اما امکان رسیدگی وجود نداشته، تصریح کرد: در صورت استفاده از افراد مستقل که وابسته به شرکت خدماتی نیستند، اصناف مسئولیتی در قبال مشکلات احتمالی ایجاد شده ندارد و اگر مشکلی بروز کند باید به شورای حل اختلاف مراجعه شود بنابراین توصیه می شود که شهروندان از شرکت های خدماتی استفاده کنند تا در صورت بروز مسئله امکان رسیدگی توسط اصناف وجود داشته باشد.

 

قیمت‌ها توافقی تعیین می‌شود

 

محصولی با اشاره به اینکه این شرکت‌ها فاقد نرخ‌نامه مشخص و مصوب اصناف هستند، گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت اقدام به لغو تمامی نرخ‌های خدماتی کرد و بر همین اساس امروز این خدمات به صورت توافقی انجام می‌شود در صورتی که قبلا صنف امکان نرخ‌گذاری و نظارت را داشت، اما در حال حاضر شرکت‌های خدماتی فاقد نرخ هستند و ارقام به صورت توافقی تعیین می‌شود.

 

به گزارش ایسنا؛ هر کاری شرافت خاص خود را دارد و کار خدماتی و نظافتی یکی از مشاغلی است که بواسطه سختی کار جزو مشاغل بسیار محترم شمرده می‌شود، هرچند شاید گاهی در نگاه بین برخی از افراد جامعه کوچک شمرده شود.

 

شرکت‌های خدمات منزل زیر نظر اتحادیه و صنف خاصی فعالیت نمی کنند و این امر خود می‌تواند زمینه بروز هرگونه مسئله‌ای را ایجاد کند، از طرفی امکانی برای تعیین یک نرخ مشخص و منصفانه برای هر دو طرف وجود ندارد که در این شرایط امکان دریافت وجه بیشتر از حد مجاز از مشتری و حتی پرداخت وجهی کمتر از حق نیروی کار فراهم می‌شود.

 

مسلما تعریف سازوکار و ساختاری برای این شرکت‌ها کاری بس ساده است، اما ظاهرا اراده‌ای برای سر و سامان دادن به این وضعیت وجود ندارد و عادت شده است که در صورت بروز مشکل به فکر چاره بود.

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.