اهمیت کار داخل منزل

اهمیت کار داخل منزل

مردها نباید کار داخل منزل همسرانشان را کوچک بشمارند.

❇️ رهبر انقلاب: کار در داخل خانه از کار بیرون سخت تر است

‼️ برخلاف تصور بعضی که خیال می کنند این‌هایی که بیرونِ خانه کار می کنند، کارشان سخت است، آنهایی که در خانه‌اند راحتند؛ نه، خانم داخل خانه کار جسمانی‌اش هم سخت است، کار فکری‌اش هم سخت است؛ چون مدیر داخلی خانواده، خانم است ـ طبعاً چالشهایی دارد. این چالشها تلاطم‌هایی در روح او به‌وجود می‌آورد.

??? به مجرد اینکه شوهر می‌آید در خانه، مثل اینکه فرشته نجات از آسمان نازل شد برایش. برای هر دوتان، این محیط میشود بهشت. بَد است؟ این اساسی‌ترین نیاز انسان است. این را سعی کنید تأمین کنید.

✅ البته خب شرایطی دارد، زحماتی دارد، البته خیلی زحمتی ندارد، عقل یک خرده‌ای می خواهد؛ هم زن باید عقل به خرج بدهد، هم مرد باید عقل به خرج بدهد.

   ۷۸/۱۲/۲۲

هر کدام از زن و مرد دارای دو دسته وظایف حقوقی و وظایف اخلاقی هستند. وظایف حقوقی آن دسته وظایفی است که سرپیچی از آن معصیت بوده ، جرم است و زمینه ساز عذاب اخروی و دنیوی هر دو می گردد. در صورتی که زن یا شوهر به وظایف حقوقی خود عمل نکنند قابل پیگیری کیفری در دادگاه است.

به عنوان مثال نفقه زن و فرزندان از تکالیف حقوقی مرد است و اذن شوهر برای خروج از منزل یا برای کارکردن نیز از وظایف حقوقی زن تلقی می شود. غذا پختن و انجام کارهای منزل از وظایف حقوقی زن نیست لکن بایستی توجه داشت که نهاد خانواده صرفا با وظایف و تکالیف حقوقی قابل اداره نیست.

اینجاست که وظایف اخلاقی زن و شوهر جلوه گر می شود و باعث گرمای نهاد خانواده می شود. بر اساس وظایف اخلاقی ، هر کدام از زن و شوهر بایستی سعی کنند با دوری از خودخواهی ها و خودمحوری ها و بر اساس عدالت و تقسیم کارهای داخل و خارج از خانه، بخشی از وظائف را برعهده گیرند. به عنوان مثال مرد کارهای سنگین و طاقت فرسای بیرون خانه را انجام می دهد و زن نیز وظایف مهم خانه داری و فرزند داری را برعهده می گیرد.

با این توضیح اگر چه انجام دادن کارهای داخل خانه و شستشو و پخت و پز و … از وظایف حقوقی زنان نیست لکن شایسته است بر اساس تقسیم کاری که در مورد امور مربوط به خانه صورت می گیرد ، زنان نیز عهده دار بخشی از امورباشند. بی شک خانه داری و همسرداری می تواند نقش بسیار مهمی در تعالی و کمال زن و خانواده و فرزندان ایفا نماید. از این روست که پیامبر عظیم الشان اسلام صلوات الله علیه و آله خانه داری و همسرداری زن را به مثابه جهاد فی سبیل الله دانسته و می فرمایند: جهاد المرئه حسن التبعل. (مکارم اخلاق ص ۲۱۵)

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.