انعطاف‌پذیری مغز حین یادگیری کمتر از تصورات قبلی است


انعطاف‌پذیری مغز حین یادگیری کمتر از تصورات قبلی است

  اخبارعلمی,خبرهای  علمی,مغز
محققان دانشگاه “کارنگی ملون” (Carnegie Mellon University) و دانشگاه “پیتسبورگ” (University of Pittsburgh) در مطالعه اخیرشان دریافته‌اند، هنگام یادگیری یک کار جدید، مغز انعطاف‌پذیری کمتری از آنچه پیش از این تصور می‌شد، دارد. 

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال‌اکسپرس، تحقیقات جدید دانشگاه “کارنگی ملون” و دانشگاه “پیتسبورگ” نشان می‌دهد که مغز مکانیسم و محدودیت‌های مختلفی دارد و طی چند ساعت یادگیری، فعالیت‌های عصبی خود را تغییر می‌دهد.

 

این تحقیق، تغییراتی که در مغز هنگام یادگیری یک کار جدید اتفاق می‌افتد را مورد بررسی قرار داد. محققان برای اینکه واقعا متوجه شوند که چگونه فعالیت عصبی در طول یادگیری تغییر می‌کند، جمعیت‌های نورونی، را مورد بررسی قرار دادند.

 

این تیم تحقیقاتی از یک “واسط مغز و رایانه” (BCI) استفاده کردند. در این تحقیق افراد در ذهنشان مکان‌نما روی صفحه نمایش کامپیوتر را حرکت می‌دادند. آنها دریافتند که افراد با تمرین می‌توانند دقیق‌تر حرکت مکان‌نما را کنترل کنند. سپس محققان تغییر فعالیت مغز را در طول یادگیری که سبب بهبود عملکرد می‌شود بررسی کردند.

 

آنها دریافتند که در یک مقیاس زمانی چند ساعته، مغز برای افزایش سرعت و دقت حرکت مکان‌نما، فعالیت‌های عصبی خود را مجددا تنظیم نمی‌کند.

 

“استیو چیس”(Steve Chase) استادیار مهندسی زیست پزشکی در دانشگاه کارنگی ملون می‌گوید: در این پارادایم تجربی، ما قادر به ردیابی همه نورون‌ها هستیم که این می‌تواند به بهبود رفتارها منجر شود و به طور همزمان آنها را تغییر دهد.

 

هنگامیکه ما در حال یادگیری یک کار جدید هستیم، به علت اینکه نورون‌ها در مغز در حال اتصال هستند، نمی‌توانیم آن کار را سریع و حرفه‌ای یاد بگیریم.

 

یادگیری زمان می‌برد و مکانیسم‌هایی وجود دارد که نورون‌ها می‌توانند راهی را که باعث اتصال آنها با یکدیگر می‌شود را برای یادگیری یک کار تغییر دهند. بعضی از اتصال نورون‌ها می‌توانند سریع رخ دهند و برخی نیز می‌توانند طول بکشد.

 

محققان متوجه شدند که مغز تحت محدودیت‌های سختگیرانه‌تر از آنچه در ابتدا تصور می‌شد، عمل می‌کند.

 

این تحقیق در  مجله ” Nature Neuroscience”منتشر شد.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.