انتقاد ترامپ از آلمان "اسیر" در چنگ روسیه/ برلین: ارتباط میان کشورها باید حفظ شود

انتقاد ترامپ از آلمان "اسیر" در چنگ روسیه/ برلین: ارتباط میان کشورها باید حفظ شود

انتقاد ترامپ از آلمان "اسیر" در چنگ روسیه/ برلین: ارتباط میان کشورها باید حفظ شود

 اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل ,دونالد ترامپ
رئیس‌جمهوری آمریکا امروز (چهارشنبه) بابت حمایت آلمان از توافق خط لوله گاز دریای بالتیک با روسیه، شدیدا از برلین انتقاد کرد و آنها را “اسیر روسیه” توصیف کرد. ترامپ همچنین آلمان را برای عدم افزایش بیشتر بودجه نظامی خود هدف سرزنش قرار داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در دیدار با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو پیش از آغاز نشست بروکسل به خبرنگاران گفت “بسیار نامناسب” است که ایالات متحده بابت دفاع از اروپا مقابل روسیه پولی پرداخت کند در حالی که آلمان، بزرگترین اقتصاد اروپا، از توافق‌های گازی با مسکو حمایت می‌کند.

 

ترامپ اواخر امروز با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان دیدار می‌کند و دوشنبه آتی به دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در هلسینکی فنلاند می‌رود.

 

برلین از ساخت یک خط لوله جدید ۱۱ میلیارد دلاری برای انتقال گاز روسیه به سراسر بالتیک حمایت سیاسی کرده است و باعث اعتراض سایر اعضای اتحادیه اروپا شده است. با این حال، مرکل تاکید دارد پروژه مذکور یک سرمایه‌گذاری تجاری خصوصی است و با پول مالیات‌دهندگان آلمانی تامین نمی‌شود.  

 

ترامپ در دیدار با دبیرکل ناتو گفت: آلمان چنین توافق نفت و گاز بزرگی با روسیه دارد و ما قرار است جلوی روسیه بایستیم و آلمان برود میلیاردها میلیارد دلار در سال به روسیه بدهد. ما از آلمان محافظت می‌کنیم، از فرانسه حفاظت می‌کنیم، از تمام این کشورها حفاظت می‌کنیم و بعد خیلی از این کشورها می‌روند و توافق خط لوله با روسیه منعقد می‌کنند و میلیاردها دلار به خزانه روسیه می‌ریزند. اگر اینطور است که ما از شما محافظت کنیم و شما بروید میلیاردها دلار به روسیه پول بدهید، فکر می‌کنم منصفانه و مناسب نباشد. حدود ۷۰ درصد کنترل آلمان با گاز طبیعی در دست روسیه قرار می‌گیرد. شما به من بگویید، این کار مناسب است؟   

 

دبیرکل ناتو هم با بیان اینکه اروپا تلاش دارد تا از وابستگی به گاز روسیه خلاص شود، گفت: آلمان کلا در کنترل روسیه است چون آنها ۶۰ تا ۷۰ درصد انرژی خودشان را از روسیه و یک خط لوله جدید تامین می‌کنند.

 

رئیس‌جمهوری آمریکا بار دیگر از کشورهای عضو ناتو خواست تا اعتبار بیشتری برای این ائتلاف غربی در نظر بگیرند چرا که در سال‌های گذشته مالیات‌دهندگان آمریکایی سهم “غیر منصفانه‌ای” از هزینه‌های نظامی را داده‌اند. او افزود: به نظرم این کشورها باید تقلای بیشتری کنند، آن هم نه ۱۰ سال دیگر بلکه همین الان. آلمان کشور ثروتمندی است و آنها درباره افزایش تدریجی تا ۲۰۳۰ سخن می‌گویند. خب آنها می‌توانند فورا، همین فردا بودجه دو درصدی را تامین کنند و مشکلی هم نیست. اگر شما به این مساله نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که آلمان اسیر چنگ روسیه است. آنها از شر سایت‌های زغال سنگی و هسته‌ای خلاص شدند و سهم زیادی از نفت و گاز خودشان را از روسیه تامین می‌کنند. گمان می‌کنم این مساله‌ای است که ناتو باید به آن نگاهی بیندازد. این خیلی نامناسب است.

 

در همین حال اورسلا فون درلاین، وزیر دفاع آلمان امروز در واکنش به سخنان ترامپ گفت که کشورش زندانی سیاست روسیه نیست. او تاکید کرد: قطعا ما مسائل زیادی با روسیه داریم و تردیدی در آن نیست. از طرف دیگر، شما باید خط ارتباطی میان کشورها یا ائتلاف و مخالفان را بی‌ هیچ شکی حفظ کنید.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.