ام.اس و آسم پیامد کمبود ویتامین "دی"/شیوع چاقی و اضافه در زنان ایرانی


ام.اس و آسم پیامد کمبود ویتامین "دی"/شیوع چاقی و اضافه در زنان ایرانی

  اخبار پزشکی  ,خبرهای  پزشکی ,ام.اس

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ضمن تشریح رفع برخی کمبودهای ریزمغذی‌ها در کشور، در عین حال گفت: اما هنوز درصد قابل توجهی از جمعیت ایران کمبود ویتامین دی دارند و پیامد این کمبود افزایش خطر ابتلا به دیابت، ‌بیماری‌های قلبی – عروقی، ‌ام اس، آسم و آلرژی، نرمی استخوان و غیره است.

 به گزارش ایسنا، دکتر زهرا عبداللهی در همایش «بهبود تغذیه جامعه با مشارکت زنان روستایی و عشایر» اظهار کرد: در حال حاضر ۹۰ درصد کشورها با اشکال مختلف سوء تغذیه روبرو هستند. ۲ میلیارد نفر در دنیا کمبود ریز مغذی دارند و ۸۵ میلیون کودک دچار کوتاه قدی هستند. علاوه بر آن ۵۲ میلیون کودک با لاغری و ۲ میلیارد نفر نیز اضافه وزن دارند. ۴۱ میلیون کودک در دنیا نیز چاق هستند.

 

وی افزود: یکی از اهداف توسعه پایدار، حذف گرسنگی در دنیا هست. ۸۱۵ میلیون نفر در جهان با سوء تغذیه و گرسنگی زندگی می‌کنند. بحران‌های اقلیمی مانند کم آبی، کشورها را با چالشی در زمینه حذف گرسنگی و سوء تغذیه روبرو کرده است. در ایران نیز دوران گذر اپیدمیولوژیک طی می‌شود و ما با اضافه وزن، کمبود ریز مغذی و بیماری‌های غیرواگیر مواجه هستیم. مشکلات تغذیه‌ای، افزایش موارد ابتلا به انواع بیماری‌ها، کاهش ضریب هوشی، اختلال در باروری و مواردی از این دست را به دنبال دارد.

 

مدیر اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاکید کرد: ما از نظر کمبود وزن در کشور مشکلی نداریم و تنها ۴ درصد از گروه بزرگسالان با سوء تغذیه روبرو هستند. طی یک دهه اخیر شاهد کاهش قابل ملاحظه کم خونی در جمعیت زنان بوده‌ایم. این رقم ۳۳ درصد در ۱۰ سال اخیر کاهش یافته است. علاوه بر آن در همه استان‌ها کاهش ۳۰ درصدی شیوع کمبود روی مشاهده می‌شود. همچنین در ۱۰ سال اخیر میزان کمبود آهن در دختران ۴۰ درصد کاهش یافته است. اما هنوز درصد قابل توجهی از جمعیت ایران کمبود ویتامین دی دارند. پیامد این کمبود افزایش خطر ابتلا به دیابت، ‌ بیماری‌های قلبی – عروقی، ‌ام اس، آسم و آلرژی، نرمی استخوان و غیره است.

 

وی با اشاره به شیوع ۶۲ درصدی چاقی و اضافه وزن در میان زنان تصریح کرد: چاقی عامل خطر مهمی برای ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر محسوب می‌شود. ۲۰ درصد دختران ما اضافه وزن و چاقی دارند و ۱۸ درصد آنها با چاقی شکمی روبرو هستند. در حال حاضر ۷۶ درصد علل مرگ و میر در ایران ناشی از بیماری‌های غیر واگیر است و دیابت، بیماری‌های قلبی – عروقی، ‌ سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی جزو چهار بیماری غیرواگیر اصلی محسوب می‌شوند. پنج مورد از مهم‌ترین عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر ارتباط مستقیمی با تغذیه دارند.

 

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به مصرف ناکافی میوه و سبزیجات بیان کرد:‌ الگوی غذایی مردم نشان می‌دهد که کمتر از ۲۰ درصد جمعیت به صورت کافی میوه مصرف می‌کنند. همچنین تنها ۴۲ درصد از مردم  واحدهای مناسبی از سبزیجات در طول روز دریافت می‌کنند؛ این درحالی است که سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که مردم باید روزانه حداقل پنج واحد میوه و سبزی مصرف کنند؛ چرا که این مواد غذایی منبع فیبر و موثر در پیشگیری از اضافه وزن، چاقی و افزایش قند و چربی خون هستند. روزانه باید ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر غذایی دریافت شود.

 

وی ادامه داد:‌ همچنین زنان در مقایسه با مردان نمک بیشتری مصرف می‌کنند این رقم روزانه ۸.۱ گرم در زنان گزارش شده است. در روستاها نیز مصرف نمک بیش از شهرها است. سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند با توجه به این که نمک عامل فشار خون بالا است، روزانه کمتر از پنج گرم مصرف شود.

 

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به سند ملی امنیت غذایی در کشور، گفت: سند ملی امنیت غذایی برای بهبود تغذیه سه محور کاهش انواع سوء تغذیه، عوامل خطر و فرهنگ سازی برای تغذیه سالم را هدف‌گذاری کرده است. سازمان جهانی خوار و بار فائو سال ۲۰۱۶  را سال بین‌المللی حبوبات نامگذاری کرد؛ ‌ چراکه کشورها باید به سمت تولید محصولاتی روند که آب کمتری نیاز دارند، اما ارزش غذایی مناسب‌تری خواهند داشت. تولید یک کیلوگرم حبوبات به ۵۰ لیتر آب نیاز دارد، امابرای تولید یک کیلوگرم گوشت قرمز باید ۲۵هزار لیتر آب مصرف کرد.

 

عبداللهی در پایان صحبت‌هایش اجرای برنامه مکمل‌یاری برای تمام گروهای سنی، اجرای تمهیداتی برای کاهش قند، نمک و چربی در محصولات غذایی، برچسب‌گذاری تغذیه‌ای، ‌اجرای بسیج‌های آموزش تغذیه سالم، غنی‌سازی آرد با آهن و اسید فولیک، افزودن ید در نمک و راه‌اندازی سامانه ملی امنیت تغذیه‌ای بخشی از اقدامات انجام شده در بهبود تغذیه کشور است.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.