مجرد موندم چه کنم؟

مجرد موندم

پرسش:

در صورتی که امکان ازدواج برای دختری وجود نداشته باشد، چطور می شود مجرد ماند و غریزه جنسی را نیز کنترل کرد ؟

پاسخ:

اهداف ازدواج ازدواج هدف ها و نیازهای بی شماری را تأمین می کند. از جمله مهمترین هدف های ازدواج می توان: نیل به آرامش و سکون، تأمین نیازهای جنسی، بقای نسل، تکمیل و تکامل فردی و اجتماعی، سلامت و امنیت فردی و اجتماعی و سرانجام تأمین نیازهای روانی و اجتماعی در فرد را نام برد. که به شرح ذیل است:

۱ـ ایجاد محیطی خصوصی برای آرامش و آسایش: نیاز به آرامش که ریشه در سرشت آدمی دارد، بر اساس تعالیم مکتب اسلام یکی از مهمترین و شاید اولین انگیزه ازدواج محسوب می گردد. ازدواج در حقیقت کانونی تشکیل می دهد که در آن زن و مرد احساس آرامش کنند، زیرا زنان آرامش دهنده روانی مردانند. خداوند در سوره روم می فرماید: «یکی از نشانه ها این است که برای شما همسری از جنس خودتان بیافرید تا با او انس گیرید و در کنارش آرامش بیابید و میان شما دوستی و مهربانی قرار داد».(۱)

۲ـ تأمین نیازهای جنسی: انسان دارای مجموعه ای از نیازها و غرایز است که عدم ارضا و یا نقص در ارضای هر کدام از این غرایز موجب ایجاد تزلزل در شخصیت و انحراف می گردد. یکی از نیرومندترین غرایز انسان غریزه جنسی است، پس از بلوغ و بیداری غرایز، یکی از دغدغه های همیشگی جوانان کشش به جنس مخالف است که بهترین پاسخ به آن ازدواج و تشکیل خانواده است.

رهبانیت و پس زدن این غریزه صحیح نیست. زیرا پیامدهای مختلف روحی و جسمی دارد. همچنین غرق شدن در هوی و هوس و ارضاء آزاد و نامشروع نیز صحیح نمی باشد. زیرا جز تشنگی سیری ناپذیر و تنوّع طلبی و اضطراب چیز دیگری در پی نخواهد داشت. لذا باید به ضرورت تأمین نیاز جنسی توجه نمود. اما نه تنها از بعد مادی و جسمانی بلکه در نتیجه تأمین صحیح این نیاز جسمانی فرد از لحاظ روانی و اخلاقی نیز به آرامش می رسد. بنابراین فرد پس از ازدواج می تواند این غریزه مهم حیاتی را با شیوه ای مطلوب و معقول و اجتماع پسند ارضا کند و در سایه آن به آرامش دست یابد.(۲)

۳ـ دوستی و محبت و عشق: آدمی در هر سن و مرحله ای از حیات خویش به محبت احتیاج دارد و علاقه مند است که دیگران به او مهر بورزند.(۳) استاد شهید مطهری در این باره می گوید: «پسر و دختری که هیچ کدام آنها در زمان تجرّدشان در هیچ چیزی نمی اندیشیدند مگر آن چه مستقیماً به شخص خودشان ارتباط داشت، همین که به هم دل بستند و کانون خانوادگی تشکیل دادند برای اولین بار خود را به سرنوشت موجودی دیگر علاقه مند می بینند، شعاع خواسته هایشان وسیع تر می شود و چون صاحب فرزند شدند به کلی روحشان عوض می شود…».(۴)

۴ـ تولید فرزند و بقاء نسل: میل به داشتن فرزند و تداوم نسل ها و پرورش انسان ها از انگیزه و اهداف مهمی است که در طول دوره های گوناگون همواره عامل مهمِ ازدواج و تشکیل خانواده بوده است.(۵)

۵ـ تکمیل و تکامل: هیچ انسانی به تنهایی کامل نیست به همین جهت پیوسته درصدد این است که نقص و کمبود خویش را جبران کند. جوانان با گزینش همسری شایسته موجبات رشد و تکامل خود را فراهم می کنند و در مسیر زندگی از تشویق ها و حمایت ها و کمک های یکدیگر بهره مند می شوند.(۶)

۶ـ سلامت و امنیت اجتماعی: خانواده کوچکترین واحد اجتماعی و مقدس ترین نهاد بشری است و در بردارنده پاکترین و عمیق ترین مناسبات انسانی است که برای سلامت و امنیت و سعادت اجتماع سودمند و ضروری است. جامعه ای که در آن کانون خانواده مستحکم بوده و جوانان آن به موقع ازدواج کنند، فساد و انحرافات و پلیدی ها کمتر می شود. از اینجاست که دین مبین اسلام بر ازدواج تأکید فراوان داشته و پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ و سایر معصومین ـ علیهم السلام ـ به آن توصیه می نمایند.

خداوند خلقت زن و شوهر و محبت میان آنها را از نشانه های حکمت خود معرفی می نماید.(۷) پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ می فرماید: «هیچ کانونی در اسلام بر پا نشده که نزد خداوند محبوب تر و عزیزتر از ازدواج باشد».(۸) و همچنین امام صادق ـ علیه السلام ـ می فرماید: «دو رکعت نماز انسان متأهل افضل و بالاتر از هفتاد رکعت نماز انسان مجرّد است».(۹)

در اینجا سخن ارزشمندی از استاد شهید مطهری (ره) پیرامون نقش تربیتی ازدواج نقل می کنیم: «یک پختگی هست، که این پختگی جز در پرتو ازدواج و تشکیل خانواده پیدا نمی شود، در مدرسه پیدا نمی شود در جهاد نفس پیدا نمی شود، در نماز شب پیدا نمی شود، با ارادت به نیکان هم پیدا نمی شود، این را فقط در همین (ازدواج و تشکیل خانواده) باید به دست آورد».

حال که به برخی از فوائد و ضرورت های ازدواج اشاره کردیم، روشن می گردد که چرا در اسلام مجرد ماندن کار پسندیده ای محسوب نمی گردد. بله اسلام برای کسی که شرایط و سن ازدواج را دارا می باشد، مجرد ماندن را جایز نمی داند.

چگونه می توان شرایط ازدواج را به‌ویِِژه برای دختران فراهم نمود ؟۱٫ برطرف نمودن نواقص: باید با دقت کامل، شرایط فردی اعم از جسمی، روحی، اخلاقی، رفتاری و… و شرایط خانوادگی خود را بررسی کنید و اگر نواقصی وجود دارد رفع شود. گاهی از اوقات شرایطی مانند گوشه گیر بودن و روابط اجتماعی و بر خورد خوبی نداشتن سبب جواب رد خواستگاران می شود. بنابراین باید با دقت علت یابی نموده و در صدد رفع آن بر آیید.

نکته مهم: سطح پایین اقتصادی و یا پایین شهر بودن، نقص محسوب نمی شود و در این زمینه هیچگاه خود را به زحمت نیندازید و مطمئن باشید متدینین در سطح شما بسیار زیاد هستند و قطعاً کفو شما وجود دارد. منتظر او باشید.

  1. افزایش جذابیت: دختران باید جذابیتهای خود را افزایش دهند. جذابیت در زمینه های مختلف بروز می کند:

الف) جذابیت ظاهری: دختر خانم باید در مجالس زنانه و به دور از نگاه نامحرم، آراسته و تمیز و مرتب ظاهر گردد. ظاهر زیبا و لباس آراسته، قلوب دیگران را به انسان متمایل و متوجه می کند و بالعکس نامرتب بودن و تمیز نبودن موجب انزجار دیگران از انسان می گردد.

ب) جذابیت رفتاری: دختر باید نسبت به زنان اطراف خود و مخصوصاً در مجالس زنانه از ابراز محبت، خوش خلقی و سطح بالای روابط اجتماعی برخوردار باشد از گوشه گیری، کج خلقی و… به شدت پرهیز کند.

ج) مهارت های هنری: دختر هر چه از مهارتهای زنانه بیشتری برخوردار باشد جذابیت و خواستگاران بیشتری خواهد داشت.

  1. یاری جستن از واسطه امین:یکی ازراه هایی که می توان ازآن برای یافتن همسر خوب استمداد طلبید، درخواست کردن معرفی ، افراد با ایمان توسط فردی امین وآشنا است. هیچ اشکالی ندارد که والدین یا خود دختر به افرادی که صلاحیت دارند و امین هستند بسپارند که خواستگاران خوب و متدین را معرفی کنند.
  2. حفظ روحیه و اعتماد به نفس:یکی دیگر از نکات بسیار مهم این استکه باید مواظب خود باشید تا گرفتار نگرش منفی نسبت به خود نشوید و اعتماد به نفس خود را از دست ندهید. برای تقویت اعتماد به نفس به موارد زیر مراجعه نمایید:

الف) ارتباط با خدا: حضور قلب و درک محضر خداوند در عبادات به ویژه نماز می تواند تأثیر محسوسی در عزت نفس انسان داشته باشد.

ب) شناخت بهتر خویش: شناخت استعدادها و قابلیت های خویش و درک ارزش های انسانی، در کسب اعتماد به نفس مفید است.

ج) تکیه بر توانایی های خود.د) ارزیابی مثبت از خود: شخصیت خود را با دید مثبت ارزیابی کنید و بر لیاقت و شایستگی خویش شک نورزید.

ه‍ ) تشویق خود: تشویق و پاداش دادن به خود یعنی اینکه اموری که برای شما لذت بخش است را برای خود فراهم کنید.

و ) عدم مقایسه خود با دیگران: هیچگاه خود را با دیگران مقایسه نکنید. هر کس شرایط، توانمندی ها و استعدادهای خاص خود را دارد.

       راه‌های کنترل غریزه جنسی درصورت تأخیر ازوادج

  1. عزم و اراده جدی در کنترل غرایز:اراده، تفاوت انسان و سایر موجودات در قدرت اراده است قدرت اراده انسان فوق هر قدرتی است. انسان با این قدرت می تواند هر در بسته و هر گره کوری را باز کند. انسان با قدرت اراده خود کلماتی مانند نمی توانم و نمی شود را از قاموس ذهن و کلام خود پاک می‌کند. بنابر این غیر منطقی ترین جمله ای که یک انسان می تواند به کار برد این است که بگوید: من نمی توانم و توانایی انجام فلان کار را ندارم. پس می توان با استفاده از عزم و اراده جدی سعی نمود تا غرائز جنسی خود را قبل از ازدواج کنترل نماییم.
  2. اصل تدریج: تغییر در رفتار تدریجی حاصل می شود. همان گونه که عادت به کار زشت و ناپسند به تدریج شکل می گیرد، عادت به کارهای خوب نیز باید آهسته آهسته شکل بگیرد. بنابر این اگر تصمیم به ترک گناه گرفتید و پس از مدتی دوباره مرتکب همان گناه شدید، هیچ گاه نا امید نشوید. بلکه دوباره با همت و اراده محکم تر از قبل تصمیم به ترک آن گناه بگیرید.
  3. امید به رحمت الهی: هیچ گاه از رحمت الهی ناامید نشوید. زمانی که انسانی گناهی انجام می دهد و موجب خشم الهی می شود، راه برای بازگشت او باز می باشد. شخص گناهکار می تواند با توبه گذشته خود را جبران کند و خداوند نیز که از پدر و مادر هم نسبت به انسان مهربان تر است تمام خطای او را می بخشد و او را پاک می کند. انسان هیچ گاه نباید به زیادی گناه خود نگاه کند. بلکه باید همیشه طمع به کرم و بخشش خداوند داشته باشد و همیشه به یاد داشته باشد که اگر گناهان او به اندازه تمام کائنات و کهکشان ها هم باشد، در برابر کرم و لطف الهی قطره ای بیش محسوب نمی شود و با توبه می تواند از تمام گناهان پاک شود و مانند فرزندی که تازه از مادر متولد شده زندگی تازه و پر نشاطی را از سر گیرد.

باید توجه نمود که فقط شما نیستید که این مشکل را دارید. بلکه همه جوانان تحت فشار این غریزه هستند و بسیاری از آن ها شرائط ازدواج را ندارند. اساساً جوان با طوفان و بحران و شکوفا شدن خواسته ها و غرایز خویش تعریف می شود. این از حکمت های الهی است تا جوان با نیروی اراده و اختیار خویش بر امیال نفسانی و شهوانی خویش غلبه کند و به رشد و بالندگی دست یابد.

ترک عصیان در جوانی شیوه پیغمبری است ورنه هر گبری به پیری می شود پرهیزگار

——————————————————————————–

پاورقی:

  1. روم : ۲۱٫
  2. ر.ک: امینی، ابراهیم، آیین همسرداری، ص۱۱ـ۲۳٫
  3. استادان طرح جامعه و آموزش خانواده، جوان و تشکیل خانواده، ص۱۰۹ و ۱۲۹٫
  4. مطهری، مرتضی، جاذبه و دافعه علی ـ علیه السلام ـ ، ص۴۰٫
  5. مطهری، مرتضی، تعالیم و تربیت در اسلام، ص۳۹۸٫
  6. جوان و تشکیل خانواده، ص۱۰۸ و ۱۲۹٫ کتاب مشاوره ای ازدواج، ص۵ـ۱۰٫
  7. روم : ۲۱٫
  8. حر عاملی، وسائل الشیعه، ابواب مقدمات نکاح، ج۱۴، باب ۱، حدیث ۴ و ۱۰٫
  9. همان، باب ۲، حدیث ۱٫
کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.