افشای نقش آمریکا در دستکاری تحقیقات قرارداد جنجالی عربستان – انگلیس


افشای نقش آمریکا در دستکاری تحقیقات قرارداد جنجالی عربستان – انگلیس

  اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل, قرارداد نظامی
سند جدیدی فاش می‌کند، یک شرکت آمریکایی با دستور یک شاهزاده سعودی نتایج تحقیقات درباره قرارداد نظامی سال ۱۹۸۵ میان عربستان و انگلیس را دستکاری کرده است تا ابعاد پرونده رشوه هنگفت مقام‌های دخیل در آن فاش نشود و روابط دوجانبه لندن – ریاض تحت تاثیر قرار نگیرد. 

به گزارش ایسنا، طبق اسنادی که به تازگی به دست روزنامه گاردین رسیده است، یک شرکت حقوقی آمریکایی تحقیقات درباره قرارداد ۴۳ میلیارد پوندی میان انگلیس و عربستان را تحت تاثیر قرار داده است. نتیجه یک تحقیقات کیفری آمریکا درباره رشوه ادعایی در قرارداد تسلیحاتی ۴۳ میلیارد دلاری میان انگلیس و عربستان پس از یک کمپین مخفی لابی دستکاری شده است.

 

این سند محرمانه ابعاد پشت پرده مذاکرات میان یک شرکت حقوقی آمریکایی که یک شاهزاده عربستانی استخدام کرده بود با وزارت دادگستری آمریکا را فاش می‌کند. این گفت‌وگوها اندکی پیش از تکمیل تحقیقات سال ۲۰۱۰ درباره قرارداد عربستان با بزرگترین شرکت تسلیحات‌سازی انگلیس موسوم به بی‌ای‌ای (BAE) انجام شد. این شرکت حقوقی مستقر در واشنگتن در سند فاش ‌شده، تایید می‌کند که با بازرسان سازش‌ کرده است تا جزئیات شرم‌آوری از سند رسمی نتایج تحقیقات آنها حذف شود.   

 

این سند ابعاد تازه‌ای از جنجالی‌ترین توافق تسلیحاتی تاریخ را فاش می‌کند و نشان می‌دهد چگونه جلوی افشای مسائلی که می‌توانست به روابط غرب با عربستان لطمه بزند گرفته شد. این قرارداد معروف به قرارداد “الیمامه” بزرگترین و جنجال برانگیزترین قرارداد تسلیحاتی تاریخ انگلیس به شمار می‌آید.  این توافق بزرگ تسلیحاتی در سپتامبر ۱۹۸۵ میان انگلستان و عربستان منعقد شد و اولین جنگنده تورنادو در سال ۱۹۸۶ به سعودی‌ها تحویل داده شد.

 

این قرارداد سفارش‌های بسیاری برای دریافت هواپیماهای جنگنده تورنادو، بالگردها، تانک‌ها و مهمات انگلیسی که بیشتر آنها از سوی شرکت صنایع دفاعی و هوافضای «بی‌ای‌ای سیستمز» و شرکت «بریتیش ایرسپیس» ساخته و یا تجهیز می‌شوند، را شامل می‌شد. عربستان برای تامین هزینه این معامله توافق کرده بود روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام برای دولت انگلیس و به ویژه شرکت‌های نفتی بی پی و رویال داچ شل تهیه کند.

براساس اسناد وزارت خارجه انگلیس، شاهزاده بندر بن سلطان، وزیر دفاع وقت عربستان هم نقشی اساسی در مذاکرات مربوط به این معامله ایفا کرد. براساس برخی گزارش‌ها، این معامله بیش از ۳۰ میلیون دلار برای حساب شاهزاده بندر در بانک ریگزِ واشنگتن، سود در برداشته است.

 

این قرارداد جنجالی بار دیگر در آستانه سفر محمد بن سلمان، ولیعهد و حاکم دوفاکتوی عربستان به لندن در کانون توجه قرار گرفته است. او قرار است با ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس دیدار داشته باشد. او در ماه نوامبر طرح ضد فسادی را به راه انداخت که بازگشت میلیاردها دلار به خزانه دولتی را تضمین می‌کند.

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.