استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص خودکشی


استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص خودکشی

  اخبارعلمی,خبرهای علمی,هوش مصنوعی

دولت کانادا قصد پیاده‌سازی برنامه‌ای را دارد که طی آن با استفاده از هوش مصنوعی در بستر شبکه‌های اجتماعی بتواند رفتارهای مشکوک به خودکشی را تشخیص داده و ردیابی کند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، دولت کانادا با همکاری شرکت فعال در حوزه هوش مصنوعی موسوم به “Advanced Symbolics” در تلاش برای پیش‌بینی و کنترل افزایش خطر ابتلا به خودکشی توسط نظارت بر پست‌های به اشتراک گذاشته شده در شبکه‌های اجتماعی است.

 

این شرکت پست‌ها را از ۱۶۰ هزار حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی تجزیه و تحلیل خواهد کرد و به دنبال علایم تمایل به خودکشی خواهد بود.

 

این شرکت قصد دارد بتواند پیش‌بینی کند که در کدام مناطق کانادا احتمال رفتارهای خودکشی رو به افزایش است.

 

موارد تحت نظارت شرکت شامل “اندیشه” (افکار)، “رفتار” (یعنی تلاش برای خودکشی، آسیب به خود و خودکشی) و “ارتباطات” (یعنی تهدیدات خودکشی و برنامه‌ها) است.

 

با استفاده از این دانش، دولت کانادا می‌تواند مطمئن شود که منابع بیشتری در زمینه سلامت روان در موقع مورد نیاز در دسترس است.

 

کانادا تنها کشوری نیست که برای حمایت بیشتر از افرادی که انگیزه یا قصد خودکشی دارند، به استفاده از این تکنولوژی رو آورده است.

 

در ماه نوامبر، فیس‌بوک یک ابزار پیشگیری از خودکشی مبتنی بر هوش مصنوعی را در سطح جهانی راه‌اندازی کرد که به دست کاربرانی می‌رسد که مطالب اشتراکی آنها می‌تواند نشانه‌ای از افکار خودکشی داشته باشد و به کاربران دیگر این امکان را می‌دهد محتوایی را که فکر می‌کنند ممکن است نشانه‌ای از خطر خودکشی باشد، گزارش کنند.

 

اینستاگرام که متعلق به فیسبوک است نیز سال گذشته ابزارهایی را عرضه کرد که کاربران را قادر ساخت تا فیلم‌های “زنده”(لایو) که نشانه‌هایی از میل به خودکشی دارند را گزارش دهند.

 

در چنین مواردی به سرعت و بی‌درنگ منابع و مطالب سلامت روانی به فرد ارسال می‌شود تا به وی کمک کند.

 

این پروژه در اواخر ماه جاری آغاز خواهد شد و مرحله اول آن در ماه ژوئن پایان خواهد یافت. طی این مدت ۳ ماهه، شرکت “Advanced Symbolics” حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی را به عنوان یک دیتابیس از برنامه نظارت خواهد کرد.

 

پس از آن، دولت کانادا تعیین خواهد کرد که آیا برنامه باید گسترش یابد. این برنامه به صورت ۵ دوره یک ساله طراحی شده است.

 

دوره ابتدایی برای دولت کمتر از ۲۵ هزار دلار هزینه خواهد داشت و اگر به طور کامل اجرا شود، هزینه بالغ بر ۴۰۰ هزار دلار خواهد بود.

 

سخنگوی سازمان بهداشت عمومی کانادا در بیانیه‌ای گفت: برای کمک به جلوگیری از خودکشی، تعریف برنامه‌های پیشگیرانه کاربردی و راه‌های مداخله و تشخیص سریع‌تر، ابتدا باید الگوها و ویژگی‌های رفتارهای مختلف مربوط به خودکشی را درک کنیم.

 

وی افزود: برنامه مذکور موسوم به “PHAC” در جستجوی راه‌هایی برای کشف یک رویکرد جدید برای کمک به شناسایی الگوهای مبتنی بر داده‌های آنلاین است که در ارتباط با کاربرانی است که رفتارهای مربوط به خودکشی را بروز می‌دهند.

 

کانادایی‌ها که از افکار خودکشی رنج می‌برند، می‌توانند توسط انجمن پیشگیری از خودکشی کانادا کمک شوند.

 

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.