استفاده از لوازم آرایش در دوران بارداری، خطرناک است؟

آرایش در دوران بارداری

استفاده از لوازم آرایش در دوران بارداری، خطرناک است؟

 

 استفاده از لوازم آرایش در دوران بارداری

در بارداری برای حفظ سلامت خود و جنین‌ تان، بهتر است با وسواس بیشتری از لوازم آرایشی استفاده کنید

خودتان را توی آینه نگاه کنید. بینی‌تان ورم کرده؟ پوستتان لک آورده و لب‌هایتان خشک و ترک ترک شده؟ برای شمایی که ۹ ماه انتظار را پشت سر می‌گذارید، دچار شدن به عوارضی از این دست، عجیب نیست. به گفته متخصصان، خانم‌ها در دوران بارداری، مشکلات ریز و درشت و گاه عجیبی را تجربه می‌کنند و وقتی این مشکلات پوست و ظاهرشان را نشانه می‌گیرد، به فکر کمرنگ‌تر کردنشان با کمک محصولات آرایشی می‌افتند. از نظر محققان، خانم‌های باردار می‌توانند در همین ۹ ماه هم، موهای‌شان را رنگ و از لوازم آرایشی استفاده کنند؛ اما برای حفظ سلامت خود و جنین‌شان، در این ماه‌ها باید با وسواس بیشتری روی جعبه محصولات آرایشی و بهداشتی را بخوانند و در صورتی که در تولید آن محصول، از موادی که در ادامه معرفی کرده‌ایم استفاده شده باشد، تا قبل از تولد فرزندشان از مصرف آن پرهیز کنند.

رژ لب بدون سرب بخرید
حدود ۷۰ درصد از رژلب‌هایی که تولید کنندگان محصولات آرایشی به بازار عرضه می‌کنند، حاوی سرب هستند. علاوه بر رژلب‌ها، لاک‌هایی که به ناخن‌هایتان می‌زنید هم مقدار قابل توجهی از این ماده را در خود جا داده‌اند. محققان معتقدند وارد شدن سرب به بدن، احتمال ناباروری را افزایش داده و در صورت باردار شدن فرد، جنین او را در خطر سقط قرار می‌دهد.

 استفاده از لوازم آرایش در دوران بارداری

استفاده از رژ لب سرب دار احتمال خطر سقط جنین را افزایش می دهد

موهایتان را هر ماه رنگ نکنید
رنگ‌موها، حاوی موادی هستند که به سیستم عصبی جنین آسیب می‌زند و احتمال ایجاد مشکلات زایمانی را بالا می‌برند. اما به گفته محققان، اگر در دوران بارداری، تنها ۳ یا ۴ بار موهایتان را رنگ کنید، بعید است که نوزادتان با مشکلی که ناشی از استفاده از رنگ‌مو در دوران بارداری باشد، متولد شود.

با وجود این، اگر بیش از اندازه نگران سلامت فرزندتان هستید و می‌خواهید از رنگ‌های گیاهی استفاده کنید، با وسواس و دقت این رنگ‌ها را انتخاب کنید. بسیاری از رنگ‌های گیاهی که در داروخانه‌ها و عطاری‌ها عرضه می‌شود، حاوی مواد شیمیایی هستند که نباید در دوران بارداری، در معرض آنها قرار بگیرید.

استفاده از لوازم آرایش در دوران بارداری

رنگ‌موها، حاوی موادی هستند که به سیستم عصبی جنین آسیب می‌زند

نوشته روی ضدآفتاب را بخوانید
وقت انتخاب کرم ضدآفتاب، سراغ گزینه‌ای بروید که ماده خطرناک «اکسی‌بنزن» در آن وجود ندارد. شاید این ماده برای افراد عادی دردسری ایجاد نکند، اما بدن خانم‌های باردار را تحت تاثیر قرار می‌دهد و احتمال تولد نوزاد کم وزن را بیشتر می‌کند. گرچه در حدود ۸۰ درصد ضدآفتاب‌های تولید شده، این ماده به کار رفته است، اما اگر کمی بیشتر جست‌وجو کنید، حتما می‌توانید بدون ضرر رساندن به جنین‌تان از پوست خود مراقبت کنید.

استفاده از لوازم آرایش در دوران بارداری

استفاده از ضد آفتاب حاوی ماده «اکسی‌بنزن» در بارداری احتمال تولد نوزاد کم وزن را بیشتر می‌کند

کمتر آرایش کنید
بیشتر از ۷۵ درصد لوازم آرایش‌های تولید شده، نگهدارنده‌ای به نام پارابن را در خود دارند. این ماده به گفته محققان، احتمال دچار شدن به اختلالات هورمونی و سرطان سینه را افزایش می‌دهد و بارور شدن را دشوار یا ناممکن می‌کند. گرچه این ماده برای همه افراد خطرناک است، اما خانم‌های باردار بیشتر باید در برابر ورود آن به بدن مقاومت کنند. اختلالات هورمونی که پارابن زمینه‌ساز آنهاست، می‌تواند بر رشد جنین تاثیر بگذارد و به ویژه در سه ماه اول بارداری، باعث ایجاد مشکلات جدی شود.

استفاده از لوازم آرایش در دوران بارداری

استفاده زیاد از لوازم آرایشی در بارداری، بر رشد جنین تاثیر می گذارد و باعث ایجاد مشکلات جدی شود

روی ناخن‌‎هایتان ژل نزنید
استفاده از ژل‌هایی که ناخن‌ها را به شکلی طبیعی بلند نشان می‌دهند، این روزها به یک عادت شایع آرایشی تبدیل شده است. گرچه اغلب موادی که در این ژل‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند، خطری برای خانم‌های باردار و جنین‌شان ندارند، اما به گفته محققان، اشعه فرابنفشی که برای خشک کردن ژل روی ناخن مورد استفاده می‌گیرد، چندان هم بی‌ضرر نیست.

استفاده از لوازم آرایش در دوران بارداری

در بارداری برای حفظ سلامت جنینتان، روی ناخن‌‎هایتان ژل نزنید

متخصصان معتقدند در دوران بارداری، پوست دست‌های شما حساس‌تر می‌شود و احتمال عفونت یا ایجاد قارچ در اطراف ناخن‌های ژل زده شده، افزایش پیدا می‌کند. گذشته از این، با وجود بی‌ضرر بودن اغلب ژل‌ها، استفاده از مواد نامرغوب در برخی از سالن‌های زیبایی، احتمال آسیب دیدن جنین را افزایش می‌دهد. پس در صورتی که برای انجام این کار مصمم هستید، حتما به یک سالن معتبر مراجعه کنید.

اما برای برداشتن ژل از روی ناخن، باید چندین دقیقه ناخن‌ها را در معرض مواد شیمیایی شبیه استون قرار دهید و گرچه محققان هنوز دقیقا نمی‌دانند که این ماده چه آسیبی به جنین می‌زند، اما توصیه می‌کنند در دوران بارداری، به فکر پاک کردن ژل از روی ناخن‌هایتان نیفتید.

چند ماه عطر نزنید
اغلب عطرهایی که برای خوشبو شدن سراغشان می‌روید، ماده‌ای به نام فتالات را در خود دارند. البته این ماده در تولید برخی مواد شوینده و شامپوها هم مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما نکته قابل توجه این است که بسیاری از تولید کنندگان عطر، بدون عنوان کردن این موضوع در توضیحات درج شده روی بسته کالا، آن را به بازار عرضه می‌کنند. فتالات احتمال مشکلات زایمانی را افزایش می‌دهد و به همین دلیل به جای تلاش برای پیدا کردن عطر بدون فتالات، بهتر است در ماه‌های بارداری، راه‌های طبیعی خوشبو شدن را امتحان کنید.

استفاده از لوازم آرایش در دوران بارداری

ماده «فتالات» موجود در عطر ها احتمال مشکلات زایمانی را افزایش می‌دهد

دستتان را با آنتی‌باکتریال‌ها نشویید
صابون‌ها و شوینده‌های آنتی‌باکتریال، موادی به نام تریکوسان را در خود دارند. این عامل ضدباکتری که در بسیاری از صابون‌ها و فوم‌های شوینده دست وجود دارد، احتمال نقص جنین را افزایش می‌دهد. این ماده بر فعالیت غدد درون‌ریز تاثیر گذاشته و زمینه را برای تولد نوزادی کم‌وزن و مبتلا به آسیب‌های عصبی فراهم می‌کند. از سوی دیگر، گرچه این شوینده‌ها باکتری‌های مضر را از دست مصرف‌کنندگانشان پاک می‌کنند، اما با از میان بردن باکتری‌های مفید، باعث ضعیف شدن تدریجی سیستم ایمنی بدن فرد می‌شوند. پس لااقل اگر باردار هستید، سعی کنید دستتان را با شوینده‌های عاری از این ماده بشویید.

استفاده از لوازم آرایش در دوران بارداری

شوینده‌های آنتی‌باکتریال، موادی به نام تریکوسان را در خود دارند که احتمال نقص جنین را افزایش می‌دهد

منبع: ninisite.com

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.