ارزیابی رشد مغز نوزادان زودرس با هوش مصنوعی


ارزیابی رشد مغز نوزادان زودرس با هوش مصنوعی

  اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی, نوزادان زودرس

محققان دانشگاه هلسینکی در فنلاند موفق به توسعه یک نرم‌افزار مبتنی بر یادگیری ماشین شده‌اند که قادر است با تفسیر سیگنال‌های مغزی نوزاد زودرس، عملکرد و رشد مغز وی را ارزیابی کند. 

به گزارش  ایرنا از ساینس دیلی، یادگیری ماشین (Machine learning) یکی از شاخه‌های وسیع و کاربردی هوش مصنوعی است که با تنظیم و اکتشاف روش ها و الگوریتم‌ها، توانایی یادگیری را در اختیار نرم‌افزارها و سامانه‌ها قرار می‌دهد.

 

یکی از مهمترین مشکلات کودکانی که پیش از موعد متولد می‌شوند، عدم توسعه مغز و اعصاب است. محققان برای ارزیابی دقیق عملکرد و رشد مغز نوزادان زودرس، از یک نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده‌ کرده‌اند. این روش بسیار دقیق و کاملا خودکار است و با تفسیر امواج مغزی (EEG) نوزاد، رشد مغز وی را ارزیابی می‌کند.

 

در حال حاضر برای بررسی رشد نوزاد از جدولی استفاده می‌شود که شامل وزن، قد و اندازه دور سر نوزاد است. ولی با استفاده از این نرم افزار به طور عملی و دقیق می‌تواند توسعه و رشد سیستم عصبی نوزاد را بررسی کرد و در صورت نیاز اقدامات مراقبتی لازم را صورت داد.

 

در واقع با این روش برای اولین بار است که می‌توان بلوغ مغز نوزاد زودرس را قبل و بعد از مراقبت‌های ویژه بررسی کرد.

 

از هر ۱۰ نوزاد، یکی پیش ازموعد متولد می‌شود. اواخر دوران بارداری در رشد مغز جنین بسیار با اهمیت است و فعالیت الکتریکی مغز تقریبا هر هفته تغییر می‌کند بنابراین آگاهی از رشد مغز و مراقبت های لازم در سلامت نوزاد نقش مهمی دارد.

 

نتایج این مطالعه در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.

 

کلیپ سرا وب‌سایت

نظرات بسته شده است.